اجتماعی و فرهنگی

ایران کدام مدل‌های بوئینگ را می‌خرد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  هرچند هنوز جزییات دقیقی از این تفاهم‌نامه منتشر نشده و تعداد هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران‌ایر نیز نامعلوم است، اما در تفاهم‌ ابتدایی صحبت از خرید دو مدل اصلی از هواپیماهای بوئینگ شده است.

این هواپیماها باید پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی دولت‌های دوطرف به ایران ارائه شوند و احتمالا روش مالی که برای آنها تدارک دیده خواهد شد اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) خواهد بود.

 

بوئینگ پیشنهاد فروش دو مدل اصلی از هواپیماهای خود را به ایران داده است که از خانواده بوئینگ ۷۳۷ و بوئینگ ۷۷۷ خواهند بود. این هواپیماها از مدل‌های طراحی جدید بوئینگ انتخاب می‌شوند که در طول سال‌های گذشته بیشترین طرفدار را بین ایرلاین‌های مطرح جهان داشته‌اند.

 

بوئینگ ۷۳۷ (MAX)

 

 

خانواده بوئینگ ۷۳۷ از سال ۱۹۶۷ با پایان یافتن فاز طراحی به ایرلاین‌های مسافرتی جهان عرضه شد. این مدل از بوئینگ که در طول حدود نیم‌قرن فعالیت خود یکی از پرطرفدارارترین هواپیماهای جهان بوده در طول سال‌های گذشته از سوی این شرکت بزرگ آمریکایی مورد بازطراحی قرار گرفته است.

 

این هواپیما در راستای افزایش توان رقابتی بوئینگ با شرکت ایرباس طراحی شد. با ورود ایرباس ۳۲۰ جدید به بازار برخی از ایرلاین‌ها به بوئینگ فشار آوردند تا مدل‌های جدیدی از هواپیما که از نظر مصرف سوخت صرفه‌جویی بیشتری دارد را وارد بازار کند. از این رو بوئینگ مدل MAX، ۷۳۷ را در سه ظرفیت و ساختار متفاوت طراحی کرد که نسبت به ایرباس ۳۲۰ قدیمی، ۱۶ درصد و نسبت به ایرباس ۳۲۰ جدید چهار درصد صرفه‌جویی مصرف سوخت بیشتری دارد.

 

این مدل از هواپیما که جزو جدیدترین طراحی‌های شرکت بوئینگ به حساب می‌آید از سال ۲۰۱۷ به ایرلاین‌های متقاضی ارائه خواهد شد و بوئینگ اعلام کرده تاکنون تعداد بسیار بالایی از آن را شفارش گرفته است.

 

سه مدل طراحی شده ۷۳۷‌ های جدید که با نام (MAX7، MAX8 و MAX9) شناخته می‌شود به ترتیب بین ۱۲۶ تا ۱۴۹، ۱۶۲ تا ۲۰۰ و ۱۸۰ تا ۲۲۰ نفر مسافر در خود جای خواهد داد. با توجه به ظرفیت متوسطی که این هواپیماها دارد احتمالا خریدهای جدید ایران‌ایر از این مدل‌ها به پروازهای داخلی و منطقه‌ای اختصاص خواهد یافت.

 

بوئینگ ۷۷۷

 

 

این هواپیمای دوربرد و پهن‌پیکر که از مشهورترین غول‌های هواپیمایی‌ جهان به حساب می‌آید، قدمتی بسیار طولانی دارد که به دلیل ظرفیت بالا و مسافت طولانی که طی می‌کند در طول این سال‌ها مشتریان زیادی را به خود اختصاص داده است.

شرکت بوئینگ حدفاصل سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ طرح‌های ابتدایی برای نوین‌سازی این هواپیما را کلید زد که به ساخت مدل‌های جدید آن انجامید. یکی از این مدل‌ها هواپیمای ER ۳۰۰ است که ایران‌ایر در جریان تفاهم‌نامه ابتدایی خود با بوئینگ سفارش آن را ارائه کرده است.

 

این هواپیما از حوالی سال ۲۰۰۰ مراحل نهایی‌سازی خود را طی کرد و از سال ۲۰۰۴ وارد چرخه پروازهای بین‌المللی شد. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت بوئینگ این هواپیما می‌تواند حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را پرواز کند و نزدیک به ۴۰۰ مسافر را در خود جای دهد.

 

 

همچنین صحبت از خرید مدل ۹ یا ۹۰۰ بوئینگ ۷۷۷ از سوی ایران نیز مطرح شده است. این هواپیما نیز که از جدیدترین مدل‌های ساخته شده از سوی شرکت بوئینگ است، در دو کلاس پروازی توانایی جابه‌جایی ۴۲۷ مسافر را دارد.

 

این مدل‌ از خانواده بوئینگ ۷۷۷ به دلیل تعداد بالای ظرفیت مسافرگیری و مسافت طولانی که توان پرواز دارند، احتمالا در صورت ورود به ایران از سوی ایران‌ایر در پروازهای اروپایی و یا مسافت‌های طولانی‌تر مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

 

احتمالا بوئینگ‌های ۷۷۷ در کنار ایرباس ۳۸۰ اصلی‌ترین پایه‌های رقابت ایران‌ایر با ایرلاین‌های منطقه‌ای برسر مسافت‌های طولانی را خواهند ساخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا