اجتماعی و فرهنگی

آخرین وضعیت تئاترشهر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین پریسا مقتدی  درباره‌ی برخی انتقاداتی که این روزها نسبت به این مجموعه مطرح می‌شود صحبت کرد و در شرایطی که برخی توضیحات را به زمانی دیگر موکول می‌کرد، درباره بازسازی سالن اصلی تئاترشهر، وضعیت سالن‌های «قشقایی» و «سایه» و نیز اجراهای کم مخاطب این مجموعه سخن گفت. 

آخرین وضعیت تعمیر سالن اصلی تئاترشهر

مدیر تئاترشهر درباره‌ی آخرین وضعیت بازسازی و تعمیر سالن اصلی تئاترشهر توضیح داد: تا جایی که می‌دانم هنوز تخصیص بودجه صورت نگرفته و مطالعات اولیه همچنان در حال انجام شدن است، اما اینکه چه زمانی عملیات اجرایی شروع می‌شود دقیقا مشخص نیست.

او در پاسخ به اینکه با توجه به این وضعیت تا چه زمانی برای اجرا برنامه‌ریزی شده است؟ گفت: فعلا برنامه‌ریزی را بر این منوال گذاشته‌ایم که دو اجرای بعدی مشخص شده  و نمایش «مجلس ضربت زدن» به کارگردانی محمد رحمانیان و «سه خواهر و دیگران» به کارگردانی حمید امجد در سالن اصلی اجرا می‌شوند و پس از آن احتمالا یک کار مناسبتی هم برای محرم خواهیم داشت که هنوز به طور قطعی مشخص نیست.

مقتدی درباره‌ی میزان رضایت از تعمیراتی که در سالن‌های دیگر تئاترشهر انجام شده و بازخوردها و نارضایتی‌هایی که عده‌ای از تئاتری‌ها  به ویژه در سالن سایه دارند، هم بیان کرد: تعدادی از گروه‌هایی که در تالار "سایه" اجرا می‌روند قبلا در جشنواره‌ی فجر حضور داشتند و بنا به تعهد  جشنواره، نمایش خود را  در تالار سایه اجرا می‌کنند، درواقع این گروه‌ها منتخب شورای هنری سالن نیستند که مطابق با شرایط این تالار نمایش‌هایشان را آماده کرده باشند؛ به همین دلیل طراحی قبلی آن‌ها ممکن است با تالار سایه منطبق نباشد و وقتی اثر خود را به صحنه می‌برند، بدیهی است که با تغییراتی همراه باشد.

وی ادامه داد: بنابراین برخی چالش‌ها از این جهت است که گروه‌ها به فضایی متفاوت از شرایط فعلی سالن سایه نیاز داشتند و البته ما در سالن سایه کماکان در انتظار ورود صندلی‌های اصلی سالن هستیم که طبق آخرین خبر این صندلی‌ها به گمرک رسیده و در حال ترخیص است، اما به جز این مسئله در ارتباط با دیگر موضوعات فنی مشکل و اعتراض خاصی تاکنون نداشته‌ایم.

مدیر مجموعه تئاترشهر همچنین نسبت به برخی موضوعات مطرح شده  درباره کیفیت تعمیرات و بازسازی خاطرنشان کرد: ‌نکته‌ای که باید دراین مورد لحاظ شود اظهار نظرهای  همه جانبه است و فقط نظر یک کارگردان یا یک طراح صحنه بدون توجه به دیگر جوانب نمی‌تواند ملاکی برای رد یا قبول کیفیت بازسازی باشد، بلکه باید با دید همه جانبه و احتساب شرایط، امکانات و محدودیت‌های موجود ساختمان تئاترشهر درباره‌ی کیفیت تالارهای بازسازی شده نظر داد و قضاوت کرد.

پروژه‌های قشقایی رضایت‌بخش است؟

او درباره سالن قشقایی و کم استقبال شدن از برخی برنامه‌های آن نیز توضیح داد: معتقدم با دو، سه برنامه‌ایی که تاکنون توسط سه گروه آماده شده نمی‌توان قضاوت کرد، چون برنامه‌ی گروه اول با استقبال خوبی همراه بود، اما گروه دوم اگرچه بسیار حرفه‌ای بودند و از شهرستان حضور داشتند ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.

مقتدی درباره‌ی میزان رضایت خود به عنوان مدیر تئاترشهر از آنچه در سالن قشقایی اجرا شده است، گفت: فکر می‌کنم برای ارزیابی قطعی کمی زود است و باید صبور بود تا یک دوره‌ی اجرایی از این سالن بگذرد و ببینیم برآیند این فعالیت‌ها چه می‌شود که امیدوارم در نهایت نتیجه‌بخش باشد.

 

 

 

 

تئاترشهر سوت و کور است؟

این مدیر و هنرمند تئاتر در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه چرا تئاترشهر در چند وقت اخیر نمایش‌هایی را روی صحنه برده که باعث شده‌اند این مجموعه در مقایسه با برخی سالن‌های دیگر کم رونق باشد؟ به ایسنا بیان کرد: تئاتر شهر به عنوان یک سالن دولتی با محدودیت‌های متفاوتی نسبت به سالن‌های خصوصی در عرصه‌ی نمایش روبرو است و این مجموعه موظف است علاوه بر اجراهای نمایش که با احتساب جمیع جهات باید بصورت عادلانه به هنرمندان تخصیص یابد، پاسخگوی تعهدات جشنواره‌های مرکز هنرهای نمایشی نیز باشد.

او افزود: با توجه به این موضوع باید  تاکید کنم صرفا فروش بالای یک اثر نشان دهنده‌ی کیفیت آن نیست، چون بسیاری از عوامل در فروش بالا موثر هستند و از سوی دیگر فروش پایین آن هم به معنی بی‌کیفت بودن آن نخواهد بود و این مهم به تنهایی عامل موفقیت یا عدم موفقیت یک اثر نمایشی نیست. البته این را هم باید توضیح بدهم که منظور از فروش پایین فروش پنجاه درصد ظرفیت سالن است و کمتر از آن نیز برای هیچ تالاری قابل قبول نیست و مطمئنم هنرمندان گله‌مندی که برای اجرا در تئاترشهر درخواست داشتند و  درخواست‌شان رد شده است و الان در جای دیگری مشغول اجرا هستند هم به این موضوع قائل هستند.

وی گفت: نکته‌ی دیگر این است که وقتی می‌خواهیم به نمایشی اجازه‌ی اجرا دهیم ابتدا به سابقه‌ی هنری کارگردان و نیز سابقه‌ی اجراهایی که داشته و میزان موفقیت و استقبال از کارهای گذشته او توجه می‌کنیم و پس از بررسی تمام جوانب تصمیمگیری می‌کنیم.

مقتدی اظهار کرد: در حال حاضر در بهترین شرایط اگر جشنواره‌ی تئاتر فجر را کنار بگذاریم، در هر یک از سالن‌های مجموعه‌ی تئاترشهر هشت نمایش و در سالن اصلی پنج نمایش در طول سال می‌توانند به صحنه بروند؛ یعنی در این مجموعه کمتر از ۳۰ نمایش در طول سال می‌تواند اجرا شود و این در حالی است که ما بصورت سالانه با بیش از ۵۰۰ پیشهاد اجرای نمایش روبرو هستیم،  پس طبیعی است که به تعداد کثیری از متقاضیان پاسخ منفی داده شود در حالی که ممکن است جایگاه و سابقه‌ی خوبی هم داشته باشند، اما به هر حال محدودیت‌های مشخص و سختی در اینجا وجود دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که از استقبال نشدن از برخی نمایش‌ها در تئاترشهر صحبت می‌شود،‌ باید این را هم در نظر داشت که انتخاب آثار براساس سابقه‌ی کارگردان و متن ارائه شده است و وقتی اثری هنوز تولید نشده، نمی‌توان کیفیت کار را بطور قطع و یقین مشخص کرد. در این بین کارهایی با کیفیت بسیار مطلوب به صحنه می‌رسند و در برخی مواقع کارگردان‌های خوبی هم داشته‌ایم که نتیجه‌ی کارشان خوب نبوده است.

او اضافه کرد:‌ تئاتر دنیای کشف، شهود و خلق است و نمی‌توان به تئاترشهر یا هیچ سالن دیگری گفت که چرا یک کار ضعیف و بدون تماشاچی را به اجرا می‌برند، چون قطعا مدیریت آن سالن با توجه به جایگاه هنری کارگردان و متنی که دریافت کرده اجازه‌ی اجرا داده است، اما می‌بینیم که از کارگردان‌های خوب هم گاهی کارهای ضعیف به صحنه می‌رود و همین می‌شود که برخی از آثار پس از سال‌ها دوباره به صحنه رفته‌اند و سابقه خوب نمایش قبلی را در ذهن مخاطب از بین برده‌اند.

درخواست چند سینماگر و کارگردان تلویزیون برای اجرا در تئاترشهر

مقتدی با تاکید براینکه قصد ندارد با بیان برخی مسائل خود را از هر خطایی مبرا کند،‌  اظهار کرد: اتفاقاتی در گذشته باعث شده شرایطی پیش آید که عده‌ای تصور کنند می‌توان برخی مسیرهای قبلی را برای به اجرای درآوردن نمایش ادامه داد و برهمان اساس تقاضای اجرای نمایش خود را مطرح می‌کنند. علاوه براین گاهی درخواست‌هایی ارائه می شود که با حضور برخی افراد چهره، فروش آن‌ها قابل تضمین است، اما نمی‌توان صرفا به دلیل حضور چهره‌ها به آن‌ها اجازه‌ی اجرا داد، مثل همین اواخر که چند سینماگر و کارگردان تلویزیون درخواست اجرا در مجموعه تئاترشهر و به طور مشخص سالن اصلی را مطرح کردند.

او درباره‌ی فروش کم برخی نمایش‌هایی که در چند وقت گذشته در تئاترشهر به صحنه رفته‌اند و فرصت اجرا دادن به آن‌ها نیز گفت: علاوه بر مواردی که پیش از این گفتم، یک نکته درباره‌ی انتخاب برخی از این آثار این است که آن‌ها طبق ضوابطی که در جشنواره‌ی فجر برای اجرای عمومی دادن، وجود داشته به صحنه رفته‌اند و مسئله در اختیار مدیریت تئاترشهر نبوده است. هر چند در همین باره هم مواردی بوده که سابقه‌ی هنری کارگردان انتظار دیگری را ایجاد کرده بود.

آخرین وضعیت شوراهای هنری تئاترشهر

مقتدی در پایان گفت‌و‌گویش با ایسنا با تاکید براینکه هر تصمیمی در تئاترشهر براساس خرد جمعی و با مشورت بوده است، درباره‌ی تعیین تکلیف شوراهای هنری این مجموعه بیان کرد: در حال بررسی هستم و با چند نفر مذاکره کرده‌ام، چون اعضای شورای هنری دوره‌ی گذشته در این مدت طبق قانون نانوشته‌ای پذیرفته بودند که با عضویت در شورا درخواستی برای اجرا در تئاترشهر نداشته باشند اما الان بسیاری از آن‌ها نیز پیشنهاد اجرا دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا