اجتماعی و فرهنگی

هزینه چند صد میلیون دلاری ایران برای دانش‌آموزان خارجی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فیلیپ گرندی کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک مسئولیت جدید در امور پناهندگان، اظهار داشت: امیدوارم حضور جنابعالی در این مسئولیت سبب ارتقای وضعیت امور پناهندگان در کشورهای مختلف به ویژه ایران باشد و سوابق کاری شما نشان می‌دهد که در این راه موفق خواهید بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست‌های انسان دوستانه و تأکید بر اشتراکات دینی و ملی با دیگر کشورها علی رغم همه محدودیت‌ها نتوانسته است خدمات ارزنده‌ای را به پناهندگان خود ارائه کند.

فانی با اشاره به دو سیاست «دفعی» و «جذبی» کشورها در قبال پناهندگان، تصریح کرد: ایران برخلاف بیشتر کشورهای دنیا که سیاست «دفعی» و برخوردهای نامناسب با پناهندگان دارند، سیاست «جذبی» را در دستور کار خود قرار داده و توانسته است در مقاطعی تا سه میلیون پناهنده را در کشور میزبانی کند.

وی با بیان اینکه بهترین شرایط برای پناهندگان، بازگشت داوطلبانه آنها به موطن اصلی خودشان است، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۳۸۶ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ۲۵ هزار مدرسه و در کنار دانش‌آموزان ایرانی مشغول به تحصیل بودند که این تعداد از کل دانش‌آموزان ایرانی شاغل در مدارس ایرانی بسیاری از کشورها بیشتر است و این نشان از اهمیت دادن جمهوری اسلامی ایران به امور پناهندگان دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم همه تنگناهای اقتصادی و تحریم‌های سیاسی، کمک‌های مالی از قبیل تجهیزات آموزشی، تهیه لباس فرم و روپوش مدارس، لوازم التحریر را برای دانش‌آموزان اتباع خارجی پیش‌بینی کرده است و اختصاص کمک‌های مالی بیشتر سازمان ملل به جمهوری اسلامی می‌تواند در ارائه خدمات مناسب‌تر به پناهندگان مؤثرتر باشد.

وی با اشاره به دیدارهای خود با نمایندگان آموزش و پرورش کشورهای افغانستان و عراق، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به موازات کمک‌های انجام شده به پناهندگان، تجربیات آموزشی خود را به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انتقال دهد تا بتواند برای کشورهای پذیرای پناهندگان مفید باشد.

فانی با اشاره به وجود بیش از یکصد هزار مدرسه در کشور، عنوان کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی در یک چهارم مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند و به دنبال دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی بدون مدارک هویت، در سالی که گذشت ۳۶ هزار دانش‌آموز افغانستانی به آمار دانش‌آموزان اتباع خارجی کشور اضافه شد و جمهوری اسلامی ایران برای همه دانش‌آموزان اتباع خارجی مانند دانش‌آموزان ایرانی انجام معاینات پزشکی، واکسیناسیون و دیگر اقدامات بهداشتی و درمانی را انجام داد.

وی، توانمندسازی دانش‌آموزان و اولیای آنها را برای ایران بسیار مهم خواند و گفت: برگزاری اردوهای فرهنگی، هنری و تربیتی و مسابقات دانش‌آموزی و همچنین برپایی کلاس‌های آموزش خانواده برای اولیای دانش‌آموزان اتباع خارجی از دیگر برنامه‌های ایران بوده است تا این افراد پس از بازگشت داوطلبانه به کشور خودشان، بتوانند عنصر مفیدی در توسعه محسوب شوند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ۶ درصد آوارگان افغانستانی با سواد بودند ولی با برنامه های سوادآموزی کشور ایران در طول ۳۷ سال گذشته این آمار به حدود ۷۰ درصد رسیده است که این آمار برای پناهندگان، بسیار ارزنده خواهد بود.

فانی ادامه داد: با تأکید بر تعاملات فرهنگی، دوره آموزشی ویژه ۴۲۴۰ مدیر مدرسه در ۹ استان کشور را برگزار کردیم تا با کسب آموزش‌های فرهنگی لازم بتوانیم همزیستی اتباع خارجی را با ایرانیان تقویت کنیم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای آموزش ایران در قبال پناهندگان، خاطرنشان کرد: از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انتظار داریم  نسبت به کمک های مالی به ایران تجدیدنظر اساسی کنند تا جمهوری اسلامی ایران بتواند آموزش با کیفیت بالاتری را به پناهندگان ارائه کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمک ۲۰ میلیون دلاری کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران سالانه ۲۰۰ میلیون دلار برای آموزش دانش‌آموزان اتباع خارجی هزینه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا