مدیریت شهری

پسماندهای بیمارستانی کجا دفن می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید علی ابراهیمی درباره نحوه مدیریت پسماندهای بیمارستانی در کشور گفت: مدیریت پسماندهای پزشکی با پسماند خانگی بسیار متفاوت است در واقع پسماندهای بیمارستانی به چهار دسته شیمیایی، دارویی، عفونی و عادی تقسیم می‌شوند که امحاء این پسماندها با هماهنگی و مدیریت محیط زیست و وزارت بهداشت کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند در تمام بیمارستان‌های کشور حدوداً از شش سال پیش آغاز شده است، تاکید کرد: اگر به تاریخچه مدیریت پسماند در کشور نگاه کنیم در این حوزه از کشورهای پیشرفته و اروپایی عقب هستیم اما این فعالیت را با جدیت هرچه تمامتر به دست گرفته‌ایم که با مدیریت‌های انجام شده نتایج خوبی در زمینه مدیریت پسماند بیمارستانی حاصل شده است.

کارشناس بهداشت بیمارستان لقمان حکیم تهران در ادامه افزود: در چند سال اخیر بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، موضوع مدیریت پسماند بیمارستانی را به شکل جدی کنترل می‌کند.

پسماندهای پزشکی باید از مبدأ تا مقصد تفکیک و مدیریت شوند

وی درباره تفاوت مدیریت پسماند بیمارستانی در ایران با کشورهای پیشرفته تصریح کرد: به دلیل اینکه این کشورها فعالیت در این حوزه را زودتر از کشور ما آغاز کرده‌اند و تحقیقات لازم و مخاطرات پسماند را به شکل علمی مورد بررسی قرار داده اند، طبیعتاً از ما جلوتر و موفق‌تر هستند همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که پسماندهای پزشکی باید از مبدأ تا انتها تفکیک و مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق بخشنامه وزارت بهداشت پسماندهای بیمارستانی به هیچ عنوان قابل تفکیک نیستند بیان کرد: اجازه تفکیک این کالاها از مبدأ تا مقصد که دفن می‌شوند، وجود ندارد و در این باره وزارت بهداشت تمام بیمارستان‌ها را موظف به داشتن دستگاه امحاء کرده است.

کارشناس بهداشت بیمارستان لقمان حکیم تهران درباره روش امحای پسماندهای بیمارستانی گفت: سوزاندن در یک دهه گذشته انجام می‌شد اما هم‌اکنون به هیچ عنوان اجازه سوزاندن پسماندهای بیمارستانی را نداریم و در حال حاضر در محلی در کهریزک زیر نظر شهرداری، وزارت بهداشت و محیط زیست این پسماندها دفن می‌شوند و این سه ارگان موظف به مدیریت پسماندهای پزشکی هستند.

ابراهیمی، خاطر نشان کرد: جوانب و عوارض کار در نظر گرفته شده تا آسیبی برای منطقه وجود نداشته باشد به این شکل که همکاران ما در منطقه مستقر هستند و شبانه روزی وضعیت را کنترل می‌کنند حتی ماشین‌هایی که مکانیزه حمل می‌شود در آنجا بررسی می‌شوند، این ماشین‌ها شرکتی و یا زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند که به محض بروز تخلف از گردونه حمایتی خارج خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا