مروری بر ابهامات ادغام “تامین اجتماعی” در بیمه‌های پایه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور خواستار توجه جدی به موضوع ادغام بیمه‌ها شده است. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «هرگونه اعمال سیاستهای غیر کارشناسی و شتابزده در حوزه‌های درمانی، رفاهی و معیشتی آنها پیامدهای منفی گسترده‌ای را بدنبال خواهد داشت. متاسفانه چند صباحی است با طرح موضوع ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت آرامش حاکم بر این جامعه شریف دستخوش تغییر و تهدید شده است."

 

اموال و دارائی‌های تامین اجتماعی در زمره حق‌الناس با پرداخت حق بیمه بین نسلی اقشار ضعیف جامعه بوده و بیت المال نیست که ادغام آنها با سایر منابع بلااشکال و تغییر ماهیت داده شوند. از این رو بسیار طبیعی است جامعه چند میلیونی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با حساسیت بسیار از منافع و ذخایر حقه و ارزشمند خود که از بازنشستگان به امانت گرفته‌اند حراست و پاسداری کرده و نگران اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سلیقه‌ای و غیر کارشناسی در این خصوص باشند.

 

فارغ از آنکه اجرایی کردن بحث ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی دارای مشکلات و ابهامات متعدد حقوق و شرعی و قانونی بسیاری است که بارها توسط کارشناسان مطرح و مورد تائید قرار گرفته است، مطرح کردن این موضوع چالش برانگیز و ناصحیح با فضای همدلی ایجاد شده در کشور که عاملی مهم درگذار از شرایط تحریم و کاهش فشارهای اقتصادی است، کاملاً در تناقص بوده و فضای اعتماد موجود در میان بازنشستگان و مستمری بگیران را که همواره از حامیان دولت تدبیر و امید بوده اند دچار خدشه جدی خواهد کرد».

 

 

جعفری: اعتراض جامعه کارگری نسبت به ادغام تامین اجتماعی بجاست

 

 

به گزارش ایسنا، در ادامه مروری نیز بر نظرات نمایندگان مجلس درباره ادغام بیمه‌ها خواهیم داشت. در ابتدا قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه امکان ادغام سازمان تامین اجتماعی در سایر بیمه‌ها وجود ندارد گفت: البته تصور نمی‌کنم دوستان به دنبال ادغام صندوق‌ها باشند بلکه ظاهرا به دنبال یکپارچه سازی بیمه‌ها هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه اعتراض جامعه کارگری نسبت به ادغام تامین اجتماعی حرف درستی است افزود: از ابتدا پایه بیمه تامین اجتماعی به عنوان یک بخش خصوصی گذاشته شد و در واقع با پرداخت بخشی از حقوق بیمه شدگان تشکیل شده است، بنابراین اگر بخواهند سازمان تامین اجتماعی را در سازمان دیگری ادغام کنند، حداقل، شبهه شرعی وجود دارد.

 

نماینده بجنورد و جاجرم با تاکید بر اینکه نمی‌توان به این راحتی پذیرفت که سازمان تامین اجتماعی در صندوق‌های دیگر ادغام شود اظهار کرد: باید راهی برای این مسئله پیدا کرد یا آنکه باید رضایت سازمان تامین اجتماعی و حتی دیگر صندوق‌های بیمه‌ای جلب شود، یا باید تدبیری کرد که حقی از اینها ضایع نشود. در مجموع تصور می‌کنم مقداری نیاز به کار جدی وجود دارد.

 

جعفری با انتقاد از اینکه بخواهند در بحث ادغام، اموال سازمان تامین اجتماعی را که به هر حال بخش خصوصی است، جا به جا کنند گفت: وقتی این صندوق را با هر عنوانی ادغام کردید، خود به خود یکپارچه سازی می‌شود. بدین معنا که مدیریت یکی می‌شود و به دنبال آن منابع هم یکسان سازی می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در صورت تجمیع بیمه‌ها، به طور طبیعی اموال صندوق‌ها نیز تجمیع می‌شود عنوان کرد: اگر غیر از این باشد، ادغام معنا ندارد بنا براین در صورت ادغام بیمه‌ها، حتما اتفاقاتی می‌افتد که خوشایند نخواهد بود.

 

نماینده بجنورد افزود: ممکن است کسانی که حق بیمه‌های بالایی پرداخت کرده‌اند و به حق انتظار مزایای بیشتری دارند، از آن حق قانونی و شرعی خود محروم شوند و عده‌ای که مزایای بالایی پرداخت نکرده‌اند، به مزایایی برسند که حقشان نیست بنابر این تجمیع بیمه‌ها وجوه شبهه انگیزی ایجاد می‌کند.

 

وی در پاسخ به اینکه تجمیع بیمه‌ها در قانون آمده است، آیا می‌توان مانع اجرای آن شد؟ پاسخ داد: بالاخره یک ماده قانونی باید به نوعی باشد که مغایرت با دیگر مواد اصولی قانون اساسی نداشته باشد و با موازین شرع هم مطابقت داشته باشد، بنابراین حتما باید بررسی دقیق تری صورت بگیرد و قبل از اجرا روی آن کار شود.

 

 

نعمتی: بهتر است دولت دفترچه‌های صندوق‌های بیمه را یکسان کند

 

 

بهروز نعمتی، نماینده مردم اسد آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از تجمیع بیمه‌ها گفت: متاسفانه هیچ منطقی در این تجمیع وجود ندارد و تنها نتیجه‌ای که از این ادغام حاصل می‌شود، بروز بی اعتمادی بین کسانی است که سال‌ها در صندوق‌ها‌ی بیمه حق بیمه ریخته‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه هدف از تجمیع بیمه‌ها، ایجاد بیمه سلامت است تصریح کرد: دولت می‌خواهد همه مردم زیر پوشش بیمه قرار بگیرند. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی به تنهایی ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و دولت برای آنکه برای ۴۰ میلیون نفر باقی مانده راهکاری بیندیشد، سازمان تامین اجتماعی را با چالش رو به رو می‌کند.

 

نماینده اسد آباد با اعلام اینکه جامعه کارگری نسبت به این ادغام اعتراض دارد گفت: تاکنون بارها از سوی کارگران و بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به تجمیع بیمه‌ها واکنش نشان داده شده و اگر دولت بر این تجمیع اصرار داشته باشد، جامعه بزرگ تامین اجتماعی را با چالش رو به رو می‌کند.

 

وی سازمان تامین اجتماعی را بنگاهی بین نسلی دانست و ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با حق بیمه‌هایی تاسیس شده که کارگران پرداخته‌اند بنا بر این دولت حق ندارد اموال این سازمان را به بخش‌های دیگر منتقل یا مال خود کند.

 

نعمتی تجمیع بیمه‌ها را تابع شرایط خاصی دانست وادامه داد: دولت می‌تواند صندوق‌های بیمه دولتی را در هم ادغام کند زیرا متولی آنها دولت است و حق بیمه‌ها را براساس سیاست دولت‌ها دریافت کرده‌اند اما سازمان تامین اجتماعی هیچ ربطی به دولت ندارد و تاکنون نیز کمکی از سوی دولت به تامین اجتماعی نشده است.

 

وی با اشاره به بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: بهتر است دولت بدهی خودش را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد تا این سازمان بتواند خدمات بیشتر و بهتری به بیمه شدگان کارگر و بازنشسته ارائه دهد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر دولت می‌خواهد تعدد دفترچه‌های بیمه را از بین ببرد، بهتر است دفترچه‌های صندوق‌های بیمه را یکسان کند گفت: نظام درمانی کشور می‌تواند دو دفترچه دولتی و تامین اجتماعی داشته باشد و روال گذشته به صورت دوقطبی ادامه یابد.

 

نعمتی با تاکید بر اینکه کارگران و بازنشستگان نسبت به سازمان تامین اجتماعی حساسیت دارند گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که هرگاه دولت‌ها خوابی برای سازمان تامین اجتماعی دیده‌اند، جامعه کارگری نسبت به آن واکنش نشان داده است.

 

 

احمدی: تجمیع بیمه‌ها در ساختار فعلی اشتباه است

 

 

علی محمد احمدی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از ادغام بیمه‌ها گفت: این قضیه به نظر بنده ایراد ساختاری دارد که البته این ایراد ساختاری به قانونی باز می‌گردد که در برنامه پنجم توسعه ناظر به ادغام بیمه‌ها داریم.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه ادغام بیمه‌ها در دنیا یک امر پسندیده است افزود: ادغام بیمه‌ها باعث می‌شود که بحث همپوشانی و موازی کاری مرتفع شود تا یک بیمه فراگیر داشته باشیم که در قالب آن ارائه خدمات عادلانه شود.

 

وی با اعلام اینکه ادغام بیمه‌ها دسترسی همه مردم به خدمات درمانی را زیاد می‌کند گفت: ادغام بیمه ها مزایایی بسیاری دارد و همین امر باعث شده تا عمده کشورهای جهان یک سیستم بیمه پایه سلامت را استقرار بدهند.

 

احمدی با تاکید بر اینکه هدف اصلی ما در مجلس از تصویب قانون تجمیع بیمه‌ها رفع موازی کاری و ارائه خدمات بیشتر به همه مردم بود تصریح کرد: روح قانون ناظر به این است که ما حتما باید استقلال سازمانی بیمه‌ها را حفظ کنیم بنابراین ادغام بیمه‌ها باید ادغام رویه‌ای و رویکردی باشد.

 

وی هدف دوم از ادغام بیمه‌ها را ایجاد یک تناظر یا همخوانی بین ورودی‌ها و خروجی‌های بیمه‌ها اعلام کرد و گفت: به عنوان مثال اگر قرار است برای جمعیت کشور اعم از کارگری و غیرکارگری بیمه پایه را تعریف کنیم، حق بیمه ای که از همه می‌گیریم، باید یکسان باشد و به طور یکسان در آن صندوق ریخته شود تا با بسته مشخص و همسان، برای همه مردم پوشش بیمه‌ای بدهیم.

 

نمایند دهلران با پذیرفتن اینکه اعتراض جامعه کارگری به ادغام تامین اجتماعی در بیمه سلامت نکته درستی است ادامه داد: این آقایان می‌گویند که ما نمی‌توانیم از یک کارگر حق بیمه بالاتر را بگیریم و در قالب ادغام به صندوقی ببریم که حق بیمه کمتری می‌گیرد و بعد از ترکیب این منابع نامتعادل، یک بسته خدمت یکسان به همه کشور بدهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه در بحث ادغام بیمه ها این رویه باید اصلاح شود گفت: اگر این وضعیت را اصلاح کنیم و منابع ورودی به صندوق مادر همسان باشد، این کار عقلی و منطقی است و در غیر این صورت کار اشتباهی است.

 

احمدی با انتقاد از اینکه اگر بخواهیم با ساختار موجود، بیمه‌ها را در هم ادغام کنیم کار اشتباهی است گفت: اگر حقوق عده‌ای کارگر، بازنشسته و اعضای تامین اجتماعی را در یک صندوق دولتی تجمیع کنیم، کار غلطی است.

 

وی با اشاره به بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی تاکید کرد: با این برداشتهایی که دولت می‌کند و دست اندازی‌هایی که به صندوق تامین اجتماعی می‌شود، اگر بیمه‌ها را ادغام کنیم، اجازه دست اندازی بیشتر به حق مردم را می‌دهیم که از نظر من این مسیر عاقلانه‌ای نیست.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه اگر دولت برای ادغام بیمه‌ها فشار بیاورد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: فکر نمی کنم وزارت بهداشت دنبال این باشد که حق تامین اجتماعی ضایع شود.

 

وی افزود: در مجلس نیز کمیسیون تخصصی تجمیع بیمه‌ها، کمیسیون اجتماعی و بهداشت و درمان است که این دوستان باید روی این قضیه حساسیت داشته باشند. اگر اصراری هم هست، بر همسان سازی و تجمیع بیمه‌ها است نه اینکه با یک سازوکار غیر اصولی، یک سازمان را دچار مشکل کنیم.

 

احمدی تاکید کرد: اگر دولت اصراری بر این تجمیع داشته باشد، اول باید سازوکار را اصلاح و پس از آن دنبال اجرا برویم.

 

 

اسفنانی: ادغام بیمه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد

 

 

به گزارش ایسنا، محمدعلی اسفنانی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در مورد ادغام بیمه‌ها بویژه ادغام تامین اجتماعی در سایر بیمه ها گفت: در کشور یک اختلاف عمیقی در این زمینه وجود دارد. به لحاظ اینکه عده‌ای از خدمات بیمه‌ای نهایت بهره‌مندی را دارند و عده‌ای هم بسیار کم از خدمات درمانی بیمه‌ای نفع می‌برند.

 

وی با تاکید بر اینکه اختلاف بین موافقان و مخالفان تجمیع بیمه در منشا و ماهیت بیمه‌هاست گفت: یعنی آن شخصی که بیمه تامین اجتماعی است، قطعا حق بیمه بیشتری نسبت به خدمات درمانی پرداخت می‌کند و طبیعی است که در دریافت مزایا هم باید بیشتر از سایرین مزایا دریافت کند که این اصل اختلاف است.

 

وی با تاکید بر اینکه ادغام بیمه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد خاطر نشان کرد: صندوق تامین اجتماعی از دیگر صندوق‌ها بزرگتر است و با این شرایط باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا می‌شود این صندوق را با صندوق‌های دیگر که ضعیف‌تر هستند، ادغام کرد یا در واقع خدمت رسانی همه را باید معادل کرد؟.

 

اسفنانی با اعلام اینکه ادغام بیمه‌ها نیاز به این دارد که در هر حال نگرش خصوصی نسبت به این موضوع مقداری لحاظ شود گفت: در هر حال سازمان تامین اجتماعی یک صندوق خصوصی است و بیمه سازمان تامین اجتماعی یک مرجع یا در واقع یک سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

 

اسفنانی با انتقاد از کسانی که اصرار بر ادغام تامین اجتماعی در سایر بیمه‌ها دارند ادامه داد: اینکه سازمان تامین اجتماعی را الزام به ادغام با یک مجموعه دولتی محض کنیم تا خدماتی که به موجب پولی که از کارگران دریافت شده، به دیگر بیمه شدگانی که حق بیمه کافی پرداخت نکرده‌اند، ارائه شود، به هیچ وجه با اصول سازگاری ندارد.

 

وی خطاب به آن دسته که اصرار بر ادغام بیمه‌ها دارند گفت: در صورت اصرار بر تجمیع بیمه‌ها، باید راهکاری در نظر گرفت مثلا اگر بناست چنین اتفاقی بیفتد، باید میزان سرمایه‌ای که سازمان تامین اجتماعی در این صندوق می‌آورد، با آن میزان سرمایه‌ای که دولت می‌خواهد بیاورد معادل سازی بشود.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند گفت: اگر قرار باشد ادغامی صورت بگیرد، دولت نمی‌تواند به اموال سازمان تامین اجتماعی دست ببرد اگر دولت اصراری بر بکارگیری اموال سازمان تامین اجتماعی دارد، باید براساس اساسنامه‌ای که دارد، در مورد اموالش تصمیم گیری شود و دولت نمی‌تواند در مورد سازمانی که متعلق به خودش نیست، تصمیم گیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا