سیاسی

درخواست قوای سه گانه از رسانه ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت‌الاسلام حسن روحانی در پایان نشست مشترک سران قوا در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در مورد مباحث مطرح شده در این جلسه پرداخت.

 

رئیس‌جمهور در ابتدای سخنانش گفت: خداوند به ما توفیق داد که روسای سه قوه در دوران جدید مجلس جلسه‌ای در محل مجلس شورای اسلامی داشته باشند. قبل از هر چیز لازم است به نمایندگان مجلس به خاطر آغاز مسوولیت سخت، حساس و سنگین‌شان برای قانون‌گذاری کشور و نظارت تبریک و تهنیت بگویم. همچنین به آقای دکتر علی لاریجانی تبریک می‌گویم که همچنان ریاست مجلس را مثل مجلس سابق بر دوش دارند.

 

وی گفت: امیدوارم مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار هم باشند که به طور طبیعی هم نزدیک شده‌ایم چون قبلا مجلس نهم و دولت یازدهم بودیم و اکنون مجلس دهم و دولت یازدهم شدیم که به طور طبیعی فاصله‌ها کم شده‌اند. ان‌شاءالله امیدواریم که بتوانیم با هماهنگی و همفکری بیشتر برای اهدافی که مردم به ما رای دادند، کار کنیم. امیدواریم برای حل مشکلات و معضلات مردم در زندگی مادی و معنوی آنها به خوبی کار کنیم.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جلسه امروز مباحث متنوع و مختلفی مطرح شد، یکی از این مباحث را مربوط به فضای پس از برجام عنوان و اظهار کرد: ملت ما با رهنمودهای مقام معظم رهبری یک توافق حائز اهمیت به نام برجام دست یافت. امروز ما در پسابرجام یعنی بعد از برجام هستیم و باید از فضای به وجود آمده حداکثر استفاده را برد.

 

روحانی ادامه داد: خواست هر سه قوه از رسانه‌ها این است که فضای امید و نشاط در جامعه امروز بیشتر شود، تا بتوان در شرایطی که امروز کشور دارد از همه استعدادها و ظرفیت‌ها برای توسعه و رشد کشور بخصوص اشتغال جوانان عزیزمان استفاده کنیم. جوانانی که بسیاری از آنها دارای مراجع عالی تحصلی هستند. این کار امکان‌پذیر نیست مگر با همکاری و هماهنگی هر سه قوه و سایر ارکانی که در نظام مسوولیت‌هایی دارد. رسانه‌ها نیز باید فضای امید در جامعه را بیشتر کنند.

 

رئیس‌جمهور توضیح داد: اگر نکته و نقص کوچکی در جامعه دیده شد در همان حد دیده شده، تعمیم داده نشود، بزرگنمایی نکنند و ذهن مردم را به حل مسائل جزئی مشغول نکند.

 

 

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: هدف آن است که در سال جاری اقتصاد مقاومتی با اقدام و عمل را اجرایی و عملیاتی کنیم. همانطور که شب گذشته مقام معظم رهبری تاکید کردند بخشی از اقتدار کشور به اقتدار اقتصادی و علمی برمی‌گردد. اینکه جوانان ما بتوانند از علم و دانش درست استفاده کنند باعث می‌شود که از فضای اقتصادی ضمن ایجاد قدرت علمی و فناوری، توسعه انسانی به معنای واقعی شکل گرفته و رشد اقتصادی و به دنبال آن پیشرفت و اشتغال داشته باشیم.

 

وی افزود: برای آنکه بتوان از فضای بعد از برجام به خوبی استفاده کنیم برخی از وزارتخانه‌ها مسوولیت‌های سنگین‌تری و فضای بهتری برای کار دارند که یکی از این وزارتخانه‌ها، وزارت نفت است. به همین دلیل وزیر نفت در بخشی از جلسه سران قوا شرکت کرد و گزارشی از شرایط نفت و گاز کشور و اقداماتی که تاکنون به‌خصوص در مورد میادین مشترک نفت و گاز ارائه کرد. همچنین گزارشی از اقداماتی که می‌توان از این فضا استفاده کرد مطرح شد.

 

روحانی اظهار کرد: چارچوبی برای قراردادهای جدید در دولت تصویب شد؛ چارچوبی که مورد بحث و نقد برخی از صاحب‌نظران قرار گرفته که نظرات آنها جمع‌آوری و جمع‌بندی شده  است. این چارچوب اصلاح شد و این چارچوب مجدداً در دولت تصویب خواهد شد و به مجلس برای انطباق با قوانین خواهد آمد و در نهایت چارچوبی خواهد بود که مطابق با آن حرکت خواهیم کرد.

 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: روسای سه قوه بر این موضوع که باید تحرک‌مان را در زمینه جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری و جذب فناوری‌های نوین بیش از پیش انجام دهیم تا از این فضا استفاده کنیم، تاکید و حمایت کردند و به ما گفتند که باید این حرکت در جامعه ما به وجود آمده و انجام دهیم. از این رو امیدوارم با تلاش مسوولان اجرایی و مجلس و قوه قضاییه بتوان از فضای به وجود آمده به خوبی استفاده کرد.

 

رئیس‌جمهور موضوع برنامه پنج ساله ششم را به عنوان دیگر مبحث طرح شده در این جلسه خواند و توضیح داد: این لایحه قبلاً از طرف دولت تقدیم مجلس شد که دوره مجلس نهم تمام شد. همان لایحه مجدداً مورد تاکید دولت است. البته اصلاحاتی مدنظر نمایندگان مجلس است که ان‌شاءالله آن اصلاحات نیز انجام می‌شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد که در وقت مقرر این لایحه در مجلس به تصویب برسد و مبنایی برای بودجه سال آینده شود که به مجلس تقدیم خواهد شد.

 

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بررسی اوضاع منطقه نیز در این جلسه مطرح شد، گفت: اوضاع منطقه اوضاع مناسبی نیست. آدم خیلی دلش می‌خواهد ماه رمضان ماه امنی برای مردم عراق، سوریه و یمن باشد اما متاسفانه کشتارها ادامه دارد و تروریست‌ها به کارهای غیرانسانی خود ادامه می‌دهند.

 

روحانی ادامه داد: اکنون شرایطی است که سازمان‌های بین‌المللی هر روز از اعتبار وزنشان بیشتر کاسته می‌شود به طوری که دبیر کل سازمان ملل و خود سازمان ملل به دلیل فشار یک کشور به خاطر تهدیدات مالی عقب‌نشینی می‌کند تا نام آن کشور از لیست ناقضان حقوق کودک خارج شود، این نشان می‌دهد که متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی حتی آن جایگاه ناقصی که قبلا داشتند را از دست می‌دهند. راه آن است که ملت‌ها خودشان بتوانند از استقلال، امنیت و ثبات خودشان به خوبی استفاده کنند.

 

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما به عنوان همسایگان این کشورها که خود آن کشورها و دولت‌ها از ما استمداد و کمک طلبیده‌اند به کمک‌های خودمان ادامه می‌دهیم. امیدواریم هرچه سریعتر مردم عراق شاهد امنیت و ثبات در کشور خودشان باشند و تروریست‌ها را از کشورشان بیرون برانند. همچنین در سوریه شرایط امن‌تر و باثبات‌تری را مردم برای زندگی خودشان و در ادامه ماه رمضان شاهد باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا