سیاسی

وزیر جهاد کشاورزی مهمان بهارستانی ها بود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمود حجتی در ابتدای سخنان خود گفت: با توجه به منابع پایه و پایداری تولید به افزایش بهره‌وری توجه داشته باشیم.

او توضیح داد که کشورهای در حال توسعه در تولید غلات، به کشورهای توسعه یافته وابسته خواهند شد گفت: کشورهای در حال توسعه علی رغم افزایش تولید وابسته‌تر می‌شوند و کشورهای توسعه یافته روز به روز تولیداشان بیشتر از نیاز می‌شود و بازارهای جهانی را در قبضه خود درمی‌آورند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌در سال ۲۰۰۱ ضریب خودکفایی کشورهای در حال توسعه ۹۱ درصد بوده که در سال ۲۰۵۰ به ۸۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

این در صورتی است که کشورهای صنعتی علی رغم مواجهه با مشکلات زیست محیطی تلاش می‌کنند تولیدشان را افزایش دهند و سهم خود را در امنیت غذایی دنیا حفظ کنند.

او تاکید کرد:‌ در بخش شیر هم وضعیت به همین صورت است و تولید کشورهای صنعتی روز به روز بیشتر می‌شود و تولیدشان از تقاضا پیشی می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: وقتی کشاورزی به دلیل قرار گرفتن در معرض بیماری‌ها،‌ آفات و سرما و گرما و سیل و خشکسالی آسیب پذیر است و عمدتا در دنیا مورد حمایت و پشتیبانی  و دریافت یارانه قرار می‌گیرد کشورهای صنعتی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار یارانه به این بخش پرداخت می‌کنند.

اتحادیه اروپا نیز سالانه ۴۰ میلیارد یورو به تولید کنندگان غلات یارانه می‌دهد؛ نزدیک به ۴۰ درصد بودجه بخش کشاورزی اروپا به صورت یارانه اختصاص پیدا می‌کند. سنای آمریکا نیز در سال ۲۰۱۳ قانونی را تصویب کرد که به مدت ۱۰ سال سالانه ۱۰۰۰ میلیارد دلار به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

وزیر جهاد در ادامه با اشاره به کشور ژاپن که قیمت تمام شده محصول برنج آن بیش از قیمت بازار جهانی است گفت: بعضی وقت‌ها با این سوال مواجه می‌شویم که چرا قیمت فلان محصول ما در داخل بیشتر از قیمت بین‌المللی است. این در حالی است که باید هر محصول را با توجه به اقتصاد داخلی آن کشور مقایسه کرد. کسانیکه می‌گویند قیمت گندم چند ریال بیشتر از بازار جهانی است و بنابراین باید گندم وارد کنیم به این مساله توجه داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی بخش دیگری از گزارش خود را به وضعیت ایران در بخش کشاورزی اختصاص داد و گفت: اگر بناست تولید افزایش پیدا کند، پایداری تولید مهمتر است. برای اینکه تولید پایدار باشد اولین نکته حفظ منابع پایه یعنی آب و خاک است. ما با این نگاه اساس را بر افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید گذاشته‌ایم.

او به طرح‌هایی در دستور کار وزارت جهاد نیز اشاره کرد و گفت: ساخت شبکه های آبیاری بهزیستی، که نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار اجرا شده و توسعه سامانه‌های نوین محورهایی هستند که در دستور کار قرار دارند. در برنامه‌ای که تهیه کرده‌ایم در یک افق ۱۰ ساله، ۴ میلیون هکتار مشمول این طرح می‌شود و امسال نیز بنا بر اعتبارات پیش بینی شده ۲۵۰ هکتار مشمول این طرح خواهند شد.

او همچنین از مجلس برای ابلاغ سالانه هزار میلیارد برای آبیاری نوین تشکر کرد و افزود: نوسازی اراضی، عملیات خاکریزی و توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز از مواردی هستند که وزارت جهاد به آنها اهتمام دارد. در این سال‌ها با پشتیبانی بانک کشاورزی، خط اعتباری امداد داری شروع شد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان جذب شد.

حجتی درباره‌ تولید نهایی گفت: این کار متکی به تحقیقات دانش بنیاد است و اگر ما بتوانیم به جای این که بذر را در خاک بکاریم نهال را بکاریم بیش از ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و زمان تولید نهایی یک تا یک و نیم ماه کاهش پیدا می‌کند. همچنین توسعه گلخانه‌ها مصرف آب را به ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

حجتی درباره طرح‌های آبخیزداری نیز توضیح داد:‌ طرح ۱۱ میلیون هکتاری را در افق ۱۰ ساله تعریف کردیم. این کار باعث کاهش مصرف آب، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تنوع اقلیمی و مزیت‌های ایران در بخش کشاورزی پرداخت و توضیح داد: مزیت‌های خاصی داریم که در کمتر جای دنیا در کنار هم قرار دارند. ما در  گیاهان دارویی و محصولات باغی نیز دارای مزیت هستیم. بر همین اساس در یک برنامه میان مدت، اعلام کردیم که می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم. ما در سه سال گذشته وضعیت قابل توجهی داشتیم و امیدواریم بتوانیم در یک افق ۵ ساله آن را به صفر برسانیم.

حجتی در مورد کاهش واردات شکر در سال‌های اخیر نیز توضیح داد‌ و گفت:‌ در تلاش هستیم که در یک دوره میان مدت و کوتاه مدت با حمایت از کشت چغندر واردات شکر را به حداقل کاهش دهیم.

او همچنین  از پیش بینی خرید ۱۰ میلیون تن گندم در سال ۹۵ خبر داد و گفت با تحقق این عدد یک بار دیگر می‌توانیم به خودکفایی گندم برسیم و حتی بتوانیم این محصول را صادر کنیم.

حجتی از افزایش ذخایر محصولات راهبردی مثل گندم، برنج و مرغ خبر داد و تاکید کرد:‌ در بخش برنج معتقدیم که فقط در گیلان و مازندران باید کشت صورت بگیرد. در بخش برنج معتقدیم که با توجه به محدودیت‌های آبی فقط باید در گیلان و مازندران کشت داشته باشیم. در مورد دانه‌های روغنی نیز وضع خوبی نداریم و درصد خوکفایی‌مان زیر ۱۰ درصد است. افق ۱۰ سالمان این است که وضعیت دانه‌های روغنی  را از ۸ درصد به ۷۱ درصد خودکفایی برسانیم.

وزیر جهاد در پایان از لزوم تامین مالی، تامین تسهیلات، انتقال فناوری، ثبات در سیاست‌های بازرگانی  و حمایت‌های بیمه‌ای، صحبت و تاکید کرد:‌ ما نباید با بیمه کشاورزی به صورت تجاری برخورد کنیم تا از کشاورزان حمایت کافی به عمل بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا