سیاسی

پاسخگویی ظریف به نمایندگان مجلس

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پس از برجام نقش وزیر خارجه برای تشویق سرمایه‌گذاران برجسته بوده است اما بعضی از بانک‌های بزرگ همکاری لازم را انجام نمی‌دهند، گفت: در این موضوع دو نکته وجود دارد؛ یکی این که بانک‌های بزرگ حدود ۷-۸ یا ۱۰ سال مورد تحریم بوده‌اند و جریمه شده‌اند. مانند بانکی در سوییس که دو میلیارد دلار جریمه شده یا یکی از بانک‌های آلمان نیز به همین ترتیب. لذا فضای روانی که در بانک‌ها وارد شده است را باید بشکنیم اما چگونه؟ به آمریکا و اروپایی‌ها فشار وارد می‌آوریم که بانک‌ها را راضی کنند تا وارد سرمایه‌گذاری شوند.

وی افزود: راه دیگر باز کردن مسیری برای بانک‌هاست؛ غیر از بانک‌هایی که خیلی پر سر و صدا هستند بانک‌های زیادی در دنیا وجود دارند که به سمت ایران می‌آیند؛ از طرف دیگر می‌توانیم فضای رقابتی ایجاد کنیم. باید کاری کنیم بانک‌هایی که از این قافله عقب مانده‌اند احساس نکنند که تصمیم درستی گرفته‌اند.

وزیر خارجه با اشاره به این که در این مورد تحریمی علیه ایران وجود ندارد، گفت: ما نباید این را خودمان تبلیغ کنیم، تنها جایی که تبلیغ می‌کنند بعضی از دوستان در داخل هستند؛ بنابراین باید فضای رقابتی ایجاد کنیم و حتی بنده در سفر قبلی که به اروپا داشتم تعدادی از مسوولان بانک‌ها نیز با ما بودند و در سفری است که امشب به اسلو خواهم داشت مذاکرات بانکی و سیاسی انجام خواهیم داد.

ظریف تصریح کرد: همچنین در دیداری که با اعضای ۱+۵ خواهیم داشت در اجرای صحیح برجام تاکید خواهم کرد. زیرا در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری مهمترین عامل برای سرمایه ‌گذاری ایجاد فضایی امن و بی‌تنش است.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این که آمریکا قانونی را به تصویب رساند در مورد روادید کسانی که به ایران می‌آیند و باید دوباره کسب اجازه کنند و این مساله با روح برجام مغایر است، اظهار کرد: زمانی که این خبر را شنیدم با آقای کری تماس گرفتم و گفتم این خلاف قانون است و او هم تعهد کرد که اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: در مورد بازرگانان اروپایی و کشورهای سی و هشت گانه‌ای که امکان سفر بدون روادید به آمریکا داشتند در حال حاضر وضع‌شان بد نیست. با این تفاوت که الان می‌روند و یک ویزای ده ساله دریافت می‌کنند لذا از طرف تجاری این موضوع مانعی نخواهد داشت.

ظریف ادامه داد: ممکن است در ارتباطات مردمی مشکل باشد که مذاکرات‌مان را در این زمینه ادامه می‌دهیم. البته طرف آمریکایی می‌داند که این قانون مانع روابط اقتصادی با ایران شود، نقض برجام است نباید این کار صورت گیرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این صحبت  لاریجانی که آیا پیگیری‌ها ادامه دارد، گفت: مقداری از طرف مقابل این مساله حل شده است. در حال پیگیری هستیم. مکانیسمی هم از طریق کنسولی ما ایجاد شده که موضوع پیگیری شود.

بر اساس این گزارش، ظریف همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که بعد از توافق هسته‌ای تحریم‌هایی علیه اشخاص و یا افرادی ایجاد شده است، گفت: در حوزه هسته‌ای حتی یک تحریم هم اضافه نشده است؛ البته افراد جدیدی را وارد فهرست کرده‌اند و ما تنها در حوزه موشکی پاسخ دادیم. این که در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکردیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد:‌ گفت‌وگویی که نمایندگان مجلس آمریکا با اعضای وزارت خارجه این کشور داشتند را بروید بخوانید. نمایندگان مجلس به نمایندگان وزارت خارجه آمریکا می‌گویند که شما چه کار کرده‌اید؟ ممنوعیت قطعی برای برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کردید، متاسفم که این گفت‌وگوها در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد که بدانند نمایندگان مجلس آمریکا به اعضای وزارت خارجه این کشور چه می‌گویند که آنها از مواضع‌شان کنار آمدند.

وی تاکید کرد: بنابراین تمام بحث موشکی را توانستیم با اقتدار حفظ کنیم. لذا برنامه موشکی نقض برجام نیست. می‌گویند با قطعنامه ۲۲۳۱ همخوانی ندارد و برای آرام کردن افکار عمومی خود به فهرست‌های قبلی خود افرادی را اضافه کردند که پاسخ به آنها این است که تقویت توان موشکی ایران دفاعی و برای جلوگیری از تعدی و چشمداشت به خاک و منافع جمهوری اسلامی ایران است که نیروهای مقتدر ما اجازه نمی‌دهند که هیچ کس چشمداشتی داشته باشد.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برای هر نوع تحریمی که اعمال شود باید اقدام متقابل صورت گیرد، گفت: در شورای عالی امنیت ملی چارچوب‌هایی بیان شده است که به عنوان اقدام متقابل در مقابل اقدامی که آنها انجام دهند ما نیز آن اقدامات را انجام خواهیم داد لذا چارچوبی که در شورای امنیت ملی به تصویب رسیده است، مسوولیت را مشخص می‌کند و اگر تخطی صورت گیرد در راستای نقض برجام بوده است و یا اگر تحریم‌های جدیدی تحمیل شود که بر اساس آن اقدام متقابل صورت می‌گیرد البته در حوزه موشکی به دستور رییس جمهور اقدامی انجام شده است.

ظریف همچنین در مورد قانون داماتو و این که چگونه اعمال می‌کنند، گفت: نمایندگان مجلس آمریکا به دنبال تحریم هستند و ما به دولت آمریکا تذکر داده‌ایم که باید برجام رعایت شود و البته در حال حاضر بحث قانون داماتو نیست، قانون ایلسا است و تمدید قانون ایلسا مغایر برجام به شمار می‌رود و نحوه برخورد با این قانون در کنگره باعث می‌شود که برجام نقض شود البته اهداف و چارچوب‌های برجام هم مشخص است.

وزیر امور خارجه همچنین در مورد این که با توجه به تحولات منطقه روابط تجاری ما با روسیه باید قوی‌تر انجام شود و تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: علاوه بر این که یکی از گسترده‌ترین مذاکرات اقتصادی ما با طرف روسی می‌باشد اما چین هم در جایگاه خود قابل تامل است که قصد دارد ۳۰ میلیارد دلار به منظور سرمایه‌گذاری و فاینانس داشته باشد و ما با این دو کشور ارتباطات اقتصادی داریم.

وی تصریح کرد: با روسیه نیز فاینانس ۲.۲ میلیارد دلاری بانکی داریم البته بحثی هم مطرح شده که ۵ میلیارد دلار در برخی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود. ضمن این که ما تلاش می‌کنیم کاهش تعرفه‌ها را هم داشته باشیم و محصولاتی مانند مواد لبنی و گوشتی هم بتوانیم در برنامه‌های خود قرار دهیم بنابراین سطح روابط اقتصادی ما با روسیه در حال گسترش است. روابط بانکی خوبی هم داریم.

ظریف در پایان اظهار کرد: در مورد فاینانس ۵ میلیارد دلاری که مرحله اول آن دو میلیارد دلار است شرایط مقررات را ارزیابی خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم منافع ایران تامین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا