اجتماعی و فرهنگی

مصلی جایی برای برگزاری نمایشگاه نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست علمی – تخصصی گفت: نباید مقایسه میان نمایشگاه شهر آفتاب با مصلی شهر تهران صورت گیرد؛ زیرا مصلی جایی برای برگزاری نمایشگاه نیست و تعاریف خاص خود را دارد.

وی خاطر نشان کرد: شهر آفتاب یک سایت کاملا تخصصی با زیرساخت‌های نمایشگاهی است و امیدوارم به مرور زمان شاهد برگزاری نمایشگاه در هیچ جای شهر تهران نباشیم.
تندگویان ادامه داد: معضل برگزاری نمایشگاه سال‌های زیادی است که شهر تهران را آزار می‌دهد، زیرا سایت‌های نمایشگاهی کنونی با توجه به زیرساخت‌ها و معابر دیگر پاسخگوی بازدیدکنندگان نیست و بهره‌برداری از سایت نمایشگاهی شهر آفتاب به دلیل زیر ساخت‌های مناسبی که دارد بهترین گزینه برای این رویداد مهم به شمار می‌رود که مصداق این امر کاهش معضل ترافیک در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب بود.
هانیه هودسنی، مدیر معماری و شهرسازی مرکز مطالعات در ابتدای این نشست علمی- تخصصی گفت: همواره برگزاری نمایشگاه‌ها در کلان‌شهر تهران با چالش‌های متعددی همراه بوده درحالیکه در نظام توسعه شهری می‌تواند نقش بسیار پررنگی داشته باشد و ابعادی همچون رویداد گردشگری، اقتصاد شهری و جذب سرمایه در کسب و کارهای شهری را تحث تأثیر قرار دهد.
وی تأکید کرد: همواره رویدادهای اقتصادی و گردشگری به عنوان مدل توسعه و بازآفرینی شهری مطرح است که تجربه آن را می‌توان در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک مشاهده کرد.
هودسنی در ادامه از بررسی و ساماندهی نظام نمایشگاهی پایتخت در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد و گفت: بررسی و تحلیل نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل برگزاری نمایشگاه‌های آتی در حوزه‌های مختلف تجاری، رویدادی و فراغتی و ارتباط میان شهر تهران با سایر شهرها باشد.
مدیر معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران هدف اصلی این نشست علمی- تخصصی را بررسی نظام و جایگاه سایت نمایشگاهی شهر آفتاب در ارتباط با نظام نمایشگاه شهر تهران ساختار توسعه شهری بیان کرد و افزود: امیدوارم با بررسی نقاط قوت و ضعف در برگزاری این نمایشگاه بتوانیم به راهکارهای اجرایی و عملی در زمینه توسعه و شکوفایی هرچه بیش‌تر این مجموعه دست پیدا کنیم.
امیر حسین پورجوهری، مدیر عامل مهندسین مشاور کهن دژ و مدیر پروژه ساماندهی فضاهای نمایشگاهی شهر تهران به تغییر رویکرد مقوله برگزاری نمایشگاه در جهان اشاره کرد و گفت: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های فضاهای نمایشگاهی شهر تهران، علاوه بر جذب سرمایه در حوزه‌های فرهنگی- رویدادی و گردشگری نیز تغییر جدی ایجاد کرد.

محمدحسین شریف‌زادگان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه نشست به موضوع جایگاه نمایشگاه بین‌المللی در طرح جامع و تفصیلی شهر آفتاب پرداخت و گفت: طرح جامع شهر آفتاب در سال ۸۱ به تصویب شورایعالی شهرسازی رسیده و در طرح جامع شهر تهران از این منطقه به عنوان اراضی ویژه پایتخت نام برده شده است.
وی با بیان اینکه برای شهر آفتاب مساحتی بالغ بر ۳۲ هزار هکتار با ۱۵ کاربری در نظر گرفته شده است که برخی از آنها ایجاد و بعضی دیگر در دست احداث می‌باشد، تاکید کرد: ایجاد حرم مطهر، بهشت زهرا (س)، آموزش عالی، حوزه‌های علمیه، مجتمع‌های نمایشگاهی، ورزشی، مراکز اقامتی و خدمات شهری، موزه‌ها و جهانگردی، میراث فرهنگی، مسکونی، تفریحی، تأسیسات و تجهیزات شهری، باغ یادبود، فضای سبز، فضای سبز ویژه حرم و فضای سبز حریم از کاربری‌های در نظر گرفته شده در این مجموعه است.
شریف‌زادگان خاطرنشان کرد: اکنون حرم مطهر، بهشت زهرا، دانشگاه آزاد و شاهد، نمایشگاه جنگ تحمیلی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب ساخته شده است و طرح‌های دیگری از جمله شهر سایبری و مگا مال‌ها (مجتمع‌های تجاری بزرگ) نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی از شهر آفتاب به عنوان بزرگ‌ترین ذخیره اراضی تهران نام برد که دارای کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و نمایشگاهی و دارای فضای سبز بسیار زیاد است.
همچنین سید حمید میرمیران، مدیر عامل مهندیسن مشاور نقش جهان پارس و مجری طرح نمایشگاه شهر آفتاب نیز به رویکردهای مطرح در زمینه طراحی فضای نمایشگاه شهر آفتاب و ظرفیت‌های موجود در آن اشاره کرد.
سحر ندایی طوسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز از دیگر سخنرانان این نشست علمی- تخصصی بود که به تحلیل و بررسی مکانی برگزاری نمایشگاه کتاب در سال‌های گذشته پرداخت.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه «نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور» تمامی فعالیت‌ها یا طرح‌های مهم و کلان باید مشمول پیوست فرهنگی باشند، گفت: از جمله مواردی که باید در فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به گستردگی اهمیت نوع تأثیرات فرهنگی، جمعیت تحت پوشش و تأثیرپذیر، میزان ماندگاری و انتشار آثار و پیامدهای فرهنگی، نسبت بین آثار و پیامدهای فرهنگی فعالیت یا طرح با تهاجم فرهنگی و فرایندهای جهانی‌سازی، میزان منابع انسانی و مادی مصرفی و اعتبارات لازم برای انجام فعالیت یا طرح و نسبت نزدیکی آثار و پیامدهای فرهنگی فعالیت یا طرح با نقشه مهندسی فرهنگی اشاره کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه رعایت شاخص‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف از جمله اخلاق، عقلانیت، عدالت، هویت ملی، سرمایه جتماعی، نظم اجتماعی، استقلال فکری و ملی، تعاملات فرهنگی بین‌المللی را مورد بررسی قرار داد و به بهداشت جسمی و روانی، کالاها و خدمات فرهنگی و خانواده در مجموعه‌های فرهنگی و نمایشگاهی اشاره کرد.
در پایان این نشست علمی – تخصصی امیر مسعود شهرام‌نیا، قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب گزارشی از عملکرد بیست و نهمین نمایشگاه کتاب ارائه داد و گفت: نمایشگاه کتاب تهران در دو حوزه جمعیت مخاطبین و مساحت در سطح جهان رکورددار است.
وی ادامه داد: در سطح کشور نیز مهم‌ترین رویداد فرهنگی به شمار می‌رود که بخش اعظمی از کشور را درگیر خود می‌کند و به همین دلیل حساسیت‌هایی را در زمینه کنترل جمعیت، هدایت، امکانات رفاهی و … به همراه دارد.
شهرام‌نیا عنوان کرد: این نمایشگاه جزو جوان‌ترین نمایشگاه‌ها در کشور به شمار می‌آید، چون میانگین سنی افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال است و همچنین بر اساس آمار به دست آمده ۴۵.۶ درصد بازدیدکنندگان دارای سطح تحصیلی لیسانس و ۲۹.۴ درصد فوق لیسانس بودند.
معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تاکید کرد: امسال ۱۱۰ میلیارد تومان فروش کتاب داشتیم که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را شاهد بودیم.
شهرام‌نیا خاطر نشان کرد: طی سال‌های گذشته که نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شد ۶۱ درصد از مخاطبان تهرانی بودند، این در حالی است که با انتقال نمایشگاه به شهرآفتاب این میزان به ۵۷ درصد رسیده است و این بدان معناست که سهم شهرستانی‌ها در نمایشگاه افزایش پیدا کرده و از سه استان البرز، قم و اصفهان مجموعا ۱۵ درصد حضور داشتند و سایر استان‌های کشور نیز سهم ۲۸ درصدی را به خود اختصاص دادند.
وی در ارتباط با استقبال از برگزاری نمایشگاه گفت: در بخش بین‌الملل امسال ۶۵ کشور با ۶۰۰۰ ناشر در ۳۰۰ غرفه آثارشان را عرضه کردند و در بخش ناشران داخلی نیز ۳۲۰۰ ناشر در بیش از ۱۶۰۰ غرفه ساماندهی شده بودند.

قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در خصوص حمل و نقل شهروندان به نمایشگاه کتاب افزود: آمار نشان دهنده سهم ۵۱ درصدی استفاده از مترو،۲۸.۴ درصد خودروی شخصی، ۸.۸ درصد حمل و نقل شهری، ۴.۳ درصد تاکسی و ۴.۲ درصد نیز از اتوبوس‌های بین شهری جهت دسترسی به نمایشگاه در سال جاری است.
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از بازدیدکنندگان برای اولین بار از نمایشگاه بازدید کرده‌اند، افزود: این میزان در سال‌های قبل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده و در کل ۷۰ درصد بازدیدکنندگان انتقال نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرده‌اند.
لازم به ذکر است؛ نشست علمی- تخصصی «ساماندهی فضاهای نمایشگاهی شهر تهران؛ با هدف واکاوی تجربه برگزاری نمایشگاه کتاب درشهر آفتاب» با حضور پرشور و صمیمانه دانشجویان در مرکز همایش‌های بین‌المللی سالن پروین اعتصامی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا