اجتماعی و فرهنگی

تعطیلی بی قید و شرط معادن شن و ماسه تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عیسی فرهادی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد این معادن تعطیل شده‌اند و به دو شرکت فعال باقیمانده نیز تاکید شده به هیچ عنوان اجازه برداشت داده نشود. درحقیقت در این محدوده سه معدن فعالیت داشتند که بزرگترین معدن به وسعت ۱۰۳ هکتار در مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود و از سال گذشته فعالیت خود را متوقف کرده است.

وی افزود: از دو معدن دیگر نیز به صورت مقطعی و غیرمجاز برداشت هایی انجام می شود که باید با کمک دستگاه قضایی حکم تعطیلی آنها صادر شود. از شهرداری تهران و متولیان این موضوع از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور آب خواسته شده که از هرگونه برداشت در محدوده توسط این شرکت ها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: معتقدم این معادن باید بر اساس قانون به میزان برداشت غیرمجاز خود خسارت پرداخت کنند. خسارتی که این معادن در طول سالیان متوالی به این محدوده وارد کرده اند بسیار زیاد بوده و باید خسارت این زیان وارده را پرداخت کنند.
فرماندار تهران با اشاره به بازدید خود از منطقه به همراه مسئولین قضایی و مرتبط با موضوع گفت: برای تصمیم گیری منطقی در خصوص این معادن، به همراه معاونان قضایی دادگستری و دادستانی تهران از محدوده فعالیت معادن شن و ماسه منطقه ۱۸ تهران بازدیدی داشتیم . طی سال های اخیر نیز جلسات بسیاری با حضور دستگاه های ذیربط برگزار شد و نهایتا هماهنگی مناسبی میان فرمانداری و همه دستگاه های متولی از جمله شهرداری، صنعت، معدن وتجارت و امور آب ایجاد شد و امروز همه بر تعطیلی این معادن پافشاری می کنند.
وی تاکید کرد: باید پس از تعطیلی این معادن نسبت به ساماندهی زمین‌های این محدوده تصمیم گیری شود. درهمین راستا شهرداری طرحی را با نام 'تاکا' تهیه کرده که مراحل قانونی خود را طی می کند که البته به دلیل وجود مالکان خصوصی با برخی مسائل حقوقی مواجه شده است اما قطعا این مراحل طی خواهد شد و با اجرایی شدن این طرح می توان سرانه های عمومی منطقه ۱۸ را افزایش داد و جلوی بروز یک معضل بزرگ زیست محیطی را نیز گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا