استان

مخالفت با انتقال آب خزر/محیط زیست همچنان مقاومت می کند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ناصر مهردادی در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست در ساری درباره انتقال آب دریای خزر به مناطق دیگر کشور، اظهار کرد: هیچ کارشناسی این را نمی پسندند که آب دریای خزر را به هر طریقی به جای دیگر برود و این موضوع دلایل زیست محیطی دارد و ما در محل ایستگاه آب، قیمت و مباحت مدیریتی و کارشناسی آن بحث داریم.

وی افزود: ارزش آب بعد از شیرین کردن آب دریای خزر در منطقه دور از نظر ریالی توجیه اقتصادی ندارد.

مهردادی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش چهار دانگه و دودانگه و بخش هایی از کیاسر شهرستان ساری دارای ۲۲۷ گونه گیاهی، ۲۶ گونه پستاندار، ۱۱ خزنده  و ۴۸ پرنده، است، افزود: این مناطق به دلیل شرایط و ویژگی های خاص خود به پارک ملی تبدیل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با انتقاد از اینکه برخی از افراد محیط زیست را عامل کندشدن توسعه استان می‌دانند، تصریح کرد: این اداره کل ۹۵ درصد از استعلام ها را پاسخ مثبت داده و این نشان می‌دهد برخی از افراد مشکلات خودشان را در محیط زیست پنهان می‌کند و برای حل مسائل خود فرافکنی دارند. مازندران از استان‌هایی است که پنجره واحد را راه اندازی کرده است تا بتواند به درخواست‌ها و درخواست مجوزات به آسانی پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه قریب به ۵ هزار مورد مجوز واحد صنعتی در استان واگذار شده است، اظهار کرد:  مجوزهای صادر شده زیست محیطی در بخش‌های مختلف نزدیک به ۱۸۵۵ واحد بوده که اگر یک سوم آن مجوزها عملیاتی شود در توسعه استان مشکلی نداریم. تلاش ما این است که واحدهایی که مجوز محیط زیستی دارند توسعه یابند. از توسعه صنعتی در شهرکهای صنعتی استقبال می‌کنیم و از صدور مجوز برای خارج از شهرک های صنعتی جلوگیری می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد وضعیت آلودگی در واحدهای صنعتی کاهش یافته است، عنوان کرد: ۳۰۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد که ۷۰۰ واحد دارای آلایندگی هستند و نزدیک به ۱۶۶ واحد را در لیست آلاینده‌ها قرار دادیم. با اقداماتی که در کاهش آلایندگی این تعداد انجام شد با کاهش ۱۵ درصدی واحدهای آلاینده روبه رو شدیم.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات در شرکت‌ها و شهرک های صنعتی است، افزود: ۳۷ شرکت و نواحی صنعتی داریم که ۱۲ مورد دارای تصفیه خانه است که شرایط استاندارد را ندارند.

مهردادی اظهار کرد: ۲۳ رودخانه بزرگ و کوچک در استان داریم و سه رودخانه چالوس و هزار و سردابرود از رودخانه های محافظت شده هستند. خوشبختانه همه رودخانهها توان خودپالایی را دارند و مشکلی برای استفاده از کاربری‌های مختلف را ندارند.

وی، اقدامات شرکت آب و فاضلاب در جهت ارتقای تصفیه خانه های شهری را خوب توصیف کرد و افزود: طرح جامع پسماند استان مازندران بر اساس نقشه راه زیست محیطی با حضور ابتکار رونمایی شد و در کارگروه پسماند استان جدی پیگیر می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه برخی از مجوزها در تقابل با زیست محیطی را مجوز صادر نکردیم، گفت: راه‌اندازی کارخانه زباله سوز که ۵۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری ساری برای آن هزینه شده تا پایان سال راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه طرح کمپوست در قائمشهر دارای مشکل حقوقی است، افزود: در شهرداری بابل هم اقدامات مناسبی برای  ساخت کارخانه کمپوست انجام شده است. در شهرستان نور،شهرداری، زباله ها را در منطقه دپو کرده و مشکلات زیست محیطی در آن منطقه ایجاد کرده است.

مهردادی با بیان اینکه  هر ماه باید گزارش پیشرفت پسماند استان را به ابتکار اعلام کنیم، افزود: در نوشهر و چالوس نیروگاه زباله سوز با تامین ۲۳ میلیارد تومان در حال تکمیل شدن است و اکنون برای ادامه روند ساخت به ۳ میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد. همچنین  در تنکابن اعتبارات خوبی از دفتر مقام معظم رهبری در راه اندازی کارخانه زباله سوز تامین شده و امیدواریم با راه‌اندازی آن مشکلات زیست محیطی آن منطقه هم رفع شود.

مهردادی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۰ نفر در بخش های مختلف در حوزه محیط بانی به کارگیری شدند، خاطرنشان کرد: مازندران دارای  350 گونه پرندگان، ۶۳ گونه پستاندار، ۲۸ گونه مار،  17  گونه سوسمار و 9 گونه دوزیستان است. در بخش گونه جانوری مرال تعداد آنها در سال های گذشته ۲۰ درصد، پرندگان مهاجر ۱۰ درصد و قرقاول ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مهردادی گفت: افرادی که به نوعی ناجوانمردانه بخشی از اراضی در میانکاله را تصرف کردند به میانکاله اضافه و برخی از این ساختمان ها  قلع و قمع شد. برای ارایه خدمات بهتر در حوزه محیط زیست آموزش های خوبی برای همکاران و مدیران در  این اداره کل انجام شد.

وی با بیان اینکه این اداره کل ۶۷ درصد از دارایی خود را افزایش داده است، افزود: ۶۳۰ مورد کشفیات سلاح های غیرمجاز در مازندران صورت گرفت که ۸۰۵ نفر در این ارتباط، دستگیر و افراد به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

مهردادی گفت: ساماندهی زباله بر عهده شهردار است و کمبود اعتبارات در عدم ساماندهی زباله مهم‌ترین عامل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا