شورای شهر

حناچی با اتهام زنی به دنبال فرار از پاسخ به دلایل ناکارآمدی شهرداری در ۴ سال اخیر است

«شهرداری تهران بزرگ‌ترین سازمان اجرایی کشور در یک محدوده جغرافیایی معین است. ممکن است دستگاه‌های دیگر بزرگ‌تر از شهرداری باشند اما در سطح کشور هستند؛ لذا در محدوده استان و شهر تهران ما بزرگ‌ترین سازمان اجرایی هستیم و قدرت مانور ما در خیلی موارد از قدرت مانور دولت در شهر تهران بالاتر است. گردش مالی شهرداری هم در چنین محدوده جغرافیایی نادر است.» این‌ها بخشی از جدیدترین اظهارات آقای پیروز حناچی در گفت‌وگو با رسانه‌هاست. این سخن نشان می‌دهد که شهردار تهران حالا به‌درستی محلی که مدیریت اجرایی آن را در دست دارد، شناخته است اما همین حرف سوال‌های دیگری را به‌دنبال دارد. اینکه برای چنین شهری چه کارهایی انجام شده است تا منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندانش باشد؟ آیا خط جدیدی برای متروی تهران طراحی و اجرایی شده است؟ البته شاید شهرداری تهران در مقام پاسخ به خط۱۰ تهران اشاره کند که قرار بود از شمال‌غربی تهران به شمال‌شرقی شهر برسد اما مراسم کلنگ‌زنی آن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و دیگر هیچ. حمل‌ونقل عمومی تهران شامل مترو، تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی در سال‌های اخیر شاهد کدام نوسازی چشمگیری بوده است؟ در سال‌های همسویی دولت و شهرداری، چند دستگاه اتوبوس و تاکسی نوسازی شده یا چقدر واگن جدید به شبکه متروی تهران اضافه شده است؟ ده‌ها سوال دیگر نیز می‌توان مطرح کرد که البته به‌طور حتم پاسخ روشن و صریحی دریافت نخواهند کرد.

اشتباه محاسباتی آقای شهردار
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اینکه به مساله نظارت و شفافیت اشاره کرده به طرح تفصیلی پایتخت هم پرداخته است. شاید آقای حناچی این مساله را متوجه نشده یا اینکه بدون دقت این مطالب را بیان کرده است؛ چه آنکه شهرداری تهران در دوره مدیریت جهادی بارها از سوی نهادهای نظارتی کشور همچون سازمان بازرسی کشور بابت اقدامات انجام‌شده برای شفاف‌سازی رتبه‌های برتر کسب کرد که حتما این تقدیرنامه‌ها در دفتر شهردار تهران موجود است اما مساله دیگر درباره طرح تفصیلی است که آقای حناچی گفته است: «در گذشته شهرداری داشتیم که اساسا با طرح تفصیلی کار نداشت و حتی با کمیسیون ماده۵ هم کار نداشت و به خود زحمت نمی‌داد مصوبه کمیسیون ماده۵ بگیرد، درحالی‌که با آمدن ما و فشار شورای عالی شهرسازی بسیاری از موارد کمیسیون‌های ماده۵ از سال۱۳۹۲ مدنظر قرار گرفتند و پیش از آن این انضباط نبود.»

درباره طرح تفصیلی شهرداری تهران نیز باید این نکته را محضر شهردار محترم یادآوری کرد که اساسا طرح تفصیلی تهران با پیگیری مدیران جهادی شهرداری تهران در اوایل سال۹۱ به‌طور رسمی رونمایی شد تا فتح‌بابی باشد برای نظام‌مند کردن ساخت‌وساز و برنامه‌ریزی‌های شهری که در دهه‌های پیش از آن و زمان مدیریت همفکران آقای حناچی و برخی از اعضای فعلی شورای شهر تهران وجود نداشت. شاهد این مدعا نیز برخی دیگر از اظهارات آقای حناچی در مصاحبه اخیر است که گفته: «آغاز تراکم‌فروشی مختص دوره‌ای بوده یا برخی دوره‌ها ویژگی‌های خاصی دارند، مانند مصوبه۲۶۹ و ۳۲۹کمیسیون ماده۵ مربوط به دوره آقای الویری و بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌رویه و استفاده حداکثری از تمام ذخایر شهر تهران.» البته شهردار تهران می‌توانست به دهه۷۰ تهران نیز اشاره کند که در دوره آقای غلامحسین کرباسچی بنای بلندمرتبه‌‌سازی در پایتخت گذاشته شد و نیز پروژه‌ای چون نواب اجرایی شد که بعد از این همه سال همچنان مورد انتقاد کارشناسان و شهرسازان است. با این وجود، خود آقای حناچی که پیش از تصدی سمت شهرداری تهران، سال‌ها در کسوت معاون شهرسازی وزیر مستعفی راه‌وشهرسازی فعالیت می‌کرد، در روند تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی تعلل داشت که موجب بروز دردسر برای بسیاری از افراد، نه فقط در تهران که حتی در تمام کلان‌شهرهای کشور شده بود. نکته دیگر هم اینکه طرح تفصیلی تهران قابلیت این را داشته که هر پنج‌سال یکبار به‌روزرسانی شود. بهتر است آقای حناچی در این‌باره نیز توضیح دهند که آیا طرح تفصیلی تهران که در دوره مدیریت جهادی رونمایی شد تا شهر به‌سمت قانونمداری برود پنج‌سال بعد از اجرایی شدن در دوره فعلی مدیریت شهری به‌روزرسانی شده است یا خیر؟

فراموشی انتشار گزارش‌های مالی جدید
اظهارات جدید شهردار تهران که تکرار گفته‌های چند وقت قبل در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» است، باز هم با واکنش معاون سابق دکتر محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران مواجه شد. آقای ناصر امانی درباره اظهارات آقای حناچی گفته است: وقتی آقایان به کم‌کاری و بیکاری همچنین بی‌توجهی به وضعیت مردم و شهر عادت کرده‌اند طبیعی است که تلاش کنند دوران درخشان فعالیت مدیریت شهری و اقدامات ارزشمند صورت‌گرفته در آن مقطع را زیر سوال ببرند اما خدمات آن زمان مقابل چشمان مردم تهران قرار دارد و نمی‌توانند احساس مسوولیت شهرداری در آن زمان و فعالیت‌های صورت‌گرفته را فراموش کنند. وی در ادامه تاکید کرده است: دوستان مدعی می‌شوند که نظارت در دوره اخیر بیش از گذشته است اما حقیقت این است که در یک مقطع زمانی ۷۰تیم نظارتی همزمان در ۷۰بخش مختلف شهرداری تهران فعالیت می‌کردند. سازمان بازرسی کل کشور نظارت به مراتب بیشتر و سخت‌تری نسبت‌به دوره فعلی داشت و حسابرسی‌ها مرتب منتشر می‌شد. از سال۹۶ تا الان گزارش‌های حسابرسی چرا منتشر نمی‌شود و شفاف‌سازی نمی‌کنند؟ اینگونه ادعاهای عجیب و غیرمستند تنها جنبه تبلیغاتی دارد و با هدف تخریب خدمات ارزشمند شهرداری تهران انجام می‌شود.
معاون پیشین شهرداری تهران به مساله مربوط به طرح‌های عمرانی، هزینه‌کرد آن‌ها و نیز سرمایه‌های شهر هم اشاره کرده و گفته است: درباره موضوع تفاوت برآورد اولیه و هزینه نهایی پروژه‌های عمرانی ازجمله تونل توحید ادعای عجیبی مطرح شده درحالی‌که کلیه سوابق و مستندات اینگونه فعالیت‌ها کاملا مشخص و شفاف است. طبیعی است که برآورد اولیه با توجه به نیازهای پروژه، وقایع غیرقابل پیش‌بینی و طرح‌های تکمیلی همچنین تورم و مسائل دیگر در طول اجرا تغییر می‌کند؛ به‌طور مثال، طرح تونل توحید در زمان آقای احمدی‌نژاد مصوب شد و پس از آن اجرای این پروژه با فاصله زمانی مشخصی آغاز شد و کاری نبود که یکساله تمام شود. در ادامه طرح اولیه تغییرات زیادی داشت ازجمله نظر کارشناسی درخصوص ضرورت ساخت دوربرگردان در ابتدا و انتهای تونل که طبیعتا هزینه قابل‌توجهی به برآورد اضافه کرد، همچنین تاسیسات تهویه که هزینه زیادی داشت و مواردی از این دست که کاملا روشن و شفاف است. حتی در پروژه‌های عظیم دیگری مثل پل صدر و مواردی از این دست نیز طرح اولیه در مرحله اجرا تغییرات فراوانی داشت و با توجه به نیازهای پروژه طبیعتا برآورد و هزینه‌ها افزایش یافت.

فرار از پاسخگویی
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره هزینه‌های تهران، بدهی ۵۰هزار میلیاردی، کاهش رقم بودجه و مواردی از این دست صحبت کرده است. براساس آمار موجود درآمدهای شهر از محل فروش تراکم بیش از ۲۰۰درصد افزایش داشته است. این در حالی است که پروژه شاخصی هم در تهران اجرایی نشده است. حالا باید شهردار محترم تهران توضیح دهد که
با توجه به افزایش درآمدهای شهری چه برنامه‌ریزی‌ای برای ماه‌های بعد که ایشان و دیگر مدیران شهری باید ساختمان خیابان بهشت را ترک کنند، انجام داده‌اند؟ آنچه شهردار تهران در هفته‌های اخیر رقم زده و مدام با گفت‌وگوی رسانه‌ای سعی در تخریب عملکرد مدیریت قبلی شهرداری تهران داشته‌اند، بیشتر شبیه فرار روبه‌جلو است تا افکارعمومی از وی و همراهان‌شان در مدیریت شهری سراغ عملکرد دوره فعلی مدیریت شهری را نگیرند. اتفاقی که مشابه آن در ماه‌های اول شروع به کار مدیریت پنجم شهری تهران هم دیده شد.

منبع: صبح نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا