اجتماعی و فرهنگی

یارانه نقدی و بدهی ۶۰۰ هزار میلیاردی دولت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدرضا تابش در نشست تخصصی محیط زیست، ورزش و مشارکتهای اجتماعی که به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر الگوی حکمرانی «مردم سالاری دینی» به عنوان بافت سیاستگذاری و مدیریت محیط زیست، توسعه پایدار و مشارکت‌‌های اجتماعی افزود: آنچه که در کشورهای غربی و به تبع آن در سازمان های بین المللی به عنوان الگوی حکمرانی معرفی و ترویج می شود، الگوی دموکراسی است. اما از آنجا که کشورمان پیشینه تاریخی و فرهنگی متفاوتی از سایر کشورها دارد، هدف تلاشها و فداکاری های مردم ایران زمین در طول سده های اخیر و به ویژه یکصد سال گذشته، همواره دستیابی به الگویی بومی برای حکمرانی بوده است. 

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و با تصویب قانون اساسی، الگوی حکمرانی بومی مردم سالاری دینی، «جمهوری اسلامی» عنوان گرفت: ساختاری مردمی با محتوایی دینی. اکنون پس از گذشت کمتر از چهار دهه تلاش برای استقرار این الگو و فداکاری های مردم، نتایج برخی از پژوهش های انجام شده در سال های اخیر، بازنگری، اصلاح و تکمیل اجرای این الگو را در بعضی از زمینه ها و به ویژه «مشارکت اجتماعی» که عنوان این نشست است، ضروری می سازد.

رتبه پایین اعتماد مردم به شوراها

رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: به عنوان نمونه طرح ملی سرمایه اجتماعی که توسط دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران به انجام رسیده است، بیانگر آن است که با وجود نقش سازنده مردم در تعیین ساختار سیاسی کشور با شرکت در انتخابات، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و اهتمام دولت اصلاحات به «تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا» به منظور اسباب تحقق الگوی مردم سالاری و مشارکت اجتماعی، نتایج این طرح ملی متاسفانه حاکی از وضعیت نه چندان مناسب مشارکتهای اجتماعی و رتبه پایین  اعتماد مردم به شوراهاست (رتبه ۱۶ در میان ۲۳ دستگاه). این در حالی است که اهداف محیط زیستی و توسعه پایدار به عنوان مقوله هایی اجتماعی بر اساس تعالیم دینی، تجربه های تاریخی و منابع علمی، تنها با «مشارکت اجتماعی مطلوب» به دست می آیند.

تابش تاکید کرد: جا دارد اکنون که در بسیاری از بندهای سیاستهای محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر ضرورت استفاده از مشارکت های اجتماعی تاکید شده است، پس از تحلیل علمی و دقیق وضعیت فعلی مشارکتهای اجتماعی محیط زیستی با استفاده ی بهینه از محتوای دینی و بهبود ساختار مردمی حکمرانی در این بخش، زمینه و امکان تحقق آن فراهم شود. بدیهی است تاریخ کامیابی های فراوان ایرانیان متدین در مدیریت منابع آب، خاک، هوا، حیات وحش و منابع طبیعی در سده های پیشین می تواند با بازنمایی توانمندی های بومی،  اسباب امید بخشی به فعالان این عرصه و خودباوری بیشتر آنها را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند بین سیاست های کلان، قوانین، برنامه ها و طرح های اجرایی را بسیاری از صاحبنظران به مردابی تشبیه می کنند که هرگونه سیاست، قانون و برنامه ای را که تدوین، تصویب و ابلاغ شود، در خود غرق می کند. اگر بخواهیم سیاست های کلی محیط زیست در این باتلاق نیفتد، باید «خلاف آمد عادت»، یعنی متفاوت از آنچه که تاکنون طی می شده است و به آن عادت کرده ایم، عمل کنیم. 

اجرای سیاستهای کلی محیط زیست ۱۰ سال زمان می برد

نماینده مجلس دهم با اشاره به مطالعات انجام شده در حوزه محیط زیست گفت: منابع علمی نشان می دهند که اجرای سیاستهای زیست محیطی در گروی داشتن قوانین قابل اجرا، فرآیندهای کارا و کارآمد و سازمان ها و موسسه های به اندازه لازم و کافی قدرتمند و توانمند و از همه مهمتر جلب مشارکت اجتماعی هستند.

تابش افزود: گرچه وضعیت نامطلوب شاخصه های محیط زیستی کشورمان و وقوع بلایای طبیعی بسیار تاسف بارند، اما خوشبختانه پنجره های فرصت را برای سیاستگذاری و اجرای آنها در این بخش به رویمان گشوده اند و یکی از این فرصتها گنجانیدن سیاستها در قالب برنامه توسعه ششم است. اگر از این پنجره های گشوده شده استفاده نکنیم، نه تنها این پنجره ها بسته می شوند، بلکه سقف خانه وطن بر سر ساکنانش خراب خواهد شد.

وی ادامه داد: از آنجا که بر اساس پیش بینی رییس کمیسیون زیربنایی و تولید مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری در مدت ۱۰ سال قابل اجرا هستند، می بایست تاکنون، با گذشت بیش از۶ ماه از ابلاغ آنها، به میزان ۵ درصد اجرایی شده باشند و تا پایان آبان ماه امسال ۱۰ درصد پیش رفته باشند. امیدوارم در گزارش دیگری که در آذر ماه به مردم عزیزمان می دهم، بتوانم با افتخار و سربلندی اذعان کنم که با ترک عادت های نابخردانه ی پیشین و استفاده از همه ی ظرفیت های کشور، از قدم های ۱۰ گانه اجرای سیاستهای محیط زیستی، قدم نخست را با دقت و کیفیت لازم برداشته ایم. بی شک توسعه پایدار و صیانت از محیط زیست و آبادانی وطن و خرمی و آزادی در گروی «من ها، ما شدن است» و پی افکندن دوستی و مهر و مودت و مشارکت جمعی.

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید از مرحله آموزش شروع کنیمو حصارهای ذهنی را کنار بزنیم تا دیگر جنگلها تخریب نشوند.

نتیجه پرداخت نقدی یارانه ها بدهی ۶۰۰ هزار میلیاردی دولت است

تابش با انتقاد از شیوه پرداخت یارانه نقدی در کشور افزود: در یک نظرسنجی در کشور سوئد در خصوص توزیع یارانه نقدی میان شهروندان، حدود ۸۰ درصد مردم با دریافت یارانه نقدی مخالفت کردند زیرا منابع مالی آن مشخص نبود و از سوی دیگر معتقد بودند پرداخت یارانه نقدی موجب سستی و تنبلی گروه هایی از جامعه می شود همان اتفاقی که در میان روستاییان و برخی اقشار جامعه خودمان در پی پرداخت یارانه نقدی رخ داد.

رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: عده ای دم از پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار توامنی می زنند در حالی که نتیجه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار توامنی تاکنون بدهی ۶۰۰ هزار میلیاردی دولت است و اگر بودجه عمرانی کشور را ۲۰ هزار میلیارد در نظر بگیریم، باید به مدت ۲۰ تا ۳۰ سال همه پروژه های عمرانی را متوقف کنیم تا این بدهی جبران شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا