اجتماعی و فرهنگی

لزوم بازنگری نظام برنامه ریزی کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  سید ابوالفضل رضوی امروز پنج شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، گفت: متاسفانه از سال ۱۳۳۵ تا پایان سال ۹۳، بیش از ۳۴ هزار روستا در کشور تخلیه شده است.

وی یکی از دلایل تخلیه روستاها را کاهش منابع آبی ذکر کرد و اظهارداشت: متاسفانه نظام برنامه ریزی ما در طول سنوات گذشته آب گریز بوده و این نظام نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

وی با اشاره به اینکه تراکم جمعیت در کشورما در جاهایی که به دریا وصل است از سایر مناطق کمتر است، عنوان کرد: اگر کشور را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم تراکم جمعیت در نیمه غربی کشور چندین برابر نیمه شرقی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور ادامه داد: جای بسی تاسف است که نظام برنامه ریزی ما برخلاف دنیا که جاذبه آن آب است، آب گریز بوده است.

رضوی با اشاره به اینکه امروزه تمامی شهرهای مراکز استان ها با پدیده حاشیه نشینی مواجه هستند، بیان کرد:  ۶۰ درصد چابهار، ۳۵ درصد اهواز، ۳۵ درصد تبریز و ۵۴ درصد کردستان را حاشیه نشینی تشکیل داده است.

وی یکی از دلایل اصلی حاشیه نشینی را تمرکز مرکزگرایی برنامه های دولت خواند و افزود: ۶۰ درصد حاشیه نشین های تهران، روستاییان هستند.

وی با اشاره به علت مهاجرت روستاییان به شهرها، عنوان کرد: طی بررسی های انجام شده مسئله اقتصادی، تبعیض در ارائه خدمات در شهرها و روستاها و عدم حمایت های معنوی از روستاییان توسط مقامات محلی، منطقه ای و ملی از مهمترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور ادامه داد: علت حدود ۶۰ درصد مهاجرت های روستاییان کاهش درآمد آنها در روستاها و عدم شغل متناسب با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان روستایی بوده است.

رضوی بر ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در روستاها تاکید و اضافه کرد: محصولات کشاورزی هم چون گوجه فرنگی از روستاها خریداری می شود و کارخانه تولید رب در شهرها احداث می شود، که از این به بعد باید مانع از این کار شد و در خود روستاها واحدهای صنایع تبدیلی ایجاد شود.

وی  با اشاره به اینکه روستاهای امروز به گذشته تغییرات فراوانی کرده است، عنوان کرد: در هر پنج خانوار روستایی یک نفر تحصیل کرده دانشگاهی وجود دارد که برای ماندگاری آنها در روستا باید شغل متناسب با رشته تحصیلی آنها ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اصول اقتصاد مقاومتی اشاره کرد وگفت: دانش بنیانی، عدالت بنیانی، مردم محوری، درون زایی و برون گرایی از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهورافزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که اجرای اصول آن  افزایش قدرت مردم و کاهش قدرت تصمیم گیران  و رهایی از اقتصاد نفت و افزایش درآمدهای اقتصادی مردم را به دنبال دارد.

رضوی با بیان اینکه توان افزایی روستاییان و عشایر سرلوحه کارهای ما قرار گرفته است، بیان کرد: گسترش حضور مردم درمسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  و افزایش توان پاسخ خواستن مردم از تصمیم گیران و اجبار کردن مسئولان به پاسخگویی به معنای توان افزایی است.

تفویض اختیار پروژه های روستایی به استانداران

وی با بیان اینکه ما هیچ مشکل اعتباری نداریم بلکه در اجرای برنامه ها با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: سازمان های جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اداره کل میراث فرهنگی وصنایع دستی در استان ها به ویژه کردستان پیشتاز اجرای طرح مشارکت اقتصادی روستاییان هستند.

وی با اشاره به اینکه بانک های کشاورزی، سینا و پست بانک و صندوق کارآفرینی امید مسئولیت ارزیابی مالی پروژه های روستایی را برعهده دارند، افزود: با بنیاد مستعضفان تفاهم نامه ای را منعقد کردیم که براساس آن قرار شده به هر استانی در مرحله نخست ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهورافزود: در صورت هزینه کرد مبلغ مذکور در مرحله بعدی هم این میزان تسهیلات تمدید شده و ۲۰ میلیارد تومان دیگر هم به پروژه های روستایی که به تایید استاندار رسیده باشد، اختصاص پیدا می کند.

رضوی ادامه داد: قرارشده پنج درصد از نرخ سود تسهیلات مذکور را رییس بنیاد مستعضفان، پنج درصد را هم معاونت توسعه روستایی ومناطق محروم معاون اول رییس جمهور و پنج درصد را نیز استانداری ها متقبل شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به مطلب مذکور نرخ سود تسهیلاتی که به کشاورز پرداخت می شود کمتر از پنج درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه توسط صندوق توسعه ملی هم ۲۰ میلیارد تومان به پروژه های روستایی استان کردستان اختصاص پیدا می کند، گفت: در صورت جذب این میزان تسهیلات امکان تمدید مجدد آن هم وجود دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوربا بیان اینکه درخصوص این پروژه ها به استانداران تفویض اختیار شده است، اضافه کرد: در صورتی که پروژه ها مورد تایید استاندار هر استانی  قرار گیرد دیگر نیازی به بررسی آنها در تهران نیست.

رضوی عنوان کرد: از محل طرح های مشارکت روستایی که دستورالعمل آن سال گذشته ابلاغ شده است، به تسهیلاتی که به روستاییان روستاهای مرزی کردستان پرداخت می شود بهره بانکی تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات مربوط به طرح های مشارکتی در روستاهای غیرمرزی کردستان ۳ درصد است که صندوق کارآفرینی امید توجیه مالی و دستگاه های دولتی هم توجه اجرایی آن را می پذیرند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا