اجتماعی و فرهنگی

رونمایی ازسامانه منابع اطلاعات شاخصهای پایش

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین بعد از ظهر امروز سامانه منابع اطلاعات شاخصهای پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری با حضور بهزاد قره‌یاضی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد.

سامانه منابع اطلاعات شاخصهای پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری برای ارائه تصویری از سازمانهای ملی و جهانی است که در زمینه پایش و ارزیابی علم و فناوری کار می‌کنند ضمن اینکه این سامانه برای شاخصهای ارزیابی و طبقه‌بندی موضوعی آنها و معرفی منابع کلیدی اطلاعات به پژوهشگران و سیاست‌گذاران راه‌اندازی شده است.

قره‌یاضی در ادامه این رونمایی به رنج بردن کشور از شاخصهای گمراه‌کننده اشاره کرد و گفت: زمانی که از پیشرفتها و توسعه‌های کشور صحبت می‌شود ما با افتخار از دارایی‌هایمان مبنی بر کمیت آنها سخن می‌گوییم در حالی که امروزه کیفیت شاخصهای مورد نظر مهم و ضروری به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: ممکن است ما در تعداد چاپ مقالات علمی از بسیاری از کشورها جلوتر باشیم اما در همین حال ممکن است که کشور دیگری با چاپ تعداد بسیار کمتری از مقالات علمی به پیشرفتها و تولیدات مناسبی دست یابد لذا کمیت به معنای پیروزی و پیشرفت نیست بلکه کیفیت از اهمیت بالاتری برخوردار است.

قره‌یاضی تعریف شاخصهای درست برای کشور را امری ضروری در کشور خواند و گفت: راه‌اندازی این سامانه کاری ارزشمند است اما برخی از شاخصهای آن باید تدوین و برخی دیگر باید حذف شوند.

رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ایرانداک با اشاره به عملکرد ضعیف شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری متذکر شد: آخرین پایشی که این شورا در حوزه علم و فناوری ارائه کرده مربوط به ۵ ساله پیش می‌شود که در صورت مراجعه به آن متوجه می‌شوید که مباحث آن نیز مربوط به ۵ سال گذشته است که ارزشی هم ندارد؛ بنابراین لازم است که در برخی از شاخصهای این شورا تجدید نظر به عمل آید.

قره‌یاضی تصریح کرد: ما در لایحه ششم توسعه کشور علاوه بر اینکه به شاخص به عنوان یک ابزار برای پایش وضعیت علم و فناوری در کشور و همچنین مقایسه آن با دیگر کشورها نگاه کردیم بلکه آن را ابزاری برای سرمایه و سوددهی دانستیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که به اکثر مقالات علمی ما در سطح جهان ارجاع داده نمی‌شود یعنی ما با بی‌اعتباری جامعه علم و فناوری در جهان روبه‌رو هستیم.

رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ایرانداک در پایان اعلام کرد: ما باید به کیفیت‌بخشی، تبلیغ و ترویج علوم و فناوری کشورمان در سطح دنیا بپردازیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا