مدیریت شهری

معاینه فنی تقلبی خودروها چطور صادر می شدند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی نوذرپور در نشست خبری که امروز درباره معاینه فنی خودروها برگزار شد اظهار داشت: به استناد بند ۵ الحاقی ماده ۳۲ قانون که در ۱۴ دی ماه سال ۹۳ مصوب شد معاینه فنی خودروها اجباری است.

وی افزود: در معاینه فنی خودروهای سراسر کشور ۵ نوع آزمون گاز‌های خروجی از وسایل نقلیه گرفته می‌شود.

وی افزود: در مراکز معاینه فنی آزمون‌های زیست محیطی و ایمنی خودرو و همین طور تست ترمز و لغزش جانبی خودرو که مربوط به ایمنی خودرو می‌شود گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تست ایمنی،‌تست چراغ و تست صدا در مراکز معاینه فنی خودرو انجام می‌شود گفت: خودروهای بیش از ۵ سال تولید مشمول معاینه فنی می‌شوند که در صورت عدم معاینه فنی خودروی آن‌ها توسط پلیس راهبر توقیف می‌شود.

نوذرپور افزود: برای خودروهای گازسوز که پلاک شخصی هستند زمان معاینه فنی خودرو سه سال است و خودروهای دولتی باید هر دو سال یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: تاکسی‌ها نیز هر بار برای که برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کنند باید دفترچه معاینه فنی داشته باشند.

۴۱۴مرکز معاینه فنی خودرو مکانیزه در کشور فعال است

وی اظهار داشت: ۴۵۱ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که در ۵۵۰ خط فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴۱۴ مرکز معاینه فنی مکانیزه و ۳۷ مرکز نیز غیر مکانیزه است.

وی ادامه داد: ۴۴ مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو در کلانشهرها و ۳۷۰ مرکز نیز در سایر کلانشهرها فعال است.

نوذرپور افزود: از ۳۷ مرکز غیر مکانیزه معاینه فنی ۱۵ مرکز تعطیل و ۱۳ مرکز نیز خارج از سامانه مکانیزه فعالیت می‌کند.

وی به راه‌اندازی سامانه "سیمفا" اشاره کرد و گفت: سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو براساس مصوبه دولت راه‌اندازی شده‌ است و در ساختار وزارت کشور مستقر است.

نوذرپور بیان داشت: تمامی مراکز معاینه فنی خودرو به این سامانه متصل هستند و پلیس نیز به این سامانه متصل شده است.

نوذرپور گفت: هنگامی که پلیس به سامانه سیمفا وصل شود هنگامی که ماشینی به مراکز معاینه فنی مراجعه نکند نمی‌تواند در سطح شهر تردد نکند و پلیس می‌تواند به راحتی از طریق این سامانه نسبت به اعمال قانون اعمال کند و نهایتا از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر جلوگیری می‌شود.

وی بیان داشت: به دنبال آن هستیم که مراکز معاینه فنی خودرو به دوربین‌های پلاک خوان متصل شوند و با این اقدام پلیس راحت‌تر می‌تواند اعمال قانون کند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان داشت: معاینه فنی خودروها قطعا در کاهش آلودگی هوای شهر تاثیرگذار است و می‌توان در آینده معاینه فنی را به دو بخش خودروهای سبز و زرد تعریف کرد تا تنها خودروهای سبز بتوانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر خرید و فروش غیرقانونی معاینه فنی خودرو اظهار داشت: تا زمانی که معاینات فنی به صورت برگه و برچسب است امکان تخلف وجود دارد. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف در مراکز معاینه فنی به شماره پیامک ۳۰۰۰۷۱۱۱ تخلف صورت گرفته را گزارش دهند.

وی افزود: شهروندان در صورت مراجعه به سایت WWW.SYMFA.MOI.IR می‌توانند از صحت گواهی معاینه فنی خودرو و میزان آلایندگی خودروی خود اطلاع پیدا کنند.

نوذرپور به افزایش نرخ معاینه فنی خودرو اشاره کرد و گفت: نرخ معاینه فنی با توجه به مصوبه هیات وزیران از ۱۱ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: علت افزایش این نرخ نیز گلایه و شکایت جایگاه داران مراکز معاینه فنی است.

وی بیان داشت: برای معاینه فنی خودروهای گازسوز نیز باید ۳۵ هزار تومان پرداخت شود که در گذشته این مبلغ ۱۵ هزار تومان بوده است.

وی یادآور شد: خودروهایی که دوگانه سوز هستند نیز باید ابتدا مخزن سوخت CNG آنها مورد معاینه و در صورتی که مشکلی نداشتند به مرحله بعدی که معاینه قسمت بنزین سوز خودرو است می‌روند.

وی یادآور شد در صورتی که مخزن گاز خودرو دارای معایبی باشد به مراکز خدمات خودرویی آزمون سطح ۲ ارجاع داده می‌شوند و خودرو ۲۴ ساعت بدون مخزن کار می‌کند در صورتی که در این مرکز مشکل خودرو رفع شود برگه معاینه فنی خودرو صادر و در غیر این صورت به مرکز خدمات خودرویی آزمون سطح ۳ معرفی می‌شوند.

نوذرپور افزود: با مصوبه دی ما شورای عالی محیط زیست میزان سطح آلاینده C0 به حد نزدیکتری برای خودروهای کاربراتوری و انژکتوری تغییر کرده است.

وی افزود: در مراکز معاینه فنی خودرو دستگاه دیاگ به خودرو متصل و میزان آلاینده‌ها و صدای خودرو را اندازه‌گیری و تست می‌کنند.

وی گفت: نسبت به دوره‌های گذشته قطعا خودروهای زیادی در مراکز معاینه فنی خودرو رد می‌شود.

وی درباره آزمون چراغ خودرو گفت: در حال حاضر خودروهای زیادی نور چراغ خودرو را دستکاری کرده‌اند که در مراکز معاینه خودرو آزمون نور چراغ و همین طور زاویه چراغ‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: تمامی آزمون‌های صورت گرفته در مراکز معاینه فنی خودرو به صورت مکانیزه انجام و نتیجه حاصله به سامانه سیم فا منتقل می‌شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز اجرایی می‌شود و در مراکز معاینه فنی خط معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز راه‌اندازی خواهد شد.

نوذرپور درباره برخورد با جاعلان مدارک معاینه فنی گفت: در استان های تهران و البرز با همکاری پلیس و اداره اطلاعات ۳۰۰ جاعل مدارک معاینه فنی خودرو همزمان دستگیر شدند و با جاعلان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه ۸۲ درصد از آلایندگی ها برای وسایل نقلیه است باید در جهت فرهنگسازی معاینه فنی خودروها اقدامات جدی صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا