اجتماعی و فرهنگی

شهرنشین‌هایی که هنوز شهروند نشده‌اند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سرهنگ جهانی در میزگرد رادیویی با عنوان "بی مبالاتی رانندگان متخلف" با اشاره به تخلفات رانندگی، گفت: بر اساس مقررات راهنمایی و رانندگی اگر راننده ای مرتکب تخلفاتی شود، ممکن است این تخلف در بحث بی احتیاطی و یا بی مبالاتی قرار بگیرد. آیین نامه راهور یکسری اعمال را بر رانندگان تکلیف کرده است. افرادی که از انجام آن از اعمال سر باز بزنند، این افراد، افراد بی احتیاطی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه یکسری از قوانین نیز وجود دارد که راهنمایی و رانندگی، رانندگان را از انجام دادن آنها منع کرده است، اظهار داشت: کسانی که از اعمال و رفتاری که نباید مرتکب شوند ولی انجام دهند، به عنوان افراد بی مبالات محسوب می شوند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا نگذاریم این رفتارهای غلط به عادت تبدیل شود، گفت: متاسفانه می بینیم که در خیلی از جاها این رفتارها به عادت تبدیل شده است. پلیس نیز با جریمه کردن و در برخی از موارد انتقال خودرو به پارکینگ، اعمال قانون می کند ولی فقط نباید با اعمال جریمه و یا انتقال وسیله نقلیه از تخلفات جلوگیری کرد، بلکه مردم باید خودشان به این نتیجه برسند که این اقدام ما تخطی وتجاوز به حقوق دیگران است.

وی به نمرات منفی اشاره داشت و گفت: یکی از مکانیزم ها برای جلوگیری از این تخلفات، دادن نمره منفی است و اگر تعداد نمرات منفی به عدد ۳۰ برسد، این خودروها متوقف خواهند شد و گواهی نامه از آنها گرفته می شود و به مدت سه ماه از رانندگی محروم می شوند و در این زمان اگر رانندگی کنند، فاقد گواهی نامه شمرده می شوند. همچنین افرادی که جریمه هایشان به بالاتر از یک میلیون تومان برسد، تا زمان تسویه حساب، اتومبیلشان متوقف خواهد شد.

در ادامه دکتر عابدی، تخلفات رانندگی و رانندگان بی مبالات را به دو دسته تقسیم کرد و عنوان داشت: دسته نخست رانندگانی هستند که به قانون اعتقاد دارند و در بسیاری از موارد قوانین را رعایت می کنند ولی بعضی اوقات سهل انگاری می کنند و یا خودشان را فراقانون می بینند.

وی به دسته دوم اشاره کرد و بیان داشت: عده ای از رانندگان را در کلان شهرهایی مانند تهران داریم که اصولا به قانون اعتقادی ندارند. این دسته از رانندگان، شهرنشین هایی هستند که هنوز شهروند نشده اند و روح قانون در آنها نهادینه نشده است.

وی با اظهار به اینکه راهکارهایی برای جلوگیری از این بی مبالاتی ها وجود دارد، تصریح کرد: راهنمایی و رانندگی اقدامات فراوانی را انجام می دهد و یکی از این اقدامات با این گونه رانندگان، تصحیح هندسی خیابان ها است.

این جامعه شناس افزود: یکی دیگر از اقدامات مربوط به این رانندگان دسته دوم، جریمه های رانندگی و سخت گیری است و پلیس راهنمایی و رانندگی این کار را انجام می دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اقدامی که در گذشته صورت می گرفته ولی اکنون انجام نمی شود پیشنهاد داد: کار دیگری هم پیش از این انجام می شده، سوراخ کردن کارت اتومبیل ها است که می تواند خیلی بیشتر جنبه حیثیتی و تاثیرگذاری برای رانندگی داشته باشد.

عابدی ادامه داد: پدران و مادران وظیفه دارند از فرزندانشان که به تازگی صاحب ماشین شده اند، هر چند ماه، خلافی اتومبیل بخواهند تا آنها را کنترل نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا