سیاسی

وزارت خارجه پیگیر حل مشکلات بانکی است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود به مناسبت پایان مجلس دوره نهم اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۴۹ قانون تاکنون تصویب شده که ۲۹۳۹ قانون آن مربوط به ۹ دوره مجلس پس از انقلاب بود.

وی گفت: از این میان ۶۹۷ طرح و لایحه ارائه شده که ۴۵۸ طرح و ۲۱۶ لایحه بوده است.

لاریجانی تصریح کرد: ۴۷ درصد لوایح ارائه شده از طرف دولت تبدیل به قانون شد و ۱۹ درصد از طرح‌ها نیز به قانون تبدیل شد و این نشان می‌دهد که مجلس تمرکزش بر لوایح دولت بوده است که به ما ارائه داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس نهم تلاش کرد به موضوع اصلی کشور که همان اقتصاد است، بپردازد و برای همین است که سهم قوانین اقتصادی بیش از ۳۰ درصد قوانین مصوب است و بعد از آن مسائل اجتماعی بیشترین سهم را دارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش مجلس نهم از ابتدا بر این بوده که خلاءهای موجود پر شده و دارای قانون شوند، گفت: مجلس نهم کوشید قوانین مهمی را سامان دهد؛ از جمله موضوع امر به معروف، جرم سیاسی، مأموریت تفتیش عقاید و شنود که اینها همه ضابطه‌مند و به قانون تبدیل شدند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: مجلس دهم بتواند از تجارب ۹ دوره گذشته برخوردار شود و به مسائل اصلی کشور توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص ارزیابی‌اش از عملکرد مجلس نهم، گفت: در یک ارزیابی کلی مشی مجلس نهم، ایجاد آرامش در کشور با نگاه هم‌افزایی با قوای دیگر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید سایش‌های بلا وجد در کشور ایجاد کنیم، گفت: سایش‌های بلاوجد موجب انحراف افکار از مسیر اصلی مشکلات می‌شود.

مجلس دهم باید اقتصاد را اولویت کار خود قرار دهد

لاریجانی با بیان اینکه حجم بیشتر مصوبات مجلس در دوره نهم اقتصادی بود، گفت: ریل‌گذاری برای مسیر اقتصادی در مجلس نهم انجام شد و امیدواریم با درک شرایط کشور در مجلس آینده، همانطور که رهبری مسائل اقتصادی را در اولویت برنامه‌های کشور قرار دادند، مجلس آینده نیز اقتصاد را اولویت کار خود قرار دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تصویب شتابزده گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، گفت: آنقدرها هم شتابزده نبود، ۵ تا ۶ ماه این طرح در مجلس مطرح بود، ایراد نماینده دولت این بود که در کمیسیون برای بررسی مجدد طرح حضور نداشت اما به هر حال نظرشان در صحن علنی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: بنده شتابزدگی در تصویب طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در مجلس مشاهده نکردم.

رئیس قوه مقننه در خصوص نقش ایران در فلوجه گفت: امیدواریم که تلاش‌هایی که در حال انجام است، صحنه را از حضور تروریست‌ها خلوت کند و آرامش به منطقه بازگردد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان که توهین به مجلس نهم و نمایندگان زن است، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، ایشان این اظهارات را تکذیب کردند و قبول ندارند و اگر هم اشتباه سهوی صورت گرفته، ایشان فعلاً این موضع را ندارند.

وی تاکید کرد: وقتی کسی موضعش را اصلاح می‌کند، نباید موضوع را ادامه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مجلس نهم مواضع بین المللی خوبی را اتخاذ کرد، چگونه این روند در مجلس دهم هم ادامه خواهد داشت؟ اظهار داشت: تصمیمات مجلس شورای اسلامی بر اساس شرایط اتخاذ می شود و ما در شرایطی بسیار پرتنش به سر می بریم.

وی گفت: ما مساله هسته ای را داشتیم و بحران های پی در پی منطقه لذا حضور به موقع مجلس و تصمیم گیری و بیانیه دادن آن جا داشت و این انتظار هم برای آینده مجلس تصور می شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که در خصوص اینکه تاکنون بنا به گفته مقامات دولتی و همچنین مجلس و کارشناسان، آمریکا موارد متعددی از نقض برجام را انجام داده و با توجه به قانون رفتار متقابل و متناظر ایران ما چه اقداماتی را برای رفع این مشکل خواهیم داشت، اظهار داشت: در موضوع سوئیفت مشکلی وجود ندارد اگر هم باشد به رفتار بانک ها برمی گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است برخی موارد تاکنون انجام شده باشد که با روح برجام سازگار نباشد.

وی گفت: دولت و وزارت امور خارجه در تلاشند که این موضوعات اصلاح شود و مشکلات در این خصوص برطرف شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا