سیاسی

افزایش ۶۰ درصدی صادرات نفت ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت با توجه به بهبود فروش نفت ایران به اروپا، صادرات نفت کشور در ماه می در آستانه افزایش ۶۰ درصدی به نسبت مدت مشابه پارسال قرار دارد.

این نشان می‌دهد که ایران در جنگ با عربستان برای جذب مشتریان با کاهش قیمت نفت فروشی خود، در حال باز پس گرفتن سهم خود از بازار با سرعتی بیش از انتظار تحلیلگران است.

آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل ماه جاری برآورد کرد بارگیری‌های ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) برابر با ۲.۳ میلیون بشکه در روز حدود ۱۵ درصد بیشتر بوده است.

محموله‌های ماه می (ماه جاری میلادی) در آستانه افزایش به ۲.۱ میلیون بشکه در روز قرار دارند.  صادرات نفت ایران در می ۲۰۱۵ برابر با ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود. بارگیری‌های ماه آوریل بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده بود.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت این افزایش در بارگیری نفت ایران نشان‌دهنده این موضوع است که این کشور بر کمبود نفتکش که موضوعی تهدیدکننده برای از دست دادن سهم بازار بود، غلبه کرده است.

به گفته این منبع آگاه، در عین حال، صادرات نفت ایران به سرعت در حال بازگشت به میزان پیش از تحریم‌هاست. بارگیری‌ها برای آسیا در ماه آوریل ۱.۷ میلیون بشکه در روز بوده است که حدود یک سوم بیش از مدت مشابه سال گذشته بود و بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ به شمار می رود.

بارگیری‌های محموله‌های ماه می نیز در نزدیکی سطح ماه اوریل باقی خواهد ماند و ۱.۶ میلیون بشکه در روز برنامه ریزی شده است.

صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل، بزرگ‌ترین مشتری این کشور، نزدیک به ۸۴۰ هزار بشکه در روز بود و برای ماه می به بیش از ۶۲۰ هزار بشکه در روز می رسد.

به گفته این منبع، صادرات نفت ایران به اروپا شامل ترکیه، نیز به سرعت در حال افزایش است. بارگیری‌های ماه آوریل به مقصد اروپا به ۴۸۷ هزار بشکه در روز رسید و در ماه می به ۴۰۰ بشکه در روز خواهد رسید. اروپا پیش از اعمال تحریم‌ها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.

شرکت توتال قرار است در ماه جاری میلادی (می ماه) ۱۶۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد که کمتر از ۲۴۰ هزار بشکه در روز ماه اوریل است. سپسای اسپانیا نیز قراردادی با شرکت ملی نفت ایران به امضا رسانده است.

بارگیری‌های اسپانیا در ماه می به ۳۲ هزار بشکه در روز می‌رسد درحالی‌که یونان روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت دریافت خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا