اجتماعی و فرهنگی

درج چراغ راهنما روی ۶۰ درصد محصولات غذایی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رسول دیناروند روز سه ‌شنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح تغذیه مردم در طرح تحول سلامت را تشریح کرد.

 

وی ادامه داد: مهمترین عوامل بیماری‌های غیرواگیر تغذیه نامناسب است که عامل مهم بروز انواع این بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است.

 

وی گفت: سه عامل تغذیه نامناسب ایرانیان شامل مصرف بالای نمک، شکر و چربی‌های مضر است. مصرف نمک اضافه در بین ایرانیان بسیار وخیم است، در حالیکه استانداردهای دنیا از مصرف حداکثر پنج گرم در روز و در برخی کشورها سه گرم صحبت می‌کنند، در کشور نیز هر ایرانی روزانه بیش از ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کند.

 

دیناروند افزود: نانوایی‌های سنتی یکی از مهمترین مراکز عرضه نمک بیش از حد در غذای مردم هستند. در این نانوایی‌ها نمک به صورت مشتی به آرد اضافه می‌شود که البته برخی نانوایی‌ها به علت کیفیت آب پایین و برای پخت بهتر این کار را انجام می‌دهند.

معاون وزیر بهداشت گفت: به همه نانوایی‌های کشور ابلاغ شده که مصرف نمک را کاهش دهند و قرار است بطور کلی طی یک برنامه پنج ساله میزان مصرف نمک در غذای مردم ۳۰ درصد کاهش یابد و علت تدریجی بودن این برنامه این است که تغییر ذائقه مردم نیازمند زمان است و اقدامات ناگهانی موجب مخالفت مردم می‌شود.

وی افزود: وضعیت مصرف شکر نیز در کشور مانند نمک تاسف‌آور است. به‌عنوان مثال نوشابه‌های حاوی مالت(ماءالشعیر) که به علت داشتن مواد مخمر بسیار مفید است در کشور با اضافه کردن شکر به یک شرب مضر تبدیل می‌شود. برای اصلاح این موضوع نیز برای مصرف شکر در نوشابه‌ها که در گذشته سقف نداشت، سقف تعیین کردیم و طی یک برنامه مدت‌دار مصرف شکر در انواع نوشابه‌ها که در صنعت غذایی کشور تولید می‌شود، کاهش می‌یابد.

 

دیناروند گفت: در مورد کاهش مصرف نمک، چربی و شکر استانداردهای مصرف در صنعت غذا کاهش می‌یابد اما برای اجرای این هدف منتظر موسسه استاندارد نمی‌شویم و وزارت بهداشت بطور مستقیم ابلاغیه‌های لازم را به کارخانه‌های تولید مواد غذایی که حدود ۵۰ کارخانه هستند، ابلاغ کرده است.

اسید چرب ترانس بسیار مضر است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به چربی‌های مضر در مواد غذایی گفت: دو نوع چربی مضر در مواد غذایی وجود دارد که شامل اسید چرب ترانس و روغن‌های اشباع است. در مورد زیان‌های روغن‌های اشباع بین محققان اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی چربی‌های حیوانی مانند چربی‌های موجود در شیر، کره حیوانی و یا روغن‌های حیوانی را مفید می‌دانند اما در مورد اسید چرب ترانس بدون تردید یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اسید چرب ترانس بسیار مضر است و نباید به هیچ وجه در محصولات غذایی اضافه شود.

 

وی افزود: هدفگذاری وزارت بهداشت این است که میزان اسید چرب ترانس در مواد غذایی به صفر برسد و با توصیه سازمان بهداشت جهانی این هدفگذاری اجرایی شده و به ‌عنوان مثال واردات هر نوع روغن حاوی اسید چرب ترانس به کشور متوقف شده و به صفر رسیده است.

 

دیناروند همچنین با اشاره به درج چراغ راهنمایی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی گفت: درج چراغ راهنمایی بر روی محصولات غذایی از یک سال و هشت ماه پیش ابلاغ و طی این مدت این چراغ راهنما بر روی ۶۰ درصد کل فرآورده‌های غذایی موجود در ایران درج شده است و تا پایان شهریور ماه بر روی همه مواد غذایی درج خواهد شد و تبلیغات استفاده از این چراغ راهنما نیز از تیر ماه آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا