اجتماعی و فرهنگی

جزئیات درخواست۲۰۰ میلیارد یارانه برای صنایع

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن رکنی در حاشیه نشست دامداران با مسئولان وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران، جزئیات طرح حمایتی از دامداران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بخشی از لبنیات تولیدی کشور صادر می شود و میزان این صادرات در سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که تولید شیر خام هر ساله در کشور افزایش پیدا کند، افزود: بنا بر این لازم است متناسب با این موضوع مصرف شیر در سبد خانوار نیز افزایش پیدا کند و تقاضا برای این کالا بالا برود.

معاون وزیر جهادکشاورزی، افت صادرات لنبیات در سال‌جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در فروردین ماه امسال ۴۱ تن لبنیات از کشور صادر شده اما امکان صادرات ما بیش از این میزان است و ما باید در راستای افزایش این کار پیش برویم.

رکنی اضافه کرد: به همین دلیل ما درخواست مشوق صادراتی برای ایجاد تحرک در صادرات محصولات لبنی را کرده ایم که کلیات این امر در جلسات دولت پذیرفته شده است.

وی اظهار داشت: حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای یک سال درخواست شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه آیا اختصاص این مشوق صادراتی به صنایع منوط بر این خواهد بود که آنان قیمت شیر خام خریداری شده از دامداران را به یکهزار و ۴۴۰ تومان افزایش دهند، افزود: فعلا تصمیمی در این رابطه گرفته نشده  و بعد از اینکه دستورالعمل مشوق صادراتی ابلاغ شد، اصلاحاتی در آن انجام خواهد شد.

رکنی ادامه داد: اختصاص این مشوق صادراتی باعث تحریک بازار شیر می شود و ما به دنبال این هستیم که تولید کننده کالای تولیدی خود را به بهترین شکل در بازار عرضه کند.

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه در راستای حمایت از دامداران جمع آوری شیر مازاد از بازار است، تصریح کرد: سال گذشته وزارت جهادکشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی را مکلف به جمع آوری شیر مازاد به دامداران از بازار کرد که امسال نیز این برنامه اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: ترجیح ما این است شیری که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری می شود، حتما از کشور صادر شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره اینکه سال گذشته جمع آوری شیر خام مازاد از بازار تاثیر چندانی بر قیمت این کالا نداشت، اظهار داشت: تنها خرید شیر خام مازاد نمی‌تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد بلکه عوامل دیگری مانند قیمت نهاده‌ها و نرخ‌های بازار جهانی نیست در این زمینه موثر است.

رکنی درباره مباحث  مطرح شده مبنی بر واردات شیر خشک به کشور نیز گفت: ما تنها مجوز واردات شیر خشک با پایه کودک را صادر کرده ایم و به غیر از این، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است، چرا که تولید شیر کشور حدود ۹ میلیون تن است و ما نیازی به این کار نداریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا