اجتماعی و فرهنگی

ابهام در پرداخت شهریه مهاجرین

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  نشست «عدالت آموزشی و کودکان مهاجر» به مناسبت اولین سالگرد فرمان مقام معظم رهبری در خصوص عدالت آموزشی برای کودکان مهاجر که بعدازظهر دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در تالار مشایخی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این نشست گزارشی از فعالیت‌های یک سال اخیر در حوزه عدالت آموزشی با تأکید بر کودکان مهاجر توسط مدیران و مسئولان ارائه شد.

«عباس ملکی» معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف گفت: جامعه اسلامی باید برای آینده خود برنامه‌ریزی کند لذا مهم‌ترین برنامه آن باید شکستن چرخه فقر در جامعه باشد که از پدر و مادر به فرزندان و نسل‌های بعد انتقال پیدا می‌کند و این موضوع عدالت اجتماعی پیچیده است.

ملکی معاون خاطرنشان کرد: قدرت نرم ایران در آموزش است و باید به آن اهمیت داد، ضمن اینکه کشور ما در زمینه آموزش جای کار بیشتری دارد لذا باید به مهم‌ترین بخش آموزش یعنی دوران کودکی اهمیت بیشتری دهیم و امیدواریم این نشست‌ها در کابل و بغداد نیز برگزار شود.

در ادامه این نشست «حجت الاسلام مرتضوی» نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خارج ایران در رابطه با مبانی نظری فرمان ایشان گفت: در خطبه ۹۵ نهج البلاغه حضرت علی (ع) سخت‌ترین جراحت در جامعه سرگردانی و حیرت می‌دانند، کار امامان این بوده است که هویت را با آگاهی دادن و گسترش علم به جامعه بازگرداند و اسلام به عدالت آموزشی توجه فراوانی داشته است.

نماینده رهبر ایران در دانشگاه‌های خارج ایران با اشاره به روایتی از اهل سنت، گفت: نمازگزاری که نماز می‌خواند اما نمی‌داند چرا نماز نمی‌خواند بهتر از انسان خواب هستند.

در ادامه نشست «میثم هاشم خوانی» سرپرست دبیرخانه دائمی توسعه و عدالت آموزشی در رابطه با فقر آموزشی و فقر درآمدی گفت: اگر این ۲ سطح با هم ترکیب شوند احتمال اینکه خود را به بالای فقر خط برساند زیر صفر است لذا باید آموزش کیفی برای گروه‌های کم درآمد افزایش یابد.

وی در رابطه با حضور مهاجران در ایران بیان کرد: بعد از جنگ شوروی در افغانستان تعداد زیادی از پناهجویان در ایران حضور یافتند اما متاسفانه برخوردهای بدی با مهاجران افغانستانی شده بود لذا این رفتارها را پیگیری کردیم.

سرپرست دبیرخانه دائمی توسعه و عدالت آموزشی با بیان اینکه مهاجرت باعث تشخیص فقر نمی‌شود، گفت: در بسیاری از کشورها آموزش، مشوقی برای دریافت تابعیت است در حالی که آنچه در ایران رخ داده بود با فرمان رهبری ایران متفاوتی است چرا که چرخه فقر را با عدم توجه به آموزش گسترش دادیم.

هاشم خوانی گفت: بحث دیپلماسی فرهنگی با کشورهای همسایه می‌تواند بهانه‌ای برای ایجاد قدرت نرم برای انتقال تجربیات به کشورهای دیگر باشد لذا می‌توانیم با استفاده از دیپلماسی فرهنگ روابط پایداری را با کشورهای منطقه داشته باشیم.

وی افزود: پیشنهاد دیگر این است که میثاق نامه‌ای آماده شود که در آن پژوهشگر و سیاست گذار متعهد شوند برای بهبود وضعیت بهبود کودکان مهاجر تلاش‌هایی صورت گیرد.

فساد آموزشی بخش‌های دیگری از موضوعات مطرح شده در این نشست بود که نماینده مردم تهران در مجلس ایران آنرا مطرح کرد.

«احمد توکلی» مدیر انجمن دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به فساد موجود در آموزش، گفت: فساد آموزشی ممکن است در زمان ثبت نام رخ دهد و یا در مرحله پذیرش دانش آموز و یا توزیع امکانات آموزشی بروز کند. البته تقلب دانش آموزان به دلیل ضعف نظارت و خرید و فروش سوالات امتحانی نیز نوعی از فساد به حساب می‌آید.

نماینده مردم تهران در مجلس ایران افزود: بدترین فساد آموزشی تخریب ارزش‌های فطری توسط دانش آموز است و باعث می‌شود منابع لازم تخصیص داده نشود و برخی از کودکان از آموزش محروم شوند در حالی که هر پدر و مادری دوست دارد فرزندانش تحصیل کنند.

توکلی اظهار داشت: فساد فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر می‌کند و تحصیلات بدون داشتن امکانات امکان پذیر نیست و باید وسائل کمک آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

وی گفت: توزیع شیر در مدارس مناطق فقیرنشین نیز ممکن است فساد ایجاد کند چرا که در شیر آنها آب وجود دارد.

این نماینده مجلس ایران گفت: سازمان بین‌المللی کارهایی را در زمینه مقابله با فساد انجام داده‌اند چرا که بدترین اثر فساد برای دانش‌اموزان ارائه نگاه ارزشی است ضمن اینکه فساد ضد بهره‌وری عمومی عمل کرده و تأثیرات در دانش‌آموزان فقیر مشهود خواهد بود  همچنین نابرابری می‌تواند فقر را تشدید کند.

توکلی گفت: بهترین راه برای مقابله با فساد آموزشی آن است که باید به برخی شاخص‌های آموزشی توجه کرد و باید با شفافیت از فساد جلوگیری کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به موسسه دیدبان شفافیت و عدالت گفت: این موسسه در چارچوب قانون عمل می‌کند تا با فساد آموزشی مبارزه کنیم.

 «محمدرضا واعظ مهدوی» معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این نشست با اشاره به فرا رسیدن اولین سالگرد فرمان رهبر ایران در رابطه با ثبت نام کودکان مهاجر در ایران گفت: قانون اساسی ما در این زمینه تصریح کرده اما برخی مراکز انتظامی از ابزار آموزش و درمان سوءاستفاده کرده تا آنها مجبور به تمکین قانون شوند ما این روش را صحیح نمی‌دانیم زیرا حیطه امنیت و اجتماع با هم متفاوت است کسی که خلاف می‌کند باید طبق قانون با او برخورد شود، اما مسائل درمانی، بهداشتی، آموزشی و اجتماعی نباید نادیده گرفته شود.

حق آموزش برای دانش آموزان همگانی است

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران افزود: متخصصین حقوق بشر حقوق انسان‌ها را به ۳ سطح حقوق پایه انسان‌ها، حق حیات و آزادی و حق انتخاب و شیوه زندگی حقوق پایه است، دولت‌ها اولین مسئولیت را دارند چرا که آزادی‌ها بر پایه حقوق انسان بنا شده است. حق دیگر حق شهروندی و حق آموزش است که مختص به نظام امنیت نیست. این در حالی است که هیچ دیدگاهی حق حیات را نادیده نگرفته اما متاسفانه برخی دیدگاه‌ها حقوق ثانوی حق شهروندی و آموزشی را نادیده می‌گیرد.

وی گفت: آموزه‌های پیامبران و قرآن کریم و امام علی (ع) نگرش دوم را مورد توجه قرار می‌دهد و معتقدند همه انسان‌ها و بنی آدم باید از مواهب توسعه برخوردار باشند، نظام حاکمیت مسئول فراهم کردن آموزش، ازدواج و شغل و تأمین آن بر عهده بازار نیست و دولت بر اساس نظام مالیاتی باید آنرا فراهم کند.

واعظ مهدوی اظهار داشت: آموزش فراتر از بحث امنیت است، بر اساس مفاد مصرح در قانون اساسی، آموزش اتباع افغانستان باید مثل اتباع ایران باشد که این مزیت مهمی است و باید زمینه آن با صدور کارت اقامت توسط وزارت کشور برای آموزش و پرورش صادر شود و اتباعی که سایر مجوزها را ندارند می‌توانند از این کارت استفاده کنند و سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: کارگروه‌هایی برای ارتقا آموزش مشخص شده‌اند و کارگروهی هم به همت معاون قوه قضائیه ایران شکل گرفته و مجموعه فعالیت‌ها هم برای حق آموزش به صورت همگانی است.

«فاطمه قاسم زاده» رئیس هیأت مدیره شبکه یاری کودکان کار و خیابان در ادامه نشست گفت: کودکان مهاجر در ایران ۳۰ سال حضور دارند و برای اساس فرمان رهبر ایران همه آنها از حق آموزش بهره‌مند شده و این کودکان باید وارد مدرسه شده و برخی هم در انجمن‌های غیر دولتی باید آموزش ببینند.

رئیس هیأت مدیره شبکه یاری کودکان کار و خیابان افزود: رایگان نبودن و پرداخت شهریه در فرمان مشخص نشده و بین آنچه گفته می‌شود و آنچه عمل می‌شود تفاوت زیادی است. ضمن اینکه زمان برای دریافت کارت آمایش کوتاه و اطلاع رسانی به موقع برای دریافت کارت امکان پذیر نبوده لذا تعداد زیادی از این کودکان از این حق محروم شدند و گروه دیگر هم به دلیل محدودیت فضای آموزشی از تحصیل بازماندند.

وی گفت: متاسفانه همچنان نگرش منفی در برخی مناطقی برای مسئولان وجود دارد با این حال تعدادی ثبت نام کردند ولی مشکل اصلی، شهریه است.

رئیس هیأت مدیره شبکه یاری کودکان کار و خیابان در رابطه با ساخت مدرسه «صبح روشن» برای دانش آموزان افغانستانی گفت: این مدرسه برای دانش آموزان افغانستان ساخته شده که همچنان باعث تبعیض بین کودکان کار شده که اگر با هدف جداسازی کودکان ایرانی از افغانستانی نباشد نیاز است این مراکز به وجود بیاید.

قاسم زاده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ابهامات مصوبه آموزش مهاجرین افغانستانی در ایران پرداخت شهریه است اما واقعیت این است که مشارکت اجباری از سوی برخی مدارس وجود دارد.

وی گفت: «موانع حقوقی دسترسی کودکان مهاجر به حق آموزشی» از بخش‌های تخصصی در این نشست بود که کارشناسان حمایت از حقوق کودکان به بیان مسائل و دیدگاه‌های خود پیرامون آموزش کودکان پرداختند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا