اجتماعی و فرهنگی

آخرین اخبار انفجار شهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین «این خط در محل حفر تونل مترو در تقاطع بلوار کوهسار، خیابان یکم شهران دچار حریق شد. علت انفجار در دست بررسی است.

نیروهای امدادی و آتش‌نشانی در محل حاضرند و با بستن مسیرهای منتهی به این تقاطع ‌سعی در مهار اولیه تبعات این آتش‌سوزی دارند.

بلندگوی خودروهای امدادی از سکنه نزدیک انفجار درخواست تخلیه فوری منازل را تکرار می‌کردند.

یکی از مسئولان سامانه تلفنی ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران با تایید این خبر گفت: آتش‌سوزی ناشی از این انفجار حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد جمعه به وقوع پیوست. این آتش‌سوزی تا ساعت (۶:۲۰) مهار شده است.

وی از بیان جزییات انفجار لوله گاز و آتش‌سوزی ناشی از آن خودداری کرد و گفت: اعلام جزییات خسارات یا تلفات احتمالی حوادث شهری، بر عهده سخنگو یا روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است.

مرتضی مرادی‌پور سرپرست معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران علت وقوع این انفجار را شکستگی لوله گاز در تقاطع خیابان کوهسار و خیابان یکم شهران عنوان کرد. وی اظهار داشت: به دنبال وقوع این انفجار ۱۰ تیم عملیاتی به همراه ۴۵ نفر از امدادگران هلال احمر تهران به محل حادثه اعزام شدند.

سرپرست معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران گفت که نگران نشست احتمالی ساختمان‌های اطراف محل انفجار هستیم و به این علت ساکنان خانه‌های اطراف این محل تخلیه شده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پنج باب ساختمان در این انفجار دچار خسارت جدی شده است.»

احمد صادقی  رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این باره گفت: حوالی ساعت ۴:۳۰ امروز کارگران مشغول حفاری در پروژه مترو بودند که ناگهان برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز سبب انفجار در محل شد.

وی با بیان اینکه در پی این انفجار حریقی هم در میدان دوم شهران ایجاد شد، افزود: بلافاصله عوامل امدادی اعم از آتش نشانی، اورژانس و … به همراه عوامل انتظامی و تیم های مدیریت بحران در محل حاضر شده و هر یک وظایف خود را آغاز کردند. در این بین با توجه به احتمال بروز حادثه برای یکی از ساختمان های مجاور دستور تخلیه ساختمان نیز داده شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در حال حاضر خطری این ساختمان را تهدید نمی کند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مدتی بعد شعله های حریق مهار و اطفا شد، گفت: همچنین با اقدامات انجام شده از نشت گاز نیز جلوگیری شد و در حال حاضر محل ایمن سازی شده است؛ اما چند ایستگاه آتش نشانی و عوامل اورژانس، شهرداری و مدیریت بحران همچنان در محل حضور دارند.
صادقی با اشاره به انسداد مسیر به ایسنا گفت: در پی این انفجار گودالی در منطقه ایجاد شده که پر کردن و ایمن سازی آن نیازمند زمان است، از این رو تا اطلاع بعدی و با همکاری عوامل پلیس راهور این مسیر مسدود شده و مسیرهای جایگزین مشخص شده است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت محل عادی بوده و خطری آنجا را تهدید نمی کند، اظهارکرد: با این وجود همچنان عوامل امدادی در محل مستقرند.
صادقی درباره تعداد مصدومان و جانباختگان احتمالی این حادثه نیز گفت: تعدادی از افراد مصدوم شده اند اما شمار دقیق آن را نمی دانم در باره کشته شدگان هم تا کنون موردی اعلام نشده اما گفته می شود که احتمال وجود مورد فوتی نیز وجود دارد که البته امیدواریم این احتمال به صفر برسد.
اعزام ۸ آمبولانس به محل
حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران  گفت: این حادثه در ساعت ۴:۳۷ بامداد امروز جمعه به مرکز فوریت های ۱۱۵ اطلاع داده شد و ما بلافاصله هشت دستگاه آمبولانس را به محل فرستادیم و در حال حاضر نیز سه دستگاه آمبولانس در محل حضور دارند.
عباسی از امدادرسانی سرپایی به پنج نفر خبر داد و گفت: تا کنون گزارشی از مورد فوتی به ما اعلام نشده است.

سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز به ایسنا گفت: ٢١ نیروی عملیاتی در قالب شش تیم جهت خدمت‌رسانی به محل حادثه اعزام شدند و دو تیم آنست منطقه ٢٢ و شهریار نیز در آماده‌باش هستند.
در پی این حادثه عوامل انتظامی نیز در محل مستقر بوده و ماموران پلیس راهور نیز در حال روانسازی ترافیک هستند. همچنین برخی از ساکنان منطقه شهران و جنت آباد شمالی نیز از اخلال در آنتن دهی تلفن همراه خود خبر داده اند که معلوم نیست به این حادثه ارتباطی دارد یا خیر.

۲ کارگر مترو در انفجار خط لوله گاز منطقه شهران کشته شدند

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: در اثر انفجار لوله گاز در منطقه شهران، ۲ کارگر مترو جان خود را از دست دادند.

اقبال شاکری اظهار داشت: در ساعت ۴:۳۰ حادثه انفجار خط لوله گاز به دلیل برخورد تجهیزات مترو رخ داد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های واصله، ۲ کارگر مترو در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند و با انفجار این خط لوله گاز، گودال عمیقی شکل گرفته و شعله‌های آتش بیش از ۲۰ متر بوده است.

شاکری افزود: فیبر نوری، برق و گاز این منطقه قطع شده است و مخابرات استان تهران اعلام کرده است در صورت اجازه ورود، نسبت به برقراری ارتباطات اقدام خواهد کرد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیریت بحران، مترو و دیگر دستگاه‌های اجرایی در منطقه حضور دارند و پلیس راهبر نیز معابر را بسته است. 

شاکری افزود: در ۲۵ اردیبهشت سال ۸۹ نیز چنین اتفاق مشابهی در شهر تهران رخ داده بود ولی خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما خسارت‌های زیادی در آن زمان به بار آمد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: این حوادث نشان می‌دهد کار در شهر تهران بسیار سخت و پیچیده است برای اینکه از اینگونه حوادث جلوگیری کنیم باید از دستگاه‌های پیشرفته استفاده شود.

وی با تأیید فوت دو کارگر مترو اظهار داشت: نباید در توسعه مترو از روش‌های سنتی حفاری استفاده کرد باید حواسمان باشد تا  اتفاقی به این گستردگی رخ ندهد.

 تخریب کارگاه مترو و مفقود شدن کارگران 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: انفجار لوله گاز در منطقه شهران منجر به تخریب کارگاه مترو شد.

جلال ملکی درباره انفجار لوله گاز در منطقه شهران اظهار داشت:‌ این انفجار که در ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز اتفاق افتاد منجر به تخریب کارگاه مترو شده بود و نمای یک ساختمان ۵ طبقه نیز کاملاً سوخته بود.

وی افزود: تمام مردم و ساکنین محدوده انفجار لوله گاز، از منازل خود تخلیه شدند و تا کنون مورد مصدومیت و فوتی نداشته‌ایم ولی دو آتش‌نشان در این حادثه مصدوم شدند.

ملکی افزود: خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر نبود کارگران به دست رسیده است که آتش‌نشانان از لحظات اول اطفاء حریق، جست‌وجو را آغاز کردند ولی هنوز به فردی دسترسی پیدا نکرده‌اند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با تأکید بر اینکه تلفن‌ها در این محدوده قطع شده است، گفت:  جست‌وجو همچنان ادامه دارد و امیدواریم مورد فوتی در این حادثه وجود نداشته باشد.

احتمال فوت یک نفر در حادثه انفجار امروز منطقه شهران

تناقض در ارائه تعداد کشته ها با توجه به سخنان رئیس کمیته  عمران شورای شهر، سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: تا این لحظه و بر اساس بررسی‌های انجام شده، احتمال فوت تنها یک نفر در این حادثه وجود دارد.

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران اظهار داشت: دقایقی پس از وقوع حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران، به همراه بازپرس ویژه قتل تهران در این منطقه حاضر شدیم.

وی افزود: تا کنون و پس از بررسی‌های انجام شده این احتمال می‌رود که تنها یک نفر از کارگران حاضر در صحنه انفجار، فوت شده باشد.

شهریاری تصریح کرد: خوشبختانه هیچ کدام از ساکنین منطقه و افراد دیگر در این حادثه صدمه‌ای ندیده‌اند.

 

شریانات حیاتی در منطقه قطع است

سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشار به اینکه هنوز علت قطعی حادثه منطقه شهران مشخص نشده است، گفت: تلاش اصلی ما بر این بوده تا هر چه سریعتر شریانات حیاتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن در این منطقه وصل شود.

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران بزرگ در خصوص آخرین وضعیت حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران گفت:‌ اینکه برخی می‌گویند علت وقوع حادثه نشست زمین به دلیل فعالیت کارگاه مترو بوده،‌ هنوز اثبات نشده است.

وی افزود: برخی دیگر علت این حادثه را نشت آب سپس ریزش زمین و وقوع این حادثه می‌دانند که این موضوع هم هنوز ثابت نشده است.

وی افزود: منابع محلی می‌گویند یک راننده لودر به داخل محل انفجار رفته تا لودر خود را از این منطقه خارج کند که سرنوشت این فرد نامعلوم است و تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر تکلیف این فرد مشخص شود.

وی گفت: آنچه مشخص است این است که به دلیل وقوع این حادثه شریانات حیاتی قطع شده و با توجه به ماه رمضان و نیاز شهروندان به وصل شدن آب، برق و گاز دستورات لازم داده شده تا هر چه سریعتر این شریانات وصل شود.

وی گفت: به هر تدبیر تلاش برای رفع مشکلات به وجود آمده از وقوع این حادثه و همچنین مشخص شدن علت تامه وقوع این حادثه در حال انجام است و هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص فاقد اعتبار است.

جستجو در تونل برای یافتن دو کارگر مفقود شده

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص جزییات حادثه صبح امروز شهران توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تخلیه آب از تونل مترو یکی از دغدغه‌های فعلی است.

اقبال شاکری در خصوص  بازدیدش از محل حادثه بامدادی شهران گفت: حادثه بسیار سنگینی بوده است که به لطف خدا ختم به خیر شد.

وی با بیان اینکه عمق گودال ایجاد شده و ارتفاع شعله‌های گاز و آتش بسیار چشمگیر بود گفت: ارتفاع آتش دو برابر ارتفاع ساختمان‌های اطراف بوده است و قطر آتش چندین متر بود که حتی این مساله سبب شد که آتش وارد ساختمانی در شمال غرب محل حادثه شده و آن را طعمه حریق کند.

شاکری با بیان اینکه این آتش ابتدا وارد تونل مترو شده و پس از آن آسفالت را شکافته و به سطح زمین آمده است گفت: حتی از آنجایی که لاینینگ مترو انجام شده بود حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر از سیستم برق تونل مترو دچار سوختگی شده است.

وی با اشاره به ورود آب به داخل تونل در حال ساخت مترو گفت: عمق آب داخل تونل ۳ متر است.

جستجو در تونل مترو برای یافتن دو کارگر مفقودی

شاکری افزود: پیمانکار مدعی است از دو نفر از کارگرانش خبر ندارد و بر همین اساس مأموران آتش نشانی با آوردن قایق‌های موتوری در حال جستجو در داخل تونل مترو و تخلیه آب هستند.

وی با اشاره به محبوس شدن وسایل ساخت مترو در داخل تونل و زیر آب اظهار کرد: امیدواریم خبر پیداشدن این دو کارگر را به زودی بشنویم اما هنوز هیچ خبری در خصوص مرگ آن‌ها منتشر نشده است.

وی با اشاره به همدلی و همبستگی همه مسئولان در این حادثه تصریح کرد: اورژانس، مدیریت بحران، دادستانی، فرمانداری و استانداری در پوشش این حادثه نقش به سزایی داشتند.

شاکری با بیان اینکه باید تخلیه آب از تونل به سرعت انجام گیرد گفت: برای پیداکردن دسترسی به محل حادثه باید هرچه زودتر آب تونل از سوی مأموران آتش نشانی تخلیه شود.

وی با اشاره به وصل شدن آب و برق اهالی منطقه در پاسخ به این سوال که در برخی اخبار به نقش مترو در ایجاد این حادثه اشاره شده است گفت: محلی که انفجار در آن رخ داده است از محل مترو فاصله دارد اما باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا علت حادثه مشخص شود اما آثار ریزش آب در محل حادثه دیده شده است و حتی اهالی و کارگران مترو به دادستان عنوان کردند که چندین ساعت قبل از حادثه فوران و ریزش آب را مشاهده کرده‌اند اما باید اطلاعات جمع‌بندی شود.

رییس کمیته عمران شورای شهر با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه در زمان استراحت و نماز کارگران اتفاق افتاده است گفت: این حادثه ختم به خیر شد اما لازم است شرکت‌های آب،‌ گاز، مترو و مخابرات نقشه تاسیسات زیرساختی خود را فراهم کنند نه اینکه در مواقع بروز حادثه با روش‌های دستی و به دور از تکنولوژی بخواهند تاسیسات خود را پیدا کنند.

برق شهران وصل شد

پس از حادثه انفجار خط لوله گاز در منطقه شهران، برق این منطقه به کلی قطع شد اما براساس آخرین خبرها در حال حاضر مشکلی برای روشنایی این منطقه وجود ندارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در خصوص آخرین وضعیت قطعی برق منطقه شهران گفت: براساس آخرین اطلاعات، مشکل برق این منطقه برطرف شده است و در حال حاضر هیچ مشکلی شبکه برق را تهدید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در زمینه فوق توزیع مشکل از همان صبح برطرف شد، افزود: در توزیع برق نیز مکاتباتی که با شرکت توزیع برق تهران صورت گرفت حکایت از این دارد که در این حوزه نیز مشکل به طور کامل برطرف شده است.

ساعت ۴:۳۷ بامداد امروز جمعه در هنگام حفاری پروژه خط ۶ مترو تهران تجهیزات حفاری با لوله گاز برخورد کرد که باعث انفجار و قطعی آب و برق و گاز در منطقه شهران شد.

رفع قطعی آب در شهران

شکسته شدن لوله آب در اثر انفجار لوله گاز در منطقه شهران موجب قطعی آب در این منطقه شد که با پیگیری‌های صورت گرفته تا ساعت ۱۷:۳۰ امروز مشکل آب این منطقه به طور کامل برطرف شده است.

محمد پرورش – مدیرعامل آب و فاضلاب تهران – با اشاره به آخرین وضعیت آب منطقه شهران و اطراف آن گفت: تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز آب نیمی از این مناطق وصل شد و براساس پیگیری‌های صورت گرفته تا ساعت ۱۷:۳۰ امروز آب کل منطقه یعنی تا شمال کن وصل شده است.

وی با بیان اینکه گروه‌های امداد آب و فاضلاب اولین گروه‌های حاضر در محل حادثه بودند، اظهار کرد: آبرسانی به این منطقه به دلیل ایجاد گودال عظیم ایجاد شده بسیار سخت بود اما با تلاش همکاران در شرایط فعلی مشکل آب این منطقه به طور کامل حل شده است.

ساعت ۴:۳۷ بامداد امروز جمعه در هنگام حفاری پروژه خط ۶ مترو تهران تجهیزات حفاری با لوله گاز برخورد کرد که باعث انفجار و قطعی آب، برق و گاز در منطقه شهران شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا