اجتماعی و فرهنگی

چند پزشک در روستاها فعالیت می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی‌اکبر سیاری در نشست خبری که به منظور دومین سالگرد اجرای طرح تحول برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه بهداشت، با اجرای طرح تحول، موفق شدیم اقدامات بزرگی را انجام دهیم، به طوری که نسبت به چهار دهه گذشته، برنامه‌های موفقی در جهت توجه به سلامت مردم اجرایی شد و برای همه گروه‌های سنی نیز در حوزه بهداشت اقدامات مناسب صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت به نابرابری و محرومیت‌ها توجه داشتیم، افزود: سرمایه اجتماعی در ۸ سال دولت قبل از بین رفت و ما با اجرای طرح تحول، این موضوع را مدنظر قرار دادیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه جمعیت کشور نسبت به ۳۵ سال گذشته ۲.۳ برابر شده و جمعیت شهرنشینی نیز با افزایش ۵ برابری مواجه بوده است، گفت: این مسئله در حالی بود که همزمان با توسعه شهرهای ایران، امکانات رفاهی فراهم نشد و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۷۰۰ سکونتگاه غیررسمی، دسترسی به خدمات بهداشتی نداشتند و خوشبختانه ما برای همه این افراد، سیستم بهداشتی درست کردیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر برای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد شده و برای ۲ تا ۳ هزار شهروند نیز یک کارشناس مسئول سلامت تنظیم کرده‌ایم که امیدواریم برای ۹۰ درصد جمعیت شهری نیز این خدمات به صورت کامل فراهم شود، البته اکنون برای ۲۵ میلیون شهرنشین این موضوع محقق شده است و این افراد در حال بهره‌مندی از خدمات نوین سلامت هستند. 

سیاری افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، ۱۹۵۵ پایگاه سلامت، ۸۱۸ مرکز جامع راه‌اندازی و ۷۴۹ پایگاه تعمیر و ۷۵۵ مرکز جامع نیز تجهیز شد.

به گفته وی، ۵۳۰ کارشناس روان، جذب و ۹ هزار نفر در این سیستم بهداشت از طریق خریدخدمت به کار گرفته شد که حتی یک نفر آنها کارمند دولت نیست.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با اجرای برنامه‌ها در حوزه بهداشت دهان و دندان گفت: با اجرای طرح تحول، یک‌هزار مرکز بهداشتی درمانی دندانپزشکی تعمیر و ۵۰۰ پایگاه سیار نیز برای مدارس راه‌اندازی شد، همچنین ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی شامل ۶ میلیون دانش‌آموز، پرونده سلامت بهداشت دهان و دندان برای آنها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه ۷ میلیون دانش آموز نیز وارنیش‌تراپی شدند، گفت: در روستا برای دانش‌آموزان و زنان باردار این خدمات رایگان بوده و در شهرها نیز با بیمه‌ها در این زمینه قرارداد بسته‌ایم.

سیاری با اشاره به اینکه ۲۰ درصد پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت و درمان هزینه می‌شد، گفت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم حفاظت مالی از مردم را انجام و خدمات دولت را توسعه دهیم و حالا بی‌انصافی است که می‌گویند در حوزه بهداشت کاری انجام نشده است.

معاون وزیر بهداشت به اجرای توانمندسازی مردم اشاره کرد و گفت: طرح خودمراقبتی توسط معاونت بهداشت مدنظر قرار گرفته و بر همین اساس ۴۵۰ هزار سفیر سلامت دانش آموزی در مقطع دوم متوسطه آموزش دیده و ۲۰۰ هزار نفر داوطلب سلامت خانوار نیز در راستای اجرای این طرح تربیت شدند.

سیاری خاطرنشان کرد: در ۵۸ هزار مدرسه نیز کمپین‌های آموزشی در مورد دخانیات و کاهش مصرف قند، نمک و روغن، همچنین راه‌های جلوگیری از بیماری‌های قلبی برگزار شد و به طورکلی می‌توان گفت شبکه بهداشتی ـ درمانی با اجرای طرح تحول، به صورت کامل‌تر و فعال‌تر از گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۲۴۰۰ پزشک برای روستاها اضافه کردیم و به طورکلی ۶۷۰۰ پزشک در روستاها فعالیت داشته و ۵۳۰۰ ماما نیز به جمع ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی در روستاها اضافه شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت به کمبود ویتامین D در میان افراد جامعه اشاره کرد و گفت: معاونت بهداشت، ارائه مکمل‌های جدید را در خانه‌های بهداشتی مدنظر قرار داده و هم‌اکنون در هیچ خانه بهداشتی نیست که مکمل نداشته باشیم، در رابطه با ویتامین D نیز به همه افراد توصیه می‌کنیم که ماهی یک عدد از این مکمل استفاده کنند.

سیاری به محل زیست پزشکان در روستاها اشاره داشت و عنوان کرد: با اجرای طرح تحول، ۲۴۲۷ محل در این رابطه تعمیر و تجهیز و ۲۴۰۰ خودرو نیز برای به‌گردشی و ارائه خدمات به روستائیان به سیستم بهداشتی کشور اضافه شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: با اجرای طرح تحول، ما موفق شدیم اورژانس ۱۱۵ را به روستاها ببریم و اقدامات کم‌نظیر و بی‌نظیری را در حوزه بهداشتی داشته‌ایم و از آ»جایی که ۷۰ درص علت مرگ ملت ایران ناشی از چهار بیماری با ۸ ریزفاکتور بوده، اجرای پرونده الکترونیک را مدنظر قرار دادیم.

سیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح پرونده الکترونیک در برخی از شهرها همچون زنجان، یزد، قم، خراسان شمالی، فارس و برخی از تهران راه‌اندازی شده است، گفت: براساس این پرونده، افراد به سه دسته سالم، دارای بیماری و دارای ریزفاکتور تقسیم می‌شوند و بر این اصل، اقدامات لازم جهت پیشگیری و درمان آنها صورت می‌گیرد.

سیاری به اعتبارات حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: این اعتبارات از سه محل پزشک خانواده، یک درصد ارزش افزوده و صندوق بیمه سلامت روستائیان تأمین می‌شود و اعتبارات در حوزه پزشک خانواده، در سال ۹۳، ۳۸.۳ آن محقق و در سال ۹۴ این رقم به ۵۷.۲ درصد رسید.

معاون وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه از تأمین اعتبارات از طریق یک درصد ارزش افزوده سال ۹۳، ۷۷.۵ درصد را ارائه و در سال ۹۴، ۸۳.۳ درصد آن را پرداخت کرده‌اند، گفت: در رابطه با تأمین اعتبارات، از طریق صندوق بیمه سلامت روستائیان نیز سال ۹۳، ۶۶.۸ درصد و سال ۹۴، ۷۸ درصد آن را به حوزه بهداشت ارائه دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا