شورای شهر

سرای محلات نباید بنگاه اقتصادی و دفتر سیاسی شوند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین صد و سی و چهارمین نشست شورای راهبری مدیریت محله با حضوراعضای شورا و به ریاست مشاور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با حضور طلایی رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها و روسای سازمان‌های ورزش و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با موضوع چگونگی همکاری مدیران محلات با سازمان خدمات اجتماعی و انجمن معتادان گمنام برگزار شد.

 نایینی در یکصد و سی و چهارمین نشست راهبری مدیریت محلات تهران افزود: هر چند برنامه‌های انجمن حمایت از معتادان به عنوان اقدام و حرکتی مردمی در راستای سیاست‌ها و فعالیت‌های شهرداری تهران مبنی بر حل و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون مراکز بهاران است، اما باید توجه داشت سراهای محلات محل اجرای ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی با محوریت خانواده است.

نایینی کمک به فعالان عرصه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را راهبرد شهرداری تهران برشمرد و گفت: پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های محله و با محور قرار دادن خانواده‌ها، یکی از مهمترین اولویت‌های سراهای محلات است.

نایینی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی باید از بهترین و موثرترین روش‌ها استفاده کرد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی نباید موجب ناراحتی و نارضایتی شهروندان شود.

قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به نقش راهبری و هماهنگی ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات تهران اشاره کرد و افزود: هرگونه برنامه جامع در سطح مناطق تهران باید با هماهنگی ستاد ساماندهی و با توجه به شرایط هر محله انجام شود.

وی با بیان اینکه مدیر و مسئولان خانه‌های یازده‌گانه سراهای محلات باید دارای شناخت کافی و برنامه مدون برای حوزه فعالیت خود باشند، تاکید کرد: شهرداران مناطق، نواحی، معاونان و مسئولان امور اجتماعی باید نشست‌های منظم همفکری با مدیران و مسئولان سراها را با هدف شناسایی و ارایه راهکار برای رفع مشکلات سراها و محلات برگزار کنند.

مشاور شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی در پایان با اشاره به بازدیدهای مستمر خود از سراهای محلات مناطق مختلف گفت: سراهای محلات به هیچ عنوان نباید به بنگاه اقتصادی و دفتر جریانات سیاسی تبدیل شوند بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی به طور کامل در خدمت مردم باشند.

مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه اعتیاد جرم نیست و باید برای درمان معتادان گام‌های اساسی و درست برداشته شود، افزود: در اجرای طرح‌ها باید همه جوانب و مسایل بررسی و کارشناسی شود و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا شاهد بروز مشکل و ایجاد نارضایتی بین شهروندان نباشیم.

وی استفاده از ظرفیت مدیریت محله برای کاهش و درمان آسیب‌های اجتماعی را ضروری برشمرد و تصریح کرد: تعامل و همکاری سراها و مدیریت محلات با سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلب مردمی باید با در نظر گرفتن اقتضائات و شرایط هر محله انجام شود.

طلایی با بیان اینکه اعتیاد جرم نیست و باید برای درمان معتادان گام‌های اساسی و درست برداشته شود، افزود: در اجرای طرح‌ها باید همه جوانب و مسایل بررسی و کارشناسی شود و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا شاهد بروز مشکل و ایجاد نارضایتی بین شهروندان نباشیم.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه فعالسازی و بهره‌مندی ازظرفیت فعالان فرهنگی و اجتماعی محلات نقش موثری در افزایش بهره‌وری اقدامات و برنامه‌های اجتماعی خواهد داشت، گفت: باید اتاق فکر با حضور مسئولان شهری و نخبگان و صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی شکل بگیرد تا شاهد ارتقاء برنامه‌ها و اقدامات سراها با هدف رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در محلات مختلف باشیم.

طلایی با اشاره به اهمیت برگزاری هدفمند دوره‌ها و کلاس‌ها در سراهای محلات تاکید کرد: سراهای محلات، معاونت‌های اجتماعی مناطق، سازمان خدمات اجتماعی و امور بانوان شهرداری تهران باید در حوزه کمک و توانمندسازی نیازمندان، پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار برنامه‌های متعددی را با استفاده از کمک و ظرفیت شهروندان اجرا کنند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عدم حمایت مالی از سراهای محلات نباید به فعالیت پیمانکاری در سراها منجر شود، افزود: معتقدیم با حضور نایینی در راس ساماندهی و راهبری مشارکت‌های اجتماعی در محلات، از وجود و بروز انحراف‌ها از کارکرد اصلی سراهای محلات با محوریت مردم جلوگیری می‌شود.

طلایی قانونمداری و رعایت ضوابط را مهمترین وظیفه مدیران محلات و هیات امنا برشمرد و اظهارداشت: مسوولان و مدیران اجتماعی مناطق و نواحی باید هر گونه تخلفی را با هدف جلوگیری از تضییع حقوق مردم به ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی اطلاع دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا