اجتماعی و فرهنگی

۵۳ سال حبس برای اخلال گران ارز/کدام متهم فراری است؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  4 سال قبل بود که موضوع تغییر نرخ ارز در کشور به موضوعی فراگیر تبدیل شده و عده زیادی از این رهگذر پولدار شده و عده‌ای هم بی خانمان شدند.

همان زمان بود که در دستگاه قضایی کشور پرونده‌ای مفتوح شد به نام پرونده اخلالگران در بازار ارز کشور.

با آغاز رسیدگی به این پرونده تعدادی متهم دستگیر شدند که در بین آنها نام ۳ برادر به میان آمد که بعد‌ها به نام برادران ر شناخته شدند که البته با آن برادران ر که در اصفهان پرونده اتهامی داشتند تفاوت می‌کردند.

در تیرماه سال گذشته معاون اول قوه‌قضائیه درباره این پرونده و رسیدگی به آن گفته بود که در این پرونده پنج متهم که برخی از آنها کارمند بانک و برخی دیگر نیز دلال هستند، محاکمه می‌شوند.

آن زمان سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرده بود که در این پرونده برای تعدادی از متهمین هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

البته به گفته اژه‌ای این پرونده دارای اسناد و برگه‌های زیادی است و کارشناسی های مختلفی بر روی آن صورت گرفته و دادگاه آن ادامه دارد.

اما پس از این اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه در مهر ماه سال گذشته وکیل مدافع یکی از متهمان درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: در ارتباط با این پرونده تا کنون حدود ۱۰ جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد جلسه دادگاه، چهار جلسه آن به قرائت کیفرخواست متهمان اختصاص داشت که کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد. 

رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه سرانجام معاون اول قوه قضاییه در نود و چهارمین نشست خبری خود عنوان کرد که برای تعدادی از متهمان پرونده اخلال ارزی حبس‌های طویل المدتی صادر شده است.

برای «الف.ر» متهم اول این پرونده 23 سال حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که متهم ردیف دوم «ی.ر» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به 20 سال حبس محکوم شده است.

البته در این پرونده «س.ح.س» یکی دیگر از متهمان هم به 10 سال حبس محکوم شده است.

به گفته برخی منابع «ل.ر» یکی دیگر از ۳ برادر هنوز برایش حکمی صادر نشده است و احتمال فراری بودن وی وجود دارد.

دو متهم اول پرونده از ابتدا در بازداشت به سر می‌بردند اما برادر سوم «ل.ر» از همان اویال رسیدگی به پرونده با قرار وثیقه آزاد شده بود.

اما «ی.ر» کیست؟

«ی.ر» از سرمایه داران غرب کشور و صاحب شرکت «خ.ز» و «الف.ن» (برند یک نوع ماءالشعیر)، مجتمع تجاری خ.ز مریوان و صرافی «ز» است.

نام این فرد در بحران ارزی سال ۱۳۹۰ بعنوان سرشاخه اصلی اخلال در بازار ارز کشور مطرح شد.

 دریافت ۸۰۰ میلیارد تومان ارز در یک دوره

برخی رسانه ها در زمان آغاز رسیدگی به پرونده این فرد گزارش دادند که این فرد در دوره ای‌، معادل ۸۰۰ میلیارد تومان ارز دریافت کرده است.

همزمان مطرح شد که وی به این میزان هم راضی نبوده و با دستوری مبنی بر اختصاص سهمیه بیشتر، سهمش افزایش یافته و وی بخش زیادی از ارزهایی را که در اختیار داشته در داخل فروخته و یا تبدیل به طلا کرده و به خارج انتقال داده است.

برخی منابع مدعی شده بودند که برآوردها از توزیع بیش از ۶ میلیارد دلار ارز توسط وی در بازار حکایت دارد.

«ی.ر» شبکه ای برای خود داشته و تعاملات زیادی نیز با بازار امارات داشته است.

روش کار «ی.ر» چه بود؟

روش کار او این گونه بوده که دلار را به دوبی می برده و به برخی مبادلات نظیر تبدیل دلار به درهم و بالعکس، علاوه بر بردن سود، از طریق نرخ ارز در دوبی در بازار ارز داخل تاثیر می گذاشته است.

 

از جمله اتهامات نسبت داده شده به او، تخلف در مبلغ فروش دلارها و سقف مجاز فروش بوده است.

به عنوان نمونه، اگرچه قرار بوده وی از هر دلار یک تا دو تومان سود کند، بین ۳۰ تا ۳۰۰ تومان سود کرده و از آنجا که رقام ارزی در اختیار وی میلیاردی و نجومی بوده، احتساب این سودها در گردش مالی عجیب وی، سر به فلک می کشد.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا