اجتماعی و فرهنگی

هشدار درباره خودکشی‌های تقلیدی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین احمد جلیلی در ارتباط با موضوع خودکشی و رسانه‌ای شدن آن، اظهار داشت:‌ خودکشی یک از اسفناک‌ترین مسائلی به شمار رفته که ممکن است هر خانواده یا پزشکی با آن مواجه شوند و این مسئله همیشه اطرافیان و اجتماع را شوکه می‌کند لذا در انتشار اخبار مربوط به خودکشی باید دقت داشت و آن را در صدر اخبار نیاورد.

وی افزود: خبر خودکشی مانند خبر تصادفات جاده‌ای یا سقوط هواپیما نیست و باید ملاحظات زیادی در انتشار آن صورت گیرد. البته منظور سانسور خبری خودکشی نیست بلکه رعایت بهداشت روانی مردم است.

رئیس انجمن روانشناسی ایران با اشاره به انتشار وسیع خودکشی‌های اخیر در رسانه‌ها،‌گفت: در انتشار این اخبار باید همه مسائل را در نظر داشت و بهداشت روانی افراد را مد نظر قرار داد. در این رابطه دستورالعملی سال‌های پیش توسط اداره سلامت روان وزارت بهداشت منتشر شد  که لازم است اکنون نیز این دستورالعمل مد نظر قرار گیرد.

جلیلی با تأکید بر اینکه بر اساس این دستورالعمل اخبار خودکشی را هیچگاه نباید با تیتر درشت منتشر کرد و عکسی نیز از صحنه خودکشی نباید در رسانه‌ها چاپ شود به ویژه اگر خودکشی مربوط به افراد معروف باشد.

وی با اشاره به پدیده خودکشی تقلیدی اظهار داشت:‌در صورتی که خودکشی در سطح وسیعی منتشر شود، تعداد زیادی خودکشی به همان شکل منتشر شده نیز  رخ خواهد داد. لذا برای حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از چنین مشکلاتی خبرگزاری‌ها و نشریات همچنین روزنامه‌ها باید در انتشار اخبار خودکشی دقت لازم را داشته باشند.

رئیس انجمن روانشناسی ایران با بیان اینکه پیشگیری از خودکشی یکی از مسائل بسیار مهم اجتماعی است، گفت:‌این موضوع علل آن مختلف بوده و نمی‌توان گفت فقط افسردگی منجر به بروز آن شده است. البته درمان افسردگی‌ها سبب کاهش خودکشی شده ولی مسائل پیچیده‌ای همچون فقر، تنش‌های اجتماعی و … دست به هم داده تا خودکشی به وقوع بپیوندد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا