اجتماعی و فرهنگی

وجود سرب در مواد مخدر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا جزینی شامگاه چهارشنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، گفت: براساس گزارش هایی که در چند روز اخیر برای ما ارسال شده است وجود سرب در مواد مخدر سنتی هم چون تریاک موجب افزایش مرگ ومیر در معتادان به این مواد شده است.

وی از کشف ۵۰ تن موادمخدر در فروردین ماه امسال خبرداد و عنوان کرد: ۶ تن از این میزان مواد توسط سگ های موادیاب کشف شده است. وی عنوان کرد: ۷۹۰ هزار نفر زیرپوشش ۷ هزار و ۵۰۰ مرکز درمانی ترک اعتیاد که ۹۰ درصد آن توسط مردم اداره می شوند، هستند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: ۲ هزار و ۲۲۷ سمن فعال در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب ها در سطح کشور وجود دارد. وی بر افزایش خیرین در حوزه پیشیگری و درمان افراد مبتلا به اعتیاد تاکید وعنوان کرد: شبکه های خیرین اجتماعی در سراسر کشور ایجاد شده و این مهم ظرفیت مطلوبی در راستای مقابله با اعتیاد این بلای خانمان‌سوز است.

وی بیان کرد: از جمله برنامه های ستاد در سال جاری راه اندازی سازمان های مردم نهاد حوزه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه و در سطح آموزش و پرورش است که با تحقق این طرح دانشجویان و دانش آموزان خود مستقیما اقدام به فعالیت در این عرصه می کنند.

قائم مقام دبیرکل ستادمبارزه با مواد مخدربا اشاره به اینکه یکی از مباحث اساسی در حوزه مواد مخدر ازهم پاشیدگی بنیان خانواده است، ادامه داد: متاسفانه براساس آمار موجود ۵۵ درصد علت طلاق در ارتباط با مواد مخدر است که علاوه براین آسیب اجتماعی، ریشه بسیاری از جرائم اخلاقی، مالی و حتی قتل هم مربوط به مواد مخدر است.

جزینی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی باعث افزایش قتل در میان مصرف کنندگان آن شده است، بیان کرد: ۲۲۰ کارگاه تولید ماده مخدر شیشه توسط نیروی انتظامی سال گذشته منهدم شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نشاط اجتماعی یکی از مباحث اساسی در حوزه پیشگیری محسوب می شود، اضافه کرد: قرارشده طرح مشترکی در خصوص نشاط اجتماعی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین و اجرایی کنیم.

وی اعلام کرد: از برنامه و طرح های مربوط به ساخت فیلم های کوتاه با موضوع اعتیاد در استان های مختلف کشور استقبال می کنیم و اعتبار موردنیاز برای اینگونه فعالیت ها هم درنظر گرفته شده است.

قائم مقام دبیرکل ستادمبارزه با مواد مخدرادامه داد: توسعه اقدامات اطلاعاتی، شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده و ساماندهی معتادین متجاهر از اولویت های ستاد در سال جاری است.

جزینی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه مقام معظم رهبری اعلام کردند باید ۲۵ درصد اعتیاد در کشور کاهش پیدا کند، که امسال به عنوان سال پایلوت باید میزان حرفه آموزی و مهارت آموزی معتادان بهبودیافته را تا ۵ درصد افزایش دهیم.

وی بیان کرد: امسال ۵ درصد نرخ بروز اعتیاد را در حوزه پیشگیری با استفاده و بهره مندی از رسانه ملی کاهش و ۵ درصد نرخ جذب و پوشش درمانی را  باید افزایش دهیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا