اجتماعی و فرهنگی

روسیه هم کارساز نشد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین شیر و فرآورده‌های لبنی از جمله شیر خشک، ماست، دوغ، کره، پنیر و غیره جزو محصولات صادراتی است که ایران سال‌هاست آن را به کشورهای مختلف می‌فروشد، اما سال گذشته متفاوت از سال‌های دیگر بود، چرا که ایران در پی افزایش مشتریان خود، روسیه را به جمع مشتریان لبنیات اضافه کرد و از طرفی روس‌ها که با آمریکا و کشورهای اروپایی روابط‌شان تیره و تار شده بود، اصرار داشتند انواع فرآورده‌های لبنی و دیگر محصولات غذایی خود را از طریق ایران و دیگر کشورهای آسیایی تامین کنند.

 

 

اما با وجود این‌که روس‌ها در جلسات متعدد خواهان خرید محصولات لبنی ایران بودند و حتی چهار کارخانه لبنی ایرانی مورد تایید هیات بازرسی و ارزیابی روسیه قرار گرفت، ایرانیان نتوانستند از این فرصت خوب استفاده کنند و حجم صادرات محصولات لبنی خود را افزایش دهند.

 

چراکه با وجود تایید شدن چهار شرکت ایرانی از ابتدای بهمن‌ سال گذشته، هیچ یک از کارخانه‌های لبنی نتوانستند در دو ماهه پایانی پارسال لبنیات خود را به روسیه صادر کنند و طی بیش از ۴۰ روز ابتدای امسال تنها چند محموله جزیی به این کشور صادر شد.

 

 

براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک سال گذشته ۳۵۴ هزار و ۱۰۰ تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۵۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به ۲۲ کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی ۶.۲ درصد و از نظر ارزشی ۸.۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.

 

 

پاکستان، آذربایجان، آلمان، اتریش، ازبکستان، افغانستان، امارات، بحرین، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، سوریه، سنگال، عراق، عربستان، غناء، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت و مالزی مشتریان شیر و فرآورده‌های لبنی ایران در سال گذشته هستند.

 

 

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل ناتوانی تاجران در صادرات محصولات لبنی، گرانی این محصولات بوده که ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده آنهاست و در این میان کشورهایی مانند ترکیه به راحتی می‌توانند بازار‌های منطقه را قبضه کنند و سهمی برای ایران قائل نشوند.

 

اما باید دید در سال جاری با باز شدن راه صادرات لبنیات ایران به روسیه و وجود پتانسیل ۵۰۰ میلیون دلاری برای بازار لبنیات، می‌توان صادرات این محصولات را افزایش داد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا