شورای شهر

شوراها نباید شورای شهرداری باشند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  نظارت از اصلی‌ترین وظایف شورای شهر تهران است که برخی از اعضا معتقدند با وجود ارتقای سطح نظارت در شورا هنوز نظارت مطلوب بر عملکرد شهرداری تحقق نیافته است.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شوراهای شهر باید محلی برای تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌ها باشند تا از این طریق مشکلات مردم بهتر حل و فصل شود، گفت: متأسفانه شورا در این دوره هم شورای شهرداری بوده و نه شورای شهر و این خود موضوعی است که برای رسیدن به جایگاه‌های واقعی شوراها لازم است به آن توجه شود.

وی ادامه داد: همسو نبودن شهرداری با سیاستگذاری‌ها در شورا، مشکلاتی را رقم می‌زند؛ یعنی شهرداری کار خود را انجام می‌دهد و بین سیاستگذاری‌ها و اقدامات اجرایی زاویه وجود دارد. ما زمانی می‌توانیم به حل مشکلات امیدوار باشیم که شورا و شهرداری هماهنگ و همسو باشند.

شهردار را سر خط آوردیم

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه هنوز به نظارت مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم اما در دوره چهارم نظارت به دلیل افزایش تعداد اعضای شورا و حساسیت‌هایی که وجود دارد، افزایش داشته است، گفت: به دلیل فعالیت‌های انجام شده در شورای چهارم و افزایش مشارکت در حوزه‌های نظارتی، شهرداری نسبت به گذشته سر خط آمده؛ شاید به ایده‌آل مطلوب نرسیده‌ایم اما نظارت رو به رشد است.

شوراها بیش از این ظرفیت دارند

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شوراها بیش از این ظرفیت دارند که در اداره جامعه ایفای نقش کنند و اثربخش باشند، گفت: آن‌طور که من تاکنون در بطن شورا بودم، اراده‌ای در شورا برای اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد، نیست. در دوره سوم اصرار بر ایجاد یک سامانه پژوهشی ـ مطالعاتی بود تا طرح‌ها و برنامه‌هایی که قرار است ارائه شود، از یک پشتوانه علمی برخوردار شود. همچنین تلاش شد تا سامانه‌ای نظارتی ایجاد شود تا بتوانیم اجرای برنامه‌های مصوب را پایش مدوم کنیم.

وی ادامه داد: شاید در حرف گفته شود این موارد محقق شده اما در عمل باید گفت شورا بر امور شهرداری اشراف ندارد؛ این را گزارش‌های حسابرسی‌ها و تلفیق بودجه بیان می‌کند.

طلایی معتقد است: برای رسیدن به ظرفیت و جایگاه واقعی شورا، این حرکت باید از خود اعضای شورا آغاز شود نه باید بر اساس سلیقه افراد اداره شود بلکه باید بر اساس سیاستگذاری‌ها و اهداف و راهبردهای مشخص، طی طریق کند. شورا باید یک سند راهبردی داشته باشد که بر اساس آن مشخص شود به کجا می‌خواهد برسد تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا