اجتماعی و فرهنگی

واکنش پزشکی قانونی به الکل موجود در اجساد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  ایرج خسرونیا در نشست خبری به مناسبت برپایی بیست و هفتمین کنگره متخصصان داخلی گفت: در این دوره بحث پزشکی قانونی، اخلاق پزشکی و بیماری‌های نوظهور بررسی می‌شود تا فاصله بین پزشکان و مردم برطرف شود.

وی ادامه داد: با بالا رفتن سطح تکنولوژی، اخلاق جوامع رو به کاهش است، بنابراین با رشد تکنولوژی پزشکی نیز بین پزشک و بیمار فاصله افتاده و رابطه صمیمی بین آنها از بین رفته است.

خسرونیا با اشاره به بیماری سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر، گفت: از هر ۱۰۰ هزار نفر در دنیا ۱۳۵ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و هر چه سن جمعیتی بالاتر می‌رود، مرگ ناشی از آن بیشتر می‌شود. در کشور ما ۸.۶ درصد جمعیت مسن است که اگر به ۱۱ درصد برسد، باید منتظر بالا رفتن سطح سرطان باشیم.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان ابتلا به سرطان در کشور در دسترس نیست، گفت: آماری که از سوی دولت اعلام شده ۴ هزار مبتلا را نشان می‌دهد، چرا که اکثر بیماران زمانی مراجعه می‌کنند که درمان جوابگو نیست، پس آمار واقعی خیلی بیشتر از آن است، مثلاً دیابت که گفته شده ۵ میلیون نفر بیمار داریم، اما عوارض آن در کشور ما بیش از سایر کشورهاست.

وی با انتقاد از روش‌های غلط غذایی که باعث شیوع سرطان‌ها شده، گفت: ۱۰ درصد چربی‌های مصرفی ما اسید چرب ترانس است که باید صفر باشد و ۲۵ درصد چربی‌های مصرفی اسیدچرب اشباع است که باید ۱۰ درصد باشد.

خسرونیا عامل آب و خاک را ۲۵ درصد مؤثر در ایجاد سرطان دانست و گفت: کودهای شیمیایی و فاضلابی که در برخی شهرستان‌ها با آب شرب مخلوط می‌شود و استعمال دخانیات از جمله این مسائل است، به طوری که هم‌اکنون استعمال دخانیات در ۹۰ درصد افراد سیگاری به زیر ۱۸ سالگی رسیده است.

وی نسبت به وقوع سونامی سرطان در دهه‌های آینده در کشور هشدار داد و گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه صرف واردات دخانیات می‌شود و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان ناشی از آن می‌شود، همچنین ۹۰ درصد فوتی‌های ناشی از دخانیات، خانواده و اطرافیان سیگاری‌ها هستند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در رابطه با وضعیت نیترات در آب گفت: سطح نیترات در چاه‌های آبی که در کنار چاه‌های فاضلاب وجود دارد بالاست، در نتیجه سبزیجاتی که از این آب تغذیه می‌شوند آلوده است.

خسرونیا گفت: ۹۰ درصد مبتلایان سرطان ریه، ۴۰ درصد سایر سرطان‌ها، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۷۵ درصد بیماری‌های مزمن ریوی ناشی از دخانیات است. همچنین ۲۹ درصد دانش‌آموزان بین ۱۳ تا ۱۵ سال سیگار و قلیان را مصرف می‌کنند که ۳ درصد سیگار و ۲۶ درصد قلیان است.

رئیس هیأت بدوی سازمان نظام‌پزشکی در رابطه با وضعیت زیرمیزی برخی پزشکان گفت: این همه هیاهویی که در تهران و شهرستان‌ها از شکایات رسیده به سامانه ۱۶۹۰ به راه افتاد، فقط ۱۰ درصد آن مربوط به پول بود و ۹۰ درصد دیگر به مسائلی مانند نرسیدن پرستار، بی‌احترامی، نرسیدن به موقع دارو و… مربوط می‌شد که در این ۱۰ درصد هم، ۴ تا ۵ درصد شکایتی نشده است.

وی افزود: این بررسی‌ها که از آبان سال ۹۳ انجام شده، به طورکلی ۱۰ هزار مورد شکایت را شامل می‌شود، اکنون هم نمی‌گویم زیرمیزی دریافت نمی‌شود، بلکه شکایت‌ها به یک تا ۲ درصد رسیده است.

خسرونیا گفت: شکایت از بیمارستان‌ها در حال افزایش است و مردم معترض به پرداخت‌های بیش از اندازه هستند، اما با بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد طبق ضوابط بوده است.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: باز هم بسیاری از پزشکان هستند که زیرمیزی می‌گیرند اما مسئولان سامانه ۱۶۹۰ بدون اعلام قبلی، از ۱۰ تا ۱۵ مؤسسه درمانی مرتب بازدید می‌کنند و ۵۰ پرونده را به صورت نمونه بررسی می‌کنند.

وی در مورد دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان مشهور گفت: باید قانون را قبول و اجرا کنیم، اگر پزشکی قوانین را اجرا نکند، غیراخلاقی کار کرده و دیگر بنام نیست، اکنون خیلی از پزشکان معروف، ۳ تا ۶ ماه محرومیت از طبابت شده‌اند که بیشتر این محرومیت‌ها مربوط به دریافت زیرمیزی بوده است.

خسرونیا افزود: آمارهای نظام پزشکی در ۳۰ سال اخیر در هیچ دوره‌ای نبوده که هیأت بدوی آن با این شدت با تخلف برخورد کرده باشد، بنابراین سعی شده پزشک خاطی از نظر قانون مورد محاکمه قرار گیرد.

خسرونیا همچنین در رابطه با مصرف مشروبات الکی در برخی ورزشکاران و علت فوت آنها گفت: باید دانست هر فردی که می‌میرد، پس از ۲۴ ساعت، زمانی که کالبدشکافی می‌شود، سطح الکل بدنش بالاتر از سطح خونش است و این به معنی مصرف الکل نیست، بلکه این موضوع در تمام اجساد وجود دارد.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در رابطه با عدم اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده یا هر پروژه دیگری، در دست یک وزارتخانه و بودجه آن در دست وزارتخانه دیگر است، بنابراین معضل برنامه پزشک خانواده فقط به اجرا بر نمی‌گردد بلکه باید بودجه داشته باشد.

وی افزود: این برنامه مشکلش با ۱۰ هزار پزشک عمومی حل نمی‌شود، بلکه باید متخصصان داخلی و جراحانی نیز به استخدام آن درآیند و بیماران به بخش خصوصی هم بتوانند بروند که البته این هزینه‌بر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا