اجتماعی و فرهنگی

مهم ترین دغدغه شورای شهر از نگاه دوستی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اسماعیل دوستی با اشاره اینکه پرداخت هزاران میلیارد تومان دیون شهرداری به واسطه تخصیص تسهیلات بانکی برای پروژه‌هاست، افزود: وضعیت درآمدهای شهرداری حاکی از آن است که این نهاد اجتماعی و خدماتی توان بازپرداخت تسهیلات کلان دریافتی از بانک شهر را ندارد و این امر باید از طریق مناسبی محقق شود.

 

دوستی با تایید عملکرد اثرگذار و پشتیبانی مالی بانک شهر از توسعه پایتخت در ابعاد مختلف، تصریح کرد: اگر بانک شهر نبود امروز نه خط ۳مترو افتتاح شده بود و نه ایستگاه متروی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به بهره‌برداری می‌رسید. ضمن آنکه با حمایت‌ها و پشتیبانی مالی بانک شهر امروز روند ساخت خطوط ۶ و ۷ مترو نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

 

 

تخصیص اعتبارات و دریافت تسهیلات از سوی بانک شهر عامل پیشرفت‌های کالبدی کلانشهر تهران

 

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که بخش قابل‌توجهی از این پیشرفت‌های فیزیکی و توسعه کالبدی کلانشهر تهران با تخصیص اعتبارات و دریافت تسهیلات از سوی بانک شهر محقق شده‌اند، افزود: مدیریت شهری تاکنون از بانک شهر تسهیلات زیادی دریافت کرده که باید هرچه زودتر این بدهی‌ها پرداخت شوند.

 

وی با بیان این‌که دو راه برای بازپرداخت این بدهی‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای بازپرداخت بدهی‌های بخش مترو می‌توان بهره‌برداری از خطوط ۶ و ۷ مترو را به صورت B.O.T به بانک شهر واگذار کرد تا این بانک با روشی کارشناسی‌شده بهره‌برداری را در دستور کار خود قرار دهد.

 

دوستی تصریح کرد: بانک شهر با این روش، از این خطوط با قیمت‌گذاری‌های کارشناسی‌شده به جای مطالبات خود درآمدزایی خواهد کرد.

وی یکی دیگر از روش‌های بازپرداخت تسهیلات بانک شهر که به ساخت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب اختصاص یافته است را تخصیص سهامی از نمایشگاه به بانک شهر عنوان کرد و گفت: می‌توانیم سهمی از نمایشگاه را حتی تا سقف۵۰درصد، با قیمت کارشناسی‌شده به بانک شهر واگذار کنیم تا بانک بتواند به ازای مطالبات از فاز اول ساخته شده و اراضی و تاسیسات کنونی بهره‌برداری کند.

 

 

تسهیل ساخت فاز ۲ و ۳ شهر آفتاب با مشارکت بانک شهر

 

 

این عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در فاز اول نمایشگاه شهر آفتاب حدود ۱۰هزار میلیارد ریال هزینه شده که بخش قابل‌توجهی را بانک شهر تامین کرده و اکنون برای ساخت فازهای دوم و سوم نیاز به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داریم، تصریح کرد: ساخت نمایشگاه شهر آفتاب یک رخداد ملی، فراملی و فرامنطقه‌ای است که تکمیل این مجموعه و ساخت مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها و سالن‌های جانبی آن نیاز به شرکای خارجی دارد و مسئله مهم این است که ادامه مشارکت بانک شهر سبب تقویت این پروژه می‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر بانک شهر یکی از شرکاء و سهام‌داران نمایشگاه شهر آفتاب شود، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با آگاهی از اینکه یک بانک در این پروژه فراملی حضور دارد و در صورت سرمایه‌گذاری می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند نسبت به سرمایه‌گذاری در این منطقه و ساخت پروژه‌های آتی ترغیب می‌شوند.

 

دوستی یکی دیگر از دستاوردهای مهم تخصیص سهام نمایشگاه شهر آفتاب به بانک شهر را علاوه بر بازپرداخت دیون شهرداری، ترغیب سایر بانک‌ها و بخش خصوصی به مشارکت در ساخت فاز دوم و سوم این پروژه دانست و گفت: در صورت شکل‌گیری این مشارکت چندجانبه می‌توانیم بگوییم که شهرآفتاب یک ثروت ملی و کلان برای شهرداری تهران خواهد بود و به اصطلاح یک کنسرسیوم بین شهرداری تهران، بانک شهر و سرمایه‌گذاران ایجاد می شود.

 

وی افزود: این مدلی از همکاری چندجانبه که هم تمام نیازمندی‌های نمایشگاهی را برطرف کرده و هم پتانسیل‌های بالقوه این مجموعه را به بالفعل تبدیل می‌کند حاصل شده و دست آخر نیز منجر به رونق اقتصاد کلانشهر تهران می‌شود.

 

 

تعیین قیمت‌های کارشناسی‌شده شهر آفتاب و شهروند توسط کارشناسان مرجع طرفین

 

 

دوستی، مشخص کردن قیمت کارشناسی منصفانه را یکی از شروط واگذاری سهام به بانک شهر دانست که از طریق کارشناسان مرجع طرفین قابل تعیین است و گفت: اگر بخواهیم هرچه زودتر بدهی‌های بانک شهر را بپردازیم باید کارشناسان مرجعی از سوی بانک شهر، دادگستری و شهرداری تعیین کنیم تا با قیمت‌گذاری‌های معین هرچه زودتر دیون پرداخت شوند.

 

دوستی با تاکید بر این ‌که یکی دیگر از روش‌های پرداخت دیون شهرداری به بانک شهر می‌تواند واگذاری بخشی از سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند باشد، تصریح کرد: شهروند یک برند شناخته‌شده کشوری است که از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و از زمان آغاز به کار تاکنون توانسته در مقاطع مختلف به مردم خدمات‌رسانی کند. اما از آنجایی‌که این برند از بُعد قانونی از سوی شهرداری در سراسر کشور امکان توسعه ندارد، با تخصیص سهامی از این فروشگاه به بانک شهر می‌توان هم درآمدهای شهرداری را افزایش داد و هم بخشی از مطالبات بانک شهر را پرداخت.

 

وی با بیان اینکه می‌توانیم با تخصیص بخشی از سهام شهروند تا سقف ۴۰درصد و طبق قیمت‌گذاری‌های کارشناسی‌شده وضعیت درآمدی فروشگاه‌های شهروند را نیز در سراسر کشور رونق ببخشیم، افزود: تاکنون مدیریت شهری چندین بار تصمیم به فروش شهروند گرفته، اما تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری راغب به خرید این فروشگاه‌ها به صورت یکجا نبوده و نیست زیرا یکی از مشکلات اصلی این فروشگاه‌ها اراضی‌شان است به طوری که بخش قابل‌توجهی از اراضی فروشگاه‌ها در اختیار شهرداری تهران نیست.

 

به گزارش روابط عمومی بانک شهر؛ دوستی با اشاره به این ‌که برخی از اراضی فروشگاه‌ها اجاره‌ای هستند و برخی دیگر نیز مشارکتی هستند، بیان کرد: حاصل این مشکلات آن است که بخش خصوصی هرگز راغب به مشارکت با فروشگاه‌های شهروند نیست. اما در آن روی سکه شورای شهر قرار دارد که می‌تواند با تخصیص ۴۰درصد از سهام شهروند طبق قیمت‌گذاری‌های کارشناسی‌شده به بانک شهر، هم این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در سراسر کشور گسترش دهد و هم سود حاصل از این اقدام را به بازپرداخت دیون شهرداری به بانک شهر تخصیص دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا