اجتماعی و فرهنگی

سرزنش داعش توسط رضا کیانیان!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  این هنرمند که شامگاه ۴ اردیبهشت ماه پس از نمایش مستندی درباره‌ی موزه لوور به کارگردانی الکساندرسوکوروف در موزه ملی ایران سخن می‌گفت‌ با اشاره به این مستند گفت: هیچ وقت در زندگی فکر نمی‌کردم روزی برسد که بخواهم بگویم، فاشیست‌ها یک چیز خوب هم دارند؛ آنها موزه‌ها را خراب نکردند اما داعشی‌ها این کار را کردند!

 

 

مستندی درباره‌ی موزه‌ی لوور ساخته «الکساندر سوکوروف»، کارگردان مشهور روسیه که این روزها برای جشنواره‌ی جهانی فجر در ایران به سر می‌برد، با حضور هنرمندان و برخی مسوولان سینمایی و میراث فرهنگی و موزه‌داران و با حضور این کارگردان به نمایش درآمد و پس از آن الکساندر سوکوروف سخنرانی کرد.

 

 

 

پیش از سخنرانی سوکوروف؛ رضا کیانیان گفت: قبل از اینکه در مورد سوکوروف صحبت کنم باید بگویم که این فیلم چون در مورد موزه لوور بود، تصمیم گرفته شد با همکاری سفارت فرانسه در محل موزه ملی ایران نمایش داده شود و علاوه بر مخاطبینی که قبلا برشمردم تعدادی از موزه‌داران ایران نیز در اینجا حضور دارند.

 

او ادامه داد: من وقتی که در مورد بیوگرافی آقای سوکوروف مطالعه کردم، دیدم با او در یک سال متولد شده‌ام و حس عجیبی به من دست داد، قرار بود من به اینجا بیایم و راجع به او صحبت کنم. ناگهان حس کردم یک نفر در یکی از روستاهای روسیه و من هم در خراسان با هم متولد شدیم و بعد از ۶۵ سال در کنار هم قرار گرفتیم. این موضوع خیلی شبیه تمی بود که در این فیلم هم پی‌گیری می‌شد.

 

کیانیان گفت: یک بار مارتین اسکورسیزی در مورد او گفته بود که یکی از بهترین تکنسین‌های سینماست. کسی که می‌تواند تکنولوژی‌ها را در سینما استفاده کند ولی من فکر می‌کنم آقای سوکوروف یک عارف اخلاق‌گرا است و این نوع نگاه عارفانه و اخلاق‌گرایانه‌شان در فیلم کاملا مشهود است. او دنباله‌روی سنت‌های ادبی روسی است و همان نگاه تولستوی، چخوف و داستایوفکسی را ادامه داده است و من به عنوان کسی که به آن ادبیات علاقه‌مندم فیلم‌های او را هم همیشه دوست داشتم و دارم.

 

 

 

او افزود: من حرف‌های زیادی در مورد آقای سوکوروف و این فیلم داشتم اما ترجیح می‌دهم بگذاریم برای زمانی دیگر و الان آقای ساکاروف به اینجا بیایند و چند کلمه‌ای با ما صحبت کنند.

 

در ادامه الکساندر سوکوروف سینماگر مطرح روسیه بیان کرد: من نمی‌دانم چه کلماتی می‌توانم به گفته‌های دوست عزیزم آقای کیانیان اضافه کنم. معمولا می‌گویند که زبان سینماگران یک زبان بین‌المللی است و همدیگر را روی پرده سینما درک می‌کنند.

 

او افزود: هرچقدر روح و احساسات آدم باز باشد هنوز یک چیزهای پوشیده‌ای باقی می‌ماند. بارها فکر کردم چه چیزی مانع از این است که ما همدیگر را بهتر بشناسیم، نیرویی که ما را به نوعی از هم جدا یا متحد می‌کند، قدرت فرهنگ ملی است. آیا لازم است که افراد صادق باشند و بازگو کنند هر چه را که احساس می‌کنند؟ من خودم را از زمره کسانی می‌دانم که معتقدم فارغ از مناسبات سیاسی و دولتی باید همیشه صادق بود.

 

این سینماگر ادامه داد: الان حرف‌های من به سه زبان ترجمه می‌شود و یک سری مشکلات در ترجمه‌ها بوجود آمده سخنانم را کوتاه می‌کنم. می‌خواهم تشکر کنم از فرانسه و این جشنواره که این شرایط را فراهم کرد. امیدوارم کسانی که اینجا حضور دارند بدانند که باارزش‌تر از هماهنگی و دوستی انسان‌ها چیز دیگری وجود ندارد.

 

سینماگر سرشناس روس همچنین تاکید کرد که فاصله‌های جغرافیایی و تفاوت‌های نژادی را با فرهنگ می‌توان از میان برد.

 

 

سوکوروف در پایان گفت: آخرین مطلب اینکه امید من به جوانانی است که در این راه کار می‌کنند که باید پیرو راه انقلابی در سینما نباشند بلکه به صورت پیوسته پیش بروند.

 

 

بنا بر این گزارش، در ادامه مهمانی شامی به همت رایزنی فرهنگی سفارت فرانسه برپا شد.

 

در ابتدای این ضیافت شام، رضا میرکریمی دبیر جشنواره‌ی جهانی فجر در سخنانی از همکاری که بین این جشنواره و رایزن فرهنگی سفارت فرانسه وجود دارد، ابراز خرسندی کرد.

 

 

او با اشاره به مستندی که از موزه لورو به نمایش درآمد، ادامه داد: آنچه اهمیت دارد،این است که یک کارگردان روس درباره‌ی موزه لوور، فیلم ساخته بود و در ادامه آن فیلم در موزه ایران باستان به نمایش درآمد و این اتفاق شاید برای ما درس باشد که میراث فرهنگی مرز نمی‌شناسد.

 

 

در ادامه سفیر فرانسه در ایران در سخنانی ضمن خوشامدگویی اظهار خرسندی کرد که شروع فعالیت‌اش در ایران با یک رویداد فرهنگی اتفاق افتاده است.

 

او همچنین گفت: طی این چند روز متوجه شدم که مردم ایران و فرانسه نقاط مشترک دارند،خصوصا علاقه‌شان به فرهنگ و هنر.

 

 

سفیر فرانسه در ایران در پایان سخنانش برای همکاری بخش رایزنی فرهنگی سفارت فرانسه با سازمان‌های فرهنگی هنری در ایران اعلام آمادگی کرد.

 

در این مهمانی هنرمندانی چون نیکی کریمی،فرشته طائرپور،سیف‌الله صمدیان، غزل شاکری، غلامرضا موسوی، مجید مظفری،رضا کیانیان جعفر صانعی مقدم و…. حضور داشتند.

 

حجت‌الله ایوبی و علیرضا تابش مدیران سینمایی و سید محمد بهشتی، سید احمد محیط طباطبایی از حاضران این برنامه بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا