اجتماعی و فرهنگی

جولان قاتلان محیط زیست در پایتخت/مسئولانی که خوابند!

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین متاسفانه مسئولان مربوطه همچنان در خواب زمستانی هستند و یا اینکه خودشان را به خواب زده اند تا درختان چندین ساله شبانه قطع شوند و سازه های سر به فلک کشیده جایگزین آن ها شوند.

 

همزمان با تعطیلات نوروز و جشن و سروری که به مناسبت رویش دوباره طبیعت برپا بود، اهالی منطقه دروس تهران واقع در محدوده شهرداری منطقه ۳، شاهد و ناظر فاجعه ای عظیم بودند که به گواه آن ها در یکی از معدود باغ های باقیمانده منطقه رخ داد و اندک درختان باقیمانده این باغ، بصورت شبانه قلع و قمع شد.

 

اتفاقی که واکنش محمد حقانی عضو شورای شهر تهران و رییس کمیته محیط زیست را به دنبال داشت و البته از سوی رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۳ تکذیب شد.

 

رئیس اداره فضای سبز منطقه ۳ در حالی مدعی شده که ساخت و ساز در محوط استخر در حال انجام است و حتی یک اصله درخت هم در این باغ قطع نشده و ۹۷ درخت آن پابرجاست که گفته می شود طبق سابقه این باغ در سال ۸۴ دارای ۱۴۴ اصله درخت بوده است! نکته جالب توجه اینکه این مقام مسئول همچنین مدعی شد که احتمالا به دلیل آنکه برخی از همسایگان منظر خانه‌هایشان از باغ به ساختمان تغییر می‌کند، گزارشات خلاف واقع داده‌اند!

 

این درحالی است که کارشناس محیط زیست اعزامی شورای شهر، خاک برداری زیاد و قطع تعدادی از درختان از ریشه و قطع تعداد دیگری از درختان از کمر را تایید کرده و حتای مالک باغ مدعی شده که برای قطع درختان با شهرداری هماهنگ است!

 

در کش و قوس اخبار مربوط به باغ دروس، پرونده دیگری بازگشایی شد مبنی بر قطع بیش از ۱۰۰ اصله درخت در شهرک والفجر خیابان شیخ بهایی جنوبی که اعتراض شدید و تجمع اعتراضی اهالی این شهرک را به دنبال داشته است. درختانی که از سال ۹۰ و به مجری گری شرکت نفتی پتروپارس، کمر به قلع و قمع آن ها بسته شد و بعد از توقف چندساله مجددا تیشه به ریشه آن ها زده شد.

 

طبق گزارش های مردمی، این فاجعه زیست محیطی در هفته منابع طبیعی سال ۹۴ و در فاصله چند صد متری شهرداری ناحیه منطقه ۶ تهران رخ داد و عمق فاجعه به قدری بود که اهالی شهرک والفجر را مجبور به تجمع اعتراضی در محل اجرای پروژه و دخالت ماموران کلانتری منطقه کرد.

 

بدون شک این اتفاقات اولین و آخرین لکه های سیاه و تاریک در کارنامه زیست محیطی پایتخت نیست و نخواهد بود و تا زمانی که اقدامی جدی از سوی مسئولان مرتبط صورت نگیرد، همچنان تداوم خواهد داشت. به طور مثال بحث بلاتکلیف مجوزهای برج باغ که مصوبات مربوط به آن همچنان در شورای شهر تهران خاک می خورد و به نظر می رسد که منتخبان مردم دغدغه ای برا اجرای آن ندارند.

 

بی مسئولیتی و بی توجهی و البته به خواب زدن مسئولان مرتبط در حالی تداوم دارد که رهبر معظم انقلاب کمتر از یکماه قبل و در روز درختکاری سال ۹۴ بر لزوم اقدام عملی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست تاکید ویژه ای داشتند.

 

قطع به یقین سازمان محیط زیست، و بخصوص شهرداری که در بحث قطع درختان، انگشت اتهام به سوی آن ها نشانه رفته است باید فکری اساسی برای مقابله و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی کنند تا از خودشان رفع اتهام کنند.

 

متاسفانه اعضای شورای شهر تهران که مسئولیت خطیر و سنگینی از سوی مردم بر دوش آن ها گذاشته نیز آنطور که باید و شاید نقش نظارتی خودشان را ایفا نمی کنند و فجایعی که در بحث محیط زیست پایتخت رخ می دهد و سلامتی پایتخت نشین ها را به مخاطره می اندازد را پیگیری نمی کنند. انتظار می رود که برخی اعضای شورای شهر تهران که سیاستی خنثی را در پیش گرفته اند باید با فرا رسیدن فصل رویش از خواب زمستانی بیدار شوند و پیگیر مشکلات مشابه اینچنینی تهرانی ها باشند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا