اجتماعی و فرهنگی

پتانسیل بالای زنان برای حل مسائل محیط زیستی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  شهیندخت مولاوردی در اختتامیه کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد افزود: زنان نه تنها نقش بسیار زیادی در توسعه‌ی الگوهای تولید و مصرف پایدار منابع دارند بنابراین عدالت جنسیتی برای نشان دادن چالش‌های اصلی توسعه‌ی پایدار که همان مصرف و مدیریت منابع طبیعی است ضروری به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: هرچند در نگاه اول ارتباط بین جامعه بشری و محیط زیست فیزیکی فارغ از جنسیت به نظر می‌آید و گمان می‌شود بر هر دو جنس زن و مرد تأثیر مشابهی دارد اما با نگاهی دقیق‌تر درمی‌یابیم که ساختار اجتماعی و فرهنگی متفاوت نقش‌های زنان و مردان موجب می‌شود که ارتباط بین مردم و محیط زیست فیزیکی‌شان اثرات متفاوتی بر زنان و مردان داشته باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش‌های متفاوت زنان و مردان گفت: همان‌گونه که زنان و مردان نقش‌های متفاوتی در خانواده و جامعه دارند می‌توانند نگرش‌های فردی، اولویت‌ها و توانمندی‌های متفاوتی در حفاظت محیط زیست داشته باشند آنان به گونه ی متفاوتی با طبیعت تعامل دارند چنانچه این تفاوت‌ها در تبدیل استراتژی‌های بهبود محیط زیست در سطوح مختلف ملی تا منطقه‌ای دیده شود فرصت‌های متعددی برای حفاظت محیط زیست فراهم می شود.

وی اضافه کرد: هدف جریان‌سازی جنسیتی برای حفاظت محیط زیست این است که فرصت‌های برابر برای زنان و مردان به عنوان شرکا و ذی‌نفعان حفاظت محیط زیست با توجه به جایگاه متفاوت آن ها در جامعه و میزان دانششان درباره ی محیط زیست ایجاد شود. به عبارت دیگر هدف جریان‌سازی جنسیتی برای توسعه‌ی پایدار، به حداقل رساندن اثرات منفی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بر محیط زیست است که این امر از طریق افزایش دانش و آگاهی زنان و مردان برای ارتقای رهیافت‌های حساس جنسیت و راه‌حل‌هایی برای به حداقل رساندن مصرف منابع طبیعی و شتاب دادن به استفاده از فن‌اوری‌های دوستدار محیط زیست و با هزینه‌ی موثر توسط زنان و مردان امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اهداف توسعه‌ی هزاره اظهار کرد: علی‌رغم تمرکزی که اهداف توسعه‌ی هزاره بر توسعه‌ی پایدار داشت اما پس از پایان زمان اجرای آن مشخص شد که اهداف این سند تقریباً به طور کامل محقق نشده است و هنوز میلیون‌ها نفر از نابرابری اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند .همین امر باعث شد که درباره‌ی چهارچوب پیشرفت و توسعه‌ی جهانی پس از توسعه‌ی جهانی پس از ۲۰۱۵ تحقیقاتی انجام شود و در سال ۲۰۱۳ در این زمینه گزارشی ارائه شد.

مولاوردی اضافه کرد: این گزارش تبدیل به سند اهداف توسعه‌ی پایدار شد و چهارچوب جدیدی برای تحقق اهداف تعریف کرد از میان بردن فقر شدید، ساختن آینده بر اساس توسعه پایدار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، ایجاد روحیه‌ی جدید همکاری، همبستگی، مشارکت و پاسخ گویی متقابل از دیگر اهداف سند توسعه‌ی پایدار است.

وی اضافه کرد: بر اساس این دستورالعمل پنج گام اساسی برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید برداشته شود. به عنوان نمونه پس از سال ۲۰۱۵ باید به جای کاهش فقر، به ریشه‌کنی فقر فکر کنیم. علاوه بر آن کشورها باید در زمینه گام‌های پایدار در تولید و مصرف فکر کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: به نظر می رسد با توجه به رویکردهای اتخاذ شده سال ۲۰۱۵ سال توجه به محیط زیست و همگرایی بشریت در این زمینه بود، در سطح ملی نیز توجه بیشتری به این موضوع جلب شد. به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به موضوع محیط زیست پرداختند و سیاست‌های کلی زیست‌محیطی در سال ۹۴ ابلاغ شد علاوه بر آن در منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید نیز به حفاظت محیط زیست پرداخته شده است. همچنین رئیس جمهور در موارد متعددی به محیط زیست پرداخته‌اند و حتی دولت خود را دولت محیط زیست اعلام کرده‌اند. در قانون اساسی نیز به این موضوع توجه شده است

وی با اشاره به تفاوت سند توسعه‌ی هزاره و سند توسعه‌ی پایدار اظهار کرد: در سند توسعه ی پایدار ۱۷ هدف تعیین شده که هدف پنجم آن برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان است. در این هدف تأکید می‌شود که برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان ارتباط تنگاتنگی با سایر اهداف سند توسعه‌ی پایدار دارد و این موضوع در ۱۶ هدف دیگر باید جاری باشد. بنابراین شعار روز جهانی زن بهره‌برداری از کره زمین ۵۰-۵۰، اقدام برای تحقق برابری جنسیتی نام‌گذاری شد. درواقع با چنین اقداماتی خلاء موجود در سند توسعه‌ی هزاره پوشش داده شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده در زمینه ی محیط زیست اظهار کرد: در ارزیابی‌های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده نیز ارزیابی شد. ما در معاونت کارگاه بهداشت، سلامت و محیط زیست داریم و امیدواریم. در سال گذشته دو کارگروه آموزشی در حوزه ی محیط زیست برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: در سال قبل در زمینه مدیریت سبز برنامه‌هایی داشتیم، با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و تلاش می‌کنیم در جهت بسیج سرمایه‌ی اجتماعی زنان و دختران استفاده‌ی بهینه از منابع آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقای دانش و ترویج اخلاق زیست‌محیطی با توجه به مأموریت‌های خود گام‌هایی را برداریم.

مولاوردی در ادامه گفت: بر اساس شاخص و اهداف سند توسعه‌ی پایدار مذاکراتی با مرکز آمار کشور داشته‌ایم تا شاخص‌های جنسیتی را استخراج کنیم. قصد داریم در زمینه ترویج و نهادینه سازی اخلاق محیط‌زیستی برنامه‌های خود را اغاز کنیم. در برنامه ششم توسعه نیز یکی از موضوعات خاص محیط زیست است.

مولاوردی در پایان اظهار کرد: با توجه به بحران‌های پیش روی کشور که بخش اعظم آن جهانیست ما می‌توانیم از ظرفیت عظیم نیمی از سرمایه انسانی کشور در حفاظت محیط زیست بهره ببریم. به ویژه مادران به عنوان معلمان جامعه می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا