
زاکانی: خدمت به کارکنان و ایجاد رضایتمندی وظیفه ما است
شهردار تهران با بیان اینکه همه به دنبال تلاش متمرکز برای رضایتمندی مردم هستیم، گفت: اولین گام جلب رضایت کارکنان است برایآنکه بتوانند فعالیت خود را بهدرستی ادامه دهند. ما با تمام وجود در خدمت کارکنان هستیم که این مسیر طی شود.
به گزارش شوراآنلاین، علیرضا زاکانی در رویداد سرمایههای ماندگار که صبح امروز – دوشنبه ۲۵ فروردینماه ۱۴۰۴- در باغموزه دفاع مقدس برگزار شد، ضمن بزرگداشت روز منابع انسانی، اظهار کرد: امیدواریم با تعریف مشترکی از اهداف و ضرورتهای سازمانی، امکان ارتقای فعالیتها و همکاری در کنار یکدیگر فراهم شود.
وی با بیان اینکه ۴۳ ماه و ۱۳ روز است که در دوره ششم مدیریت شهری فعالیت میکنیم، خاطرنشان کرد: از روز اول نگاه به مدیریت شهری، برهم انباشتگی مشکلات را متذکر میشد که جز با ایجاد تحول در شئون مختلف شهر رفعشدنی نبود.
زاکانی گفت: شهر مشکلات متعددی دارد؛ از ترافیک گرفته تا سستی کالبدی و البته خطر سیل، طوفان و زلزله. عدم توزیع عادلانه خدمات، از دیگر مشکلات شهر ما تهران است. همه این موارد مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. شهر ما بر اساس طرح جامع باید ۱۰.۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد که امروز با ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشکلات متعددی را میبینیم که منشأ آسیب و تحمیل فشار به شهروندان است.
وی ادامه داد: آخرین منطقه ما منطقه ۲۲ است و آخرین تجربیات در آن نمود دارد. اما از تأمین سرانههای هفتگانه خبری نیست. باید زیرساختهای منطقه ۲۲ را متحول کنیم تا شهروندان شرایط بهتری تجربه کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه حال مدیریت شهری و شهروندان آنگونه که شایسته باشد، نبود، تصریح کرد: مشکلات متعددی در کشور و شهر وجود داشت و برخی برای مشکلات میگفتند که حل نمیشود. برای مثال برای ناترازی انرژی میگویند در زمستان به یکشکل و در تابستان به شکلی دیگر مشکل وجود دارد. در مجموع با لیست بزرگ مشکلات روبهرو هستم.
وی همچنین تصریح کرد: مدیریت شهری خدماتی را به شهروندان میداد؛ اما به افزایش و کارکرد اساسی نیاز داشت تا افق روشنی برای شهر و شهروندان ایجاد شود. به همین دلیل از ابتدای کار توجه ما به کلمه «تحول» جلب شد؛ چراکه جز تحول نمیتوانستیم قاعده را بر مدار درست استوار کنیم.
زاکانی با بیان اینکه تلاش شد چشمانداز مناسبی در نظر گرفته شود تا از شرایط موجود به الگو برسیم، گفت: تلاش بر این بود که نصاب فعالیتها و خدمترسانی مدیریت شهری را در میان هزار و ۴۰۰ شهر و ۳۱ مرکز استان بتوانیم پیشی بگیریم و مسیری را دنبال کنیم که در نزدیکترین زمان به الگوی تراز دست پیدا کنیم. برنامه تحولی ما، شامل تحول در چهار محور بود: تحول کالبدی شهر، تحول جایگاه شهروندان برای اداره شهر، تحول مدیریت شهری برای پذیرش ابعاد مختلف مسئولیت و تحول در عرصه هوشمندسازی.
شهردار تهران در ادامه یادآور شد: امروز از چالشهای بزرگ عبور کردیم؛ بنده امروز دغدغه این را ندارم که حقوق کارکنان معطل بماند. درگذشته از روز بیست و هشتم هر ماه پرداخت حقوق آغاز میشد و تا شانزدهمین روز ماه بعد ادامه داشت. در نهادهایی همچون وزارت آموزشوپرورش همه درگیر حقوق هستند و شهرداری نیز با همین مشکل روبهرو بود.
وی افزود: ما از ۱۵ شهریورماه سال ۱۴۰۰ پرونده حقوق کارکنان را بررسی کردیم و تا ۲۳ شهریورماه پرونده بسته شد و حقوق کارکنان تا روز بیست و هشتم هر ماه پرداخت میشود.
زاکانی با بیان اینکه مسیر امروز ما متفاوتتر از گذشته است، یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد از برنامه چهارم توسعه اجرایی شده است؛ البته اقداماتی را نیز انجام دادیم که در برنامه نبوده است. دغدغه بنده معطوف به این است که چرا نباید بیش از این اجرایی شود. میشد با تلاش و برنامهریزی بیشتر درصد بیشتری از اهداف را محقق کرد.
شهردار تهران با اعلام اینکه دغدغه جمع ما تحول و کار و اثرگذاری در بالاترین سطح است، تصریح کرد: گاهی شاید مخاطب از کار ما راضی نباشد و ما از کار خود راضی هستیم؛ اما ما به رضایت مخاطب از بالاترین سطح کار خود میاندیشیم.
وی ادامه داد: امروز بعد از بیش از ۴۳ ماه افق تعیینشدهٔ ما روشن شده و در سال جاری به ۲۳۲ همت بودجه رسیدیم؛ هرچند تلاش همکاران من باید برای تحقق بیش از ۳۰۰ همت بودجه باشد. در این شرایط میتوان به تحقق پروژهها و دستیابی به اهدافی که میتواند موجبات رضایت شهروندان را در پی داشته باشد، امیدوار بود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره قبل برای ارائه بودجههای سنواتی از تورم عقب بودند و میزان تحقق بودجه هیچگاه به ۱۰۰ درصد نمیرسید، گفت: امروز افزایش بودجههای سنواتی از نصاب تورم رسمی اعلامشده بالاتر و درصد تحقق بودجه حتی باوجود تصویب متمم، از ۱۰۰ درصد مصوب شورا بیشتر است.
وی در ادامه به برخی سؤتفاهمها میان فعالیت مدیریت شهری و دستگاههای اجرایی دیگر اشاره و بیان داشت: مثلاً عملیات عمرانی در میدان فتح برای انتقال لوله آب که معارض پروژه است، چند ماه معطلیم. همین چند ماه تعلل موجب نارضایتی شهروندان شده است. باوجودآنکه از وظایف ما نبود، اما حتی لولههای جایگزین را هم خریداری کردیم! اعلام کردیم آمادهایم همه عملیات جابهجایی لوله را رأساً و تحت نظارت آبفا انجام دهیم. اگر به نتیجه برسد ما یکماهه عملیات عمرانی را تمام میکنیم و گره این بخش باز میشود.
شهردار تهران با بیان اینکه تمام مشکلات حلشدنی است، گفت: ما در مدیریت شهری وظیفه داریم و معاونت برنامهریزی قلب تپنده مدیریت شهری است. انجام وظایف به برنامهریزی و نیروی انسانی توانمند و متخصص نیاز دارد.
زاکانی افزود: بخش عمدهای از تحول درونزا توسط عناصر انسانی حوزه برنامهریزی صورت میگیرد. مجموعهای که میتواند کل شهرداری را با ضربان خود هماهنگ کند، حوزه برنامهریزی است. ۹۳ هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی در گرو اقدامات معاونت برنامهریزی برای فعالیت و اثرگذاری و رضایتمندی است.
وی با بیان اینکه در نهایت همه به دنبال تلاش متمرکز برای رضایتمندی مردم هستیم، خاطرنشان کرد: اولین گام جلب رضایت کارکنان است برایآنکه بتوانند فعالیت خود را بهدرستی ادامه دهند. ما با تمام وجود در خدمت کارکنان هستیم که این مسیر طی شود و امکان تحول شهر و شهروندان برای قبول مسئولیت اداره شهر را ایجاد کنیم.