مدیریت شهری

توجه ویژه‌ای به قشر کم برخوردار داریم/ اعضای شورا کمک حال ما هستند

/گفت و گو از حامد امینی/

مهندس محمد رضایی تهران که حدود هشت ماه است سکان‌دار ورزش شهرداری تهران شده میهمان پایگاه خبری شوراآنلاین بود. رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران شوراآنلاین در خصوص موضوعات مختلفی از جمله وضعیت فعلی و دورنمای ورزش شهروندی، امکانات، بودجه و استقلال و پرسپولیس پاسخگوی سؤالات شد و توضیحات شفا خودش را بیان کرد.

 

*ابتدا در خصوص اهداف کلی که در سازمان ورزش شهرداری تهران دنبال می‌کنید، توضیح بدهید؟

هدف اصلی ما در سازمان ورزش شهرداری تهران ترویج ورزش همگانی و سوق دادن شهروندان تهرانی به سمت تحرک، شادابی و زندگی سلامت است.  هدف‌گذاری سازمان ورزش شهرداری و برنامه‌ریزی ما به شکلی است که باوجود تمامی گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی شهری بتوانیم شهروندان را مجاب به ورزش کردن کنیم. در تمام دنیا اتفاقات خوبی در ورزش همگانی افتاده که خوشبختانه کشور ما نیز مستثنا نیست و پیشرفت‌های زیادی در بحث ورزش همگانی و ورزش شهروندی اتفاق افتاده که امیدواریم این پیشرفت و حرکت صعودی ادامه داشته باشد.

 

*تأکید شما بر ورزش همگانی است و به نظر می‌رسد بعد قهرمانی در ورزش شهروندی چندان جایگاهی ندارد؟

قطعاً اولویت سازمان ورزش شهرداری بعد همگانی ورزش است. چراکه سلامتی مردم درگرو ورزش همگانی است و هرچقدر که در این مسیر گام برداریم سلامت مردم و جامعه تضمین بیشتری پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه معتقدم اگر در ورزش همگانی درست عمل کنیم، نگرانی بابت ورزش قهرمانی و ظهور استعدادها نخواهیم داشت.

 

*در این خصوص بیشتر توضیح بدهید

به‌طور مثال در برخی مسابقات محلات ما افرادی در رشته‌های مختلف شرکت می‌کنند که به ادعای کارشناسان ورزشی، می‌توانند در بعد قهرمانی فعالیت کنند و موفقیت هم باشند. بنابراین با این رویکرد اگر بتوانیم ورزش شهروندی را گسترش دهیم، قطعاً از دل محلات استعدادهایی بیرون می‌آیند که می‌توانند ورزش حرفه‌ای و قهرمانی ما را تضمین کنند.

 

*این‌طور که به نظر می‌رسد اولویت شما در ورزش شهروندی، جذب خانواده‌هاست؟

دقیقاً طرح و برنامه ما این است که رویکرد خانواده محور بودن را افزایش بدهیم. قطعاً هرچقدر که خانواده‌ها به ورزش همگانی نزدیک‌تر شوند به همان نسبت و یا حتی بیشتر سلامت روح و جسم، شادابی، افزایش طول عمر و مهم‌تر از همه انسجام به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شود.

 

*در حال حاضر میزان مشارکت مردم در ورزش شهروندی چقدر است؟

در حال حاضر ۱۸ درصد مردم تهران در ورزش شهروندی مشارکت دارند که نسبت به سایر استان‌ها آمار قبل توجه و چشمگیرتری است.  البته نباید این نکته را فراموش کرد که این درصد از مشارکت مردم در ورزش همگانی و شهروندی با رویکرد و امکاناتی که در تهران وجود دارد متناسب است.

 

*برنامه شما برای افزایش مشارکت مردم چیست؟

در سند راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران، طرح و برنامه ما این است که در سال ۹۷، درصد مشارکت مردم به عدد ۵۰ برسد و بتوانیم حداقل نیمی از جمعیت تهران را درگیر ورزش همگانی کنیم که امیدواریم با تلاش و همدلی مجموعه سازمان ورزش شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

 

*توزیع امکانات و مجموعه‌های ورزشی تابعه در سطح شهر تهران به چه شکلی است؟

رویکرد آقای قالیباف این است که مردم کم برخوردار که غالباً در جنوب شهر تهران زندگی می‌کنند، با صرف حداقل هزینه به امکانات ورزش شهروندی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل عمده منابع و امکانات در جنوب شهر وجود دارد و سعی ما بر این بوده تا ورزش همگانی و استفاده از مجموعه‌های ورزشی، کمترین هزینه را به سبد خانوار این قشر از جامعه اضافه کند. البته در شمال شهر تهران نیز مجموعه‌های تابعه ما وجود دارد که بیشتر به شکل خصوصی اداره می‌شوند و طبیعتاً هزینه استفاده از آن‌ها بالاتر است.

 

*سهم بانوان تهرانی از این امکانات چقدر است؟

اگرچه استقبال بانوان از ورزش شهروندی بیشتر است اما سهم بانوان و آقایان از امکانات نسبت مساوی دارد و تمامی مجموعه‌های ورزشی تابعه به‌صورت دو نوبته در اختیار آقایان و بانوان قرار می‌گیرد. البته در سطح شهر تهران ۵۴ مجموعه مخصوص بانوان و شهربانوهایی وجود دارد که مختص خدمات‌دهی به بانوان تهرانی هستند.

 

*در خصوص طرح منزلت و استفاده از امکانات ورزشی شهر تهران توضیح بدهید

طبق آماری که ارائه‌شده بیش از ۳۵۰هزار نفر در طرح منزلت از امکانات سازمان ورزش شهرداری تهران استفاده می‌کنند. ازجمله استخرهای مجموعه‌های ورزشی ما که دو روز در هفته به‌صورت رایگان پذیرای این عزیزان است.

 

*ایستگاه‌های سلامتی و ورزش صبحگاهی یکی از برنامه‌هایی است که با استقبال شهروندان تهرانی مواجه شده است

بله. در حال حاضر ۲۰۰۰ ایستگاه تندرستی که ۱۱۰۰ ایستگاه مختص آقایان و ۹۰۰ ایستگاه مختص بانوان است در بوستان‌های مختلف تهران فعالیت دارند و استقبال عمومی خوبی از آن‌ها صورت گرفته است. مربیان و کارشناسان ورزشی این ایستگاه‌ها که در مقاطع مختلف بازآموزی می‌شوند، به‌عنوان مشاور سلامت در کنار مردم هستند و اطلاعات مختلفی را در خصوص ورزش، تغذیه، چاقی زدایی و … به آن‌ها ارائه می‌کنند.

 

*میزان رضایت شهروندان از عملکرد سازمان ورزش شهرداری تهران چقدر بوده است؟

طبق کارشناسی که صورت گرفته بیشترین میزان رضایت‌مندی را در بخش ورزش داشتیم. در سازمان ورزش جدا از بحث خدمات‌دهی و امکاناتی که در اختیار شهروندان قرارگرفته در بخش پاسخگویی به شهروندان نیز رتبه اول را کسب کردیم.

 

*با توجه به دامنه وسیع فعالیت‌ها و حجم گسترده خدمات‌دهی، میزان بودجه سازمان رضایت‌بخش است؟

بودجه فعلی سازمان ورزش شهرداری که یک مجموعه ضرر ده است و به‌هیچ‌وجه درآمدی ندارد، رضایت‌بخش است. البته قطعاً با افزایش بودجه می‌توان حجم بیشتری از امکانات را به لحاظ کمی و کیفی در اختیار شهروندان تهرانی گذاشت.

 

*همکاری و تعامل سازمان ورزش شهرداری و شورای شهر تهران چطور است؟

خوشبختانه تعامل خوبی با شورای شهر تهران داریم و اعضای شورا کمک‌حال ما هستند. بخصوص اعضای ورزشی شورا که عرق و تعصب خاصی نیز نسبت به ورزش دارند و بهبود وضعیت ورزش شهروندی در تهران جزو دغدغه‌های آن‌هاست.

 

*یکی از مباحثی که گاهی مطرح می‌شود، تیم داری شهرداری بخصوص در رشته فوتبال و دو تیم استقلال و پرسپولیس است. آیا در این خصوص صحبت جدی در مجموعه شهرداری انجام‌شده است؟

با توجه به اینکه ما مجری مصوبات شورا هستیم و این موضوع به تصویب رسیده که حق ورود به ورزش قهرمانی را نداریم، طبیعتاً نمی‌توانیم در بحث تیم داری شرکت کنیم. اما در این خصوص پیشنهادهایی مطرح بوده و هست. به‌طور مثال اخیراً طی صحبتی که با آقای نجف نژاد داشتیم ایشان از من خواستند که به مجلس بروم و ضمن ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های سازمان و وضعیت ورزش شهروندی، صحبتی را هم در خصوص پیشنهادهایی که ایشان در خصوص همکاری با باشگاه استقلال دارند، داشته باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا