شورای شهرصفحه اصلی

انتقاد عضو شورای شهر از برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فشار به شورای تامین استان مجوز برگزاری این نمایشگاه را شخصا اخذ کرده اند.

به گزارش شوراآنلاین، احمد صادقی در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورا و در تذکری گفت: همه ساله در میانه فصل بهار طبیعت ، بهار کتاب و کتابخوانی  در کشور با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام می شود اما این نمایشگاه و جشن بزرگ فرهنگی برای شهر تهران و شهروندان تهرانی تبدیل به معضل بزرگ و نارضایتی عموم مبدل شده است.

وی افزود: بیش از ۲۳ سال است که در ادوار شوراهای اسلامی شهر تهران مصوبات مختلفی در خصوص انتقال محل نمایشگاه به خارج از محدوده شهری را داشته اند. مصوبه الزام شهرداری تهران جهت تهیه و ارائه طرح بهبود حمل‌ و نقل و عبور و مرور در محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال ۱۳۷۹ و الزام شهرداری تهران به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران در سال ۱۳۸۳ و مصوبه اخیر  «الزام شهرداری تهران به انتقال فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» سال ۱۴۰۰ و  سند اصلی طرح راهبردی – ساختاری توسعه و عمران شهر تهران (طرح جامع شهر تهران) مصوب آذر ماه ۱۳۸۶ شورای عالی معماری و شهرسازی و مصوبه کمیسیون تخصصی زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست هیأت دولت ابلاغی به شماره ۱۳/۵۶۳۵۱/۴۴۳۸ در سال ۱۳۹۸ و در چارچوب بندهای ۲۷ و ۲۸ مصوبه یکصد و سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در سال ۱۳۹۵ همگی الزامات حقوقی و قانونی انتقال این رویداد بزرگ نمایشگاهی در شهر تهران است.

صادقی اظهار داشت: طبق آمار اخذ شده از سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران ، در حین و پس از برگزاری رویدادهایی که منجر به ترافیک گسترده در شهر تهران می شود ، آمار مرگ و میر افزایش می یابد.

وی افزود: طبق بررسی صورت گرفته ، میزان زمان انتظار رسیدگی آمبولانس و اورژانس شهرتهران به بیماران اورژانسی افت محسوس خدمت رسانی را نشان می دهد.  ده ها بیمارستان و درمانگاه و آزمایشگاه در محدوده درگیر در ترافیک نمایشگاه واقع در مصلی تهران در ایام برگزاری نمایشگاه با مشکلات گسترده ای مواجه هستند. فوت و آسیب جسمانی به حتی یک نفر از شهروندان را چه کسی پاسخ می دهد؟

صادقی در ادامه گفت: اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصرار و پافشاری زیاد به جای حل مشکلات مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب و تعامل با شهرداری تهران،  با فشار به شورای تامین استان مجوز برگزاری این نمایشگاه را شخصا اخذ کرده است.

این عضو شورا گفت: جناب آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مسئولیت شرعی اخلاقی و عرفی برگزاری این نمایشگاه و جان های فوت شده و آسیب های روحی و جسمی به شهروندان تهرانی و ساعت های معطلی میلیون ها مردم در ترافیک با شخص حضرتعالی و دستگاه مطبوع شما می باشد. برای پایمال شدن حق الناس و جواب جان مردم ، حتی اگر در این دنیا حسابرسی انجام نشود، در دستگاه محاسباتی خداوند متعال نادیده نخواهد ماند.

صادقی ادامه داد: همه ساله بودجه گسترده ای توسط شهرداری ها و دستگاه های دولتی در خصوص فرهنگ عمومی هزینه می گردد. این اقدام و ایجاد نارضایتی عموم شهروندان تمام این تلاش ها و هزینه های صورت گرفته را تحت شعاع قرار می دهد و برگزاری نمایشگاه را تبدیل به پدیده ضدفرهنگی می نماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از دولت  تقاضا می شود جهت حل مشکل شهروندان و جلوگیری از خسارت های مادی و معنوی مردم ، این عارضه را تعیین تکلیف کنند.

صادقی خاطر نشان ساخت: مطابق ماده ۲ و ۵ قانون تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور ، استاندار محترم تهران و شورای تامین استان موظف به حفاظت از شخصیت ها ، اماکن و مردم در رویداد ها و وقایع حساس است. چنین اجتماع چند صد هزار نفری غرفه داران ، مردم و خودروهای ایشان متوجه شورای تامین استان  است.

وی افزود: بنده با اعلام اینکه هم مخالف و منتقد برگزاری این نمایشگاه در  داخل شهر تهران هستم ، حضور و تشویق مردم به حضور در نمایشگاه و دامن زدن به ترافیک و معضلات شهری را برای خود ممنوع کرده و از همکاران  شورای شهر و شهرداری تهران  و رسانه ها می خواهم در این حق الناس صورت گرفته و آسیب های وارده به مردم شهر سهیم نباشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا