اجتماعی و فرهنگی

تجمیع بیمه‌ها وظیفه قانونی است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دکتر ایرج حریرچی در حاشیه نشست تخصصی با موضوع "نقش پیشگیری از اقدامات غیرضروری تشخیصی و درمانی" در توضیح سطوح پیشگیری گفت: ما سه نوع پیشگیری متداول داریم؛ یک نوع از پیشگیری این است که کاری کنیم که مردم دچار بیماری نشوند. دومین سطح پیشگیری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است و سطح سوم آن سعی می‌کند از ایجاد عوارض و آسیب‌های جدی‌تر بیماری جلوگیری کند.

وی افزود: اما پیشگیری سطح چهارم نیز وجود دارد که پیشگیری از خدمات درمانی و تشخیصی غیرضروری است که یا آسیب‌رسان هستند و یا آسیب‌های جانبی آنها بیش از منافع‌شان است. جلوگیری از این اقدامات غیرضروری موجب سلامت بیشتر مردم و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه این خدمات غیرضرور منحصر به کشور ما نیست و در آمریکا تا یک سوم هزینه‌های بهداشت و درمان آنها ناشی از این نوع خدمات و هزینه‌هاست، گفت: در این زمینه آگاه‌سازی ارائه‌کنندگان خدمت و مردم و آموزش به مردم و پزشکان اهمیت زیادی دارد و توصیه جدی ما این است که بیماران در تشخیص و درمان بیماری‌شان مشارکت کنند.

حریرچی درباره راهکارهای پیشگیری و کاهش خدمات غیرضروری گفت: اصلاح نظام پرداخت، استقرار راهنماهای بالینی، ایجاد نشان ثبت الکترونیک اطلاعات، که نظام ارجاع مناسب را ایجاد می‌کند و فراهم آوری سطوح یک، دو و سه ارائه خدمات از راه‌حل‌های کاهش این خدمات است.

وی درباره میزان هزینه‌ای که در ایران و جهان صرف اقدامات غیرضرور می‌شود، گفت: در این زمینه مطالعات کوچک تا متوسطی انجام شده اما اقتصادهایی مثل آمریکا تا بیش از ۳۰ درصد منابع‌شان را صرف اقدامات غیرضرور می‌کنند. در همه کشورهای دنیا سطحی از منابع برای اقداماتی هزینه می‌شوند که یا مفید نیست و یا ضررشان بیش از فایده آنهاست.

به گفته حریرچی، طبق بند ۶-۹ سیاست‌های کلی سلامت، هزینه بهداشت و درمان ما باید بالاتر از متوسط منطقه و بالاتر از تولید ناخالص ملی باشد، اما این اتفاق رخ نداده و با وجود اقدامات مهمی که دولت در این زمینه انجام داده، اما هنوز به این سطح نرسیده‌ایم و در همین مقدار هم به دلیل خصوصیت بهداشت و درمانی درصدی از منابع صرف اقدامات غیرضرور می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: البته گفتن اعداد و ارقام نجومی در این زمینه درست نیست اما با توجه به اینکه ما پول مردم را هزینه می‌کنیم حتی هزینه یک ریال برای اقدامات غیرضرور نیز زیاد است.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره میزان بیمه‌شدگان ایرانی گفت: سیستم بهداشت و درمانی آمریکا ۱۸.۵ درصد از بودجه خود را که بزرگترین اقتصاد دنیاست، صرف بهداشت و درمان می‌کند اما به دلیل اشتباهات اساسی که در آن وجود دارد، هنوز بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردمش غیربیمه هستند. اما در ایران با تدبیر دولت یازدهم موفق شدیم ۱۶.۷ درصد جمعیت‌مان را که غیربیمه بود، در قالب طرح تحول سلامت و با همت بیمه سلامت ایرانیان و وزارت رفاه آنها را بیمه کنیم. در حال حاضر هر ایرانی که بخواهد بیمه شود می‌تواند بلافاصله اقدام کند.

 

 

تجمیع بیمه‌ها وظیفه قانونی وزارت بهداشت است

 

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تجمیع بیمه‌ها نیز گفت: خوشبختانه در سطوح مختلف دولت هم در سطح کارشناسی و هم در سطوح بالاتر، اقداماتی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم هم مشکل پرداخت مطالبات و هم بحث تجمیع بیمه‌ها که انجام آن وظیفه قانونی است، در مقطع زمانی خوبی انجام شود.

حریرچی افزود: مسلم این است که ما و وزارت رفاه مفهوم تجمیع منابع بیمه‌ها را کاملا قبول داریم اما شاید در ساختار و نحوه اجرای آن اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد که فکر می‌کنم با توجه به خرد جمعی که در ارکان دولت وجود دارد، می‌توان برخی ذی‌نفعانی را که منافعی غیر از مردم برایشان مهم است، کنار زد تا آنچه واقعا به نفع مردم است انجام شود. چرا که تمام این صحبت‌ها برای بهبود ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش پوشش بیمه‌ای و کاهش هزینه‌های مردم است.

وی در همین مورد ادامه داد: از نظر ما بحث تجمیع مشخص است و وزیر رفاه هم بر تجمیع و استانداردسازی منابع بیمه‌ها تاکید کرده‌اند، در همین راستا یک سال و نیم است که کمیته‌ای در این زمینه در وزارت رفاه تشکیل شده اما هنوز کارهای انجام شده کافی نیست.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ما چهار بیمه اصلی، شامل بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد (ره) را داریم، گفت: حدود ۱۶ صندوق دیگر نیز وجود دارد که در بیمه پایه فعال هستند و حدود ۷ درصد از کل منابع سلامت به بیمه‌های تکمیلی می‌رود که خارج از بسته بیمه پایه هستند اما کار بیمه‌های پایه را انجام می‌دهند. هزینه‌های اداری این سیستم‌ها، رفتارهای متفاوت آنها و اینکه سیاست‌گذاری واحدی برایشان انجام نمی‌شود باعث بروز مشکلات جدی شده و در کنار این مشکلات تاخیر در پرداخت مطالبات و محدودیت منابع بیمه‌ها هم مطرح است طوری که تا الان که در نیمه دوم فصل سوم سال هستیم، هنوز مطالبات سال گذشته را دریافت نکرده‌ایم.

حریرچی تاکید کرد: بنابراین امیدوارم با اقدامات اصلاحی هرچه زودتر این مشکل حل شود که به نظر من با نیت خیری که وجود دارد این اتفاق خواهد افتاد. بالاخره تعدادی هم هستند که ممکن است ذینفعان سازمانی یا شخصی باشند. اما اقدامات هماهنگی که انجام می‌شود، آن چیزی است که منافع مردم را پاس بدارد. اصل هدف ما این است که میزان خدماتی را که ارائه می‌دهیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌اند افزایش دهیم، سطح و عمق پوشش بیمه را افزایش داده و پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم. بنابراین هر اقدامی در حوزه بیمه‌های بدون این نتایج نهایی که فقط مربوط به مردم است، اقدامی غیرضروری است.

 

 

در مقایسه با کشورهای مشابه، آمار بالایی در زمینه اطلاع به ایدز نداریم

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آمار ایدز در کشور گفت: ما با توجه به ملاحظات مذهبی و کنترلی که در موارد تزریقی انجام داده‌ایم خوشبختانه آمار بالایی در مقایسه با کشورهای مشابه نداریم، اما چون هر یک از مورد ابتلا به ویروس ایدز ممکن است افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد اهمیت موضوع برای ما زیاد است. اقداماتی که مردم باید انجام دهند این است که از رفتارهای پرخطر که اعتیاد راه ورود به آنهاست، اجتناب کنند.

 

حریرچی افزود: ما به دقت آمار ایدز را داریم اما از آنجایی که این آمار تجمعی است، ممکن است منجر به سوءتفسیر شود. در نتیجه ما هر فصل سال آمار را اعلام می‌کنیم و با میزان فصول گذشته مقایسه و میزان افزایش یا کاهش آن را مشخص می‌کنیم. در یک کشور ۷۰ میلیونی، یک دهم درصد ابتلا نیز رقم درشتی است اما میزان ابتلا نسبت به درصد رقم بسیار بالایی نیست، اما تاکید می‌کنم که یک مورد آن هم برای ما مهم است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: مواردی که مربوط به خون بوده به خوبی کنترل شده و آگاه‌سازی مردم به درستی انجام می‌شود و اقدامات پیشگیرانه برای افراد انجام می‌شود. همچنین یک بسته مستقل در زمینه ایدز داریم. همچنین اقداماتی در زندان‌ها و در مناطق خاص برخی شهرها نیز انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا