اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

دیدگاه تحولی شهرداری تهران در بودجه ۱۴۰۱

/به قلم لطف الله فروزنده معاون برنامه ریزی شهرداری تهران/

دوره جدید مدیریت شهری با شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در حالی آغاز به کار کرد که لازمه تحول در روح و کالبد شهر، ایفای نقش مردم سالاری دینی، به دست گیری امور توسط نخبگان و مشارکت مردم در حکمرانی شهری بود

دوره جدید مدیریت شهری با شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» در حالی آغاز به کار کرد که لازمه تحول در روح و کالبد شهر، ایفای نقش مردم سالاری دینی، به دست گیری امور توسط نخبگان و مشارکت مردم در حکمرانی شهری بود.

از این رو، این تغییر ریل از سطح کلان مدیریت شهری در برنامه شهردار پایتخت و سیاست های ابلاغی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران رقم خورد و بارزترین مصادیق آن در عدالت مداری و رسیدگی به مناطق کم برخوردار، فسادستیزی، توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش سرعت و دقت در خدمات رسانی، مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، تقویت مسجدمحوری و خانواده محوری و در یک کلام ایجاد آسایش و امنیت برای شهروندان و جلب رضایت آنان جلوه گر شد.

بدون شک این رویکردها می بایست در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران لحاظ می شد. بنابراین دیدگاه تحولی به شهر از آغازین لحظات تهیه و تنظیم بودجه مدنظر قرار گرفت و لایحه پیشنهادی بر اساس این نگاه با ساعتهای متمادی کار کارشناسی تدقیق و تدوین و به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شد.

بودجه شهرداری تهران با تأسی از احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران و بر اساس سیاست‌ های کلان مدیریت شهری اعم از ارتقای زیست پذیری در شهر تهران، ایجاد آرامش در شهر، ارتقای مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، ارتقای رشد و تعالی شهروندان، تحقق شهری پیشرفته با اصالت و هویت ایرانی و اسلامی، هوشمندسازی و شفافیت، ارتقاء نظام مالی و اقتصادی و همچنین برنامه و پروژه های عملیاتی ۱۴۰۱، با اعتبار ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

از مهمترین نکات بودجه ای سال ۱۴۰۱ می توان به رشد قابل توجه در مولدسازی اموال و املاک به منظور افزایش بهره وری، ایجاد درآمدهای پایدار از طریق مشارکت و جذب سرمایه گذار اشاره کرد.

بر اساس برآورد مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه ماموریتی، ۳۷ درصد سهم بودجه به توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری، ۳۲ درصد به حوزه حمل و نقل و ترافیک، ۹ درصد به اجتماعی و فرهنگی و ۵ درصد به ایمنی و مدیریت بحران اختصاص یافته است.

در تقسیم بندی های بودجه ای، مقوله توزیع متوازن خدمت رسانی به مردم عزیزمان را لحاظ کردیم. نزدیک ترین و ملموس ترین سطح خدمت به جامعه در خدمات شهری انجام می شود که ۱۴ درصد از سهم کل اعتباری بودجه سال آتی را به این حوزه اختصاص دادیم.

البته برخی از این سطوح از طریق مشارکت می تواند به چند برابر برسد مثلا در حمل و نقل یا موضوع خدمات شهری، نگاه جدید و مشارکت پذیری، امکان بزرگی را برای ما فراهم خواهد کرد. تغییر نگاه نوسازی شهری و نوسازی بافت فرسوده و گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا (احداث و توسعه خطوط مترو، خرید اتوبوس، اورهال، توسعه و نگهداشت پایانه های شهری و…) که جزو مطالبات اصلی شهروندان محسوب می شود نیز در بودجه سال آتی پیش بینی شده است که برای تحقق آن باید قفل حوزه ساخت و ساز شهری از طریق تصویب لوایح تسهیل‌گری ضوابط شهرسازی و بهای خدمات، باز شود.

رویکرد دیگر بودجه ۱۴۰۱ تاکید برکاهش فاصله طبقاتی مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران است که با سیاست های شورای شهر نیز انطباق کامل دارد و تعریف و اجرایی نمودن پروژه‌های توسعه محور و توزیع اعتبارات پروژه‌های توسعه محله‌ای با رویکرد توجه به محلات کم‌برخوردار شهر مدنظر قرار گرفته است. همچنین در راستای حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی، توانمندسازی اقشار نیازمند حمایت و فقرزدایی نیز اعتبارات لازم پیش بینی شده است.

امیدواریم از طریق سیاست های تشویقی و گره گشایی از ساخت وساز، افزایش درآمدهای پایدار، ساماندهی و برنامه ریزی جدی در درون شهرداری و افزایش بهره وری و بهره گیری از شیوه های نوین مالی این امکان فراهم شود که ظرفیت های جدیدی خلق شود تا با تحقق درآمد برای شهر بتوانیم در کاهش معضلات شهری و افزایش رضایت شهروندان عزیز تهرانی مثمرثمر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا