شورای شهرصفحه اصلی

صفر تا صد اجرای طرح رصد در تهران/ بسته‌های سیاستی برای اجرای طرح ویژه پایتخت

عضو شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات اجرای طرح رصد در تهران گفت: شهرداری بسته های سیاستی طرح رصد را اجرا کند.

به گزارش شوراآنلاین، میثم مظفر عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر درباره نتایج و  عملکرد طرح رصد اظهارداشت: در کشور ما معمولا برنامه ریزی ها با مدل بالا به پایین انجام می‌شود و مدیران در سطوح مختلف تصمیم گیری با ذهنیت های خودشان نسبت به برنامه ریزی و تنظیم بودجه در سازمان ها اقدام می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: می خواهیم بودجه ریزی مشارکتی را در عرصه مدیریت شهری باز تولید کنیم و پروژه ها و بودجه و برنامه هایی داشته باشیم که نیاز و مطالبه شهروندان در زیست بوم شهری خودشان را منعکس کند.

وی ادامه داد: در کنار پروژه های بزرگ مقیاس و پروژه هایی که عمدتا بصورت متمرکز در شهرداری تهران راجع به آنها برنامه ریزی می شود، شورا توجه ویژه ای به بودجه ریزی مشارکتی و توسعه محلات با اولویت محلات کم برخوردار جنوبی داشته که در قالب طرح رصد امروز در صحن شورا گزارش آن ارائه شد.

مظفر گفت: طرح رصد، در حقیقت رصد چالش ها و نیازهای اولویت دار محلات شهر تهران از منظر شهروندان و کنشگران فعال شهری است. ما در طرح رصد، گروه های پیشرو کارشناسی داشتیم که در ۳۵۱ محله، نظام مسائل و چالش ها را در مواجهه و گفتگو با مردم احصاء کردند و بازدید ها، گفتگو ها و جلسات کارشناسی متعددی را با شهروندان، شورایاری ها، مدیران محلات، امناء و نخبگان محلات که افراد صاحب نظری هستند در دبیرخانه طرح رصد انجام دادند.

وی افزود: در روزی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران بصورت جمعی با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه در رویداد طرح رصد در مناطق ۲۲ گانه حضور پیدا کردند، همین بازدید های میدانی و گفتگو ها بر اساس کار اولیه انجام شده در مواجه با مردم توسط خود اعضای شورا نیز دنبال شد و در یک کارگاه تخصصی نسبت به گفتگوی مفصل و همفکری با مردم در قالب کارگاه طرح رصد اقدام شد، جلسات طولانی و تخصصی که در این جلسات کمترین صحبت ها از لسان مدیران انجام می شد و عمده صحبت ها و مطالبات از ناحیه شهروندان و کنشگران اجتماعی بیان می شد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: دبیرخانه طرح رصد بعد بازدید های میدانی و کارگاه های تخصصی در محلات و مناطق نسبت به پیگیری مسائل و تنظیم آن در لایحه بودجه بصورت تعاملی با شهرداری تهران اقدام کرده و ما به این توافق با شهرداری تهران رسیدیم که بیش از ۱۱۴۱ عنوان پروژه جهت توسعه محلات و برای ایجاد تحول و پیشرفت در محلات شهرداری مبتنی بر خروجی های مستخرج شده از طرح رصد و درواقع مبتنی بر مطالبات و ترجیحات مردم با تعریف ۱۱۴۱ پروژه توسعه محلی در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران اقدام شود.

مظفر تاکید کرد: یکی از خروجی های طرح رصد، ۱۱۴۱ پروژه بصورت موضعی در محلات بوده است. از خروجی های دیگر طرح رصد استخراج ۳۰ عارضه و چالش موضوعی در مناطق بوده که بصورت فراگیر تکرار پذیری بالایی داشتند و عارضه ها و چالش های شهری در مناطق ۲۲ گانه حساب می شوند که ما در صحن شورای اسلامی شهر تهران این ۳۰ عنوان عارضه و چالش را با راهکارهایی که دبیرخانه طرح رصد احصاء کرده خدمت اعضا شورای اسلامی شهر تهران با حضور شهردار محترم و معاونین شهردار تهران ارائه دادیم و انتظار داریم شهرداری تهران برای تحقق این بسته سیاستی ۳۰گانه تلاش کند و این ۳۰ عارضه فراگیر در شهر تهران مرتفع شود.

مظفر افزود: ما بیش از ۳هزار مسئله و چالش را در دبیرخانه طرح رصد احصاء کردیم و از میان این ۳هزار چالش، ۱۱۴۱ مورد تبدیل به پروژه های معینی شده که می تواند به توسعه محلات کمک کند و ۳۰ سرفصل و گزاره سیاستی برای حل ۳۰ عارضه و چالش فراگیر در مناطق به شهرداری تهران ابلاغ شده و انتظار داریم شهرداری تهران این مسایل را دنبال کند.

 مظفر گفت: کار مهم دبیرخانه طرح رصد از این پس، پیگیری تحقق این پروژه ها، پایش و ارزیابی عملکرد آن را بر عهده دارد، در طول سال بصورت گزارش های دوره ای و فصلی، نسبت به پایش رشد و پیشرفت و تحقق این پروژه ها و ارائه گزارش به شهروندان اقدام لازم را خواهیم داشت.

وی گفت: به نظر من طرح رصد برکات زیادی برای شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید داشته و در کوتاه ترین زمان ممکن توانست اشراف کاملی نسبت به نظام مسائل و ارائه بسته های سیاستی و راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از این چالش ها را ارائه کند و یک آمادگی و اشراف خوبی برای شورای شهر و شهرداری تهران مبتنی بر مطالبات شهروندان تهران حاصل شده است که ارمغان بسیار خوب و نوید بخشی برای ایجاد تحول در شهر تهران و به ویژه توجه به محلات آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا