شورای شهر

طرح کاهش اعضای شورای شهر کلانشهرها لغو می شود؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی شاکری با اشاره به نشست مشترک مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر تهران که روزهای اخیر برگزار شد،گفت: این نخستین نشست مشترک در دوره جدید مجلس بود و مقرر شد برای حل و فصل بهتر مسائل شهری، نشست ها ماهانه استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسائل مبتلابه تهران که در این جلسه توسط نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر مطرح شد، تنوع زیادی دارد، بر ضرورت دسته بندی این موضوعات به منظور رسیدگی دقیق تر تاکید کرد و یادآور شد: انتظار می‌رود هیات رییسه مجمع نمایندگان و شورای شهر تهران چند موضوع اولویت دار و اساسی را انتخاب و بر آنها تمرکز کنند تا به نتیجه برسد. کمااینکه پیگیری نتیجه بخش چند موضوع محدود بهتر از مطرح کردن انبوه مشکلات کلانشهر تهران بدون برنامه مدون برای ورود به موضوع است.

شاکری در خصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: موضوع لایحه مدیریت یکپارچه شهری که اکنون در کمیسیون‌های دولت مراحل نهایی بررسی را سپری می‌کند و به زودی برای تصویب به مجلس می‌رود، در صدر مطالبات اعضای شورای شهر قرار داشت. این لایحه یک بازنگری اساسی در ساختار مدیریت شهری انجام داده که باید پیش از تصویب به دقت توسط مجلس مورد مداقه قرار گیرد. تصویب این لایحه نیازمند نگاه راهبردی و مدیریتی است و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید از نگاه صنفی و بخشی به آن خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند برخی از مجلسی‌ها معتقد بودند مدیریت شهری تهران از علاج مشکل ترافیک ناتوان مانده است اما جلسه اخیر فرصت خوبی برای یادآوری تکالیف مجلس و دولت در قبال توسعه حمل و نقل ریلی کلانشهرها به ویژه پایتخت بود و اعضای شورا بر این موضوع تاکید کردند که راه حل مشکل ترافیک تهران را باید در بهره‌مندی از فضاهای زیرسطحی و توسعه سامانه‌های سریع السیر ریلی نظیر مترو و قطار سبک شهری (ال آر تی) جست و جو کرد. اما این مقوله بدون حمایت دولت و استفاده از بودجه‌های ملی لاک پشتی به پیش می‌رود و پرداخت بدهی دولت به مترو ضروری است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تردد روزانه سه میلیون نفر از شهرهای اقماری به تهران، توسعه حمل و نقل ریلی تهران و حومه را یکی دیگر از دغدغه‌های مشترک مجلس و شورای شهر عنوان کرد و گفت: اتصال ریلی اسلامشهر به تهران از طریق تامین بودجه توسط دولت و اهتمام شهرداری به عنوان مجری یکی از مسائلی است که نمایندگان مجلس خواستار پیگیری آن بودند. این پروژه نیازمند تامین مالی ۴۰۰ میلیارد تومانی توسط دولت است اما واجب تر از آن، تکمیل مترو فرودگاه امام خمینی (ره) و پرند است که با وجود پیشرفت فیزیکی بالا، هنوز نیمه تمام باقی مانده است.

به گفته شاکری، دولت تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان بابت احداث مترو فرودگاه امام خمینی (ره) هزینه کرده اما تکمیل آن نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که در صورت تامین شهرداری تهران می‌تواند پروژه را به سرانجام برساند.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از تصویب طرح کاهش تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا در مجلس گذشته، گفت: نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی وعده دادند که منتظر وصول لایحه مدیریت شهری و حتی لایحه جامع انتخابات نمی‌مانند و اصلاح مصوبه قبلی را پیش از انتخابات شوراها در سال آینده دنبال می‌کنند به نحوی که در شکل ایده آل خود و در صورت تصویب مجلس،دست کم در کلانشهرها به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت یک کرسی در شورای شهر وجود داشته باشد.

وی با اشاره به موادی از لایحه برنامه ششم توسعه که اختیارات مدیریت شهری را محدود کرده و شهرداری‌ها را به نوعی دولتی می‌کند، گفت: یکی از مهمترین مواد این لایحه که از مجلس درخواست شد آن را رد کند، واریز مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت و تخصیص آن به شهرداری‌ها از طریق شورای برنامه ریزی استان است.

شاکری یادآور شد: سهم شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده سالانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است که جزو درآمدهای پایدار شهر به شمار می‌رود اما در صورتی که تخصیص آن به استانداری واگذار شود، عملا شورای شهر به حاشیه می‌رود چراکه استانداری درباره چگونگی تخصیص و محل هزینه کرد آن تصمیم گیری خواهد کرد. ضمن اینکه سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها نیز از ۴۰ درصد به ۳۲ درصد در این لایحه کاهش یافته که باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه چنین مدلی شهرداری‌ها را نیز در امر اجرا فلج خواهد کرد، افزود: بر اساس اطلاعات واصله، این بخش از لایحه برنامه ششم توسعه تاکنون در کمیسیون‌های عمران، شوراها و برنامه و بودجه مجلس رد شده است و اکنون رایزنی‌ها برای رد آن در کمیسیون تلفیق مجلس نیز ادامه دارد.

شاکری با بیان اینکه در جلسه اخیر به موضوع تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران نیز پرداخته شد، گفت: نمایندگان مجلس شهرداری‌ها را به عنوان یکی از گلوگاه‌های مفسده اداری هم پای گمرک و برخی دیگر از نهادها می‌شناسند و از این رو خواستار اصلاح قوانین اداره شهر به منظور شفافیت هر چه بیشتر مالیه تهران هستند. در عین حال اعضای شورای شهر نیز فقدان ابزارهای نظارتی کارآمد در شورا را عامل ناتوانی در اعمال نظارت موثر عنوان کردند.

وی با بیان اینکه انتظار نمایندگان این است که شورای شهر همپای مجلس برای روشن شدن قضیه واگذاری املاک در تحقیق و تفحص همراهی کند، گفت: در این جلسه خانم آباد که در قضیه واگذاری املاک مورد تهمت قرار گرفته بود، بار دیگر اعلام آمادگی کرد که هرگونه تحقیق و بررسی را از وی آغاز کنند و توضیح داد که حتی پیش از انتشار خبر، به رسانه منتشر کننده به صورت مستند و با استعلام سند از شهرداری منطقه گوشزد کرده بود که این اتهام صحت ندارد اما بی فایده بوده است.

شاکری با اشاره به عدم اجرای بیش از ۹۰ درصد از آراء قلع و قمع که توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر می‌شود، گفت: اغلب این آرا بی سرانجام است و با پرداخت جریمه نقدی جایگزین می‌شود که این امر از یک سو نشان دهنده ساختار فشل و ناکارآمد کمیسیون ماده ۱۰۰ و از سوی دیگر حاکی از خلاء‌های قانونی در امر برخورد با تخلفات ساخت و ساز است. از این رو بازنگری در مثلث دولت، قوه قضاییه و شورای شهر که اعضای این کمیسیون را تشکیل می دهند در کنار رفع خلاء های قانونی در این بخش به نحوی که آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ ضمانت اجرایی داشته باشد، ضرورتی است که تنها با ورود مجلس قابلیت حل و فصل پیدا می کند. از این رو، این مساله نیز به عنوان مطالبه شورای شهر از مجلس مطرح شد.

وی با تاکید بر ضرورت ورود دولت به مساله آسیب‌های اجتماعی در تهران، گفت: رفع خلاءهای قانونی در این بخش از نمایندگان مجلس مطالبه شد ضمن اینکه نیاز سازمان بهزیستی به استخدام نیرو نیز مورد تاکید قرار گرفت چراکه اکنون با وجود کمبود شدید نیرو در مراکز بهزیستی، مجلس مجوز استخدام به این سازمان را نداده است.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: انتقاد از وجود ساز و کار کمیسیون ماده پنج برای صدور مجوزهای موردی به جای پایبندی به طرح تفصیلی، ضرورت مخالفت نمایندگان با تغییر نام شورای شهر تهران به شورای شهر «تهران، ری و تجریش»، برنامه ریزی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با اهتمام مجلس و پیش بینی قوانین تسهیل گر در این بخش با توجه به وجود دست کم ۳ گسل فعال در تهران، ضرورت همراهی دولت در مناسب سازی شهری، رسیدگی دولت به ۵۵۰ مدرسه فرسوده در پایتخت و رفع نیاز شهر به ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی دولتی از دیگر موارد مطرح شده در جلسه اخیر بود.

شاکری معتقد است نمایندگان مردم تهران در مجلس باید به طور مستمر و هدفمند تهران گردی کنند و با مسائل شهری از نزدیک روبرو شوند تا با اعضای شورای شهر به درک مشترک از موضوعات مبتلابه پایتخت برسند و بتوانند به نحو موثر در مجلس آنها را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه در سال اول شورای شهر برگزاری جلسات مشترک شورا و مجمع نمایندگان تهران در دوره گذشته مجلس در قالب تشکیل پنج کمیسیون تخصصی کلید خورد، گفت: بنا بر پیشنهاد مهدی چمران و محمدرضا عارف مقرر شد سه تن از اعضای شورا برای بازنگری در ساختار این کمیسیون‌های پنجگانه و از سر گیری فعالیت آنها به مجمع نمایندگان تهران معرفی شوند. ضمن اینکه دو طرف بر این موضوع تاکید داشتند که ساختار جدید باید به نحوی پیش بینی شود که پایدار باشد و با تغییر اعضای شورا یا مجلس فرونپاشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا