اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

ماجرای رونمایی حناچی از تمبری که مجوز نداشت

حناچی در آخرین دوچرخه‌سواری‌اش از تمبر یادبود شهردار دوچرخه‌سوار رونمایی کرد در حالی که مقامات مربوطه اذعان می‌دارند این تمبر مجوز ندارد.

به گزارش شوراآنلاین، در آخرین دوچرخه سواری شهردار تهران که با همراهی جمعی از فعالان محیط زیستی و دوچرخه سواران از میدان توحید تا پارک هنرمندان برگزار شد. از تمبر اختصاصی «شهردار دوچرخه سوار» رونمایی شد.

پیروز حناچی با انتشار عکسی در اینستاگرام با اشاره به رونمایی از این تمبر از گروه‌های مردم نهاد حامی محیط زیست که دست‌اندرکار تهیه این تمبر بودند تشکر کرد.

سید جمال هادیان رئیس شورای تمبر کشور در پاسخ به این پیام با اعلام بی اطلاعی از صدور مجوز چنین تمبری و عدم مشاهده چنین درخواستی طی دوره فعالیتش، خواستار پیگیری قانونی این مساله از سوی حناچی شد.

اما پیگیری‌ از مسئولان امر، نشان داد که این تمبر مجوزهای لازم را اخذ نکرده است.‌

سیدجمال هادیان با بیان اینکه تمبر هم یکی از اوراق بهادار است که دارای ارزش ملی است و علاوه بر ارزش مادی حامل پیام فرهنگی بوده و در همه کشورها دارای اهمیت است، اظهار داشت: تمبر از دو جهت دارای ارزش است، بخشی به خاطر بار مالی که ارسال مراسلات پستی را دارد و بخشی از آن نیز مجموعه داران به عنوان گنجینه فرهنگی و هنری جمع می‌کنند.

وی با بیان اینکه شورای تمبر مجوز انتشار، ضرورت انتشار و طرح حرفه‌ای و برازنده را مورد بررسی قرار می‌دهد، افزود: دو نوع تمبر ملی و سفارشی داریم که نوع ملی را نهادها، ارگان‌ها و یا شورای تمبر پیشنهاد می‌دهند که در طول سال، حدود ۳۰ تمبر بیشتر نمی‌شود و هیچکدام حق چاپ آزاد را ندارد اما تمبرهای سفارشی (اختصاصی) علاوه بر ارگان‌ها و نهادهای رسمی می‌توان از طرف شرکت‌های تجاری برای مناسبت‌های مختلف پیشنهاد داده شود که تعداد تیراژ چاپ آن محدود است.

رئیس شورای تمبر به مسیر مجوز گرفتن تمبرها در استان‌ها و تهران اشاره کرده که در استان‌ها یک ماه قبل با ارائه به شورای فرهنگ عمومی و در تهران به صورت مستقیم در شورای تمبر مورد بررسی قرار می‌گیرد و گفت: پروسه بررسی از طریق اعضا حدود دو هفته زمان می‌برد و اگر تمبری این مسیر را طی نکند اعتبار و مجوز لازم را ندارد.

هادیان از صدور مجوز انتشار برای ۱۵۹ تمبر در ۶ ماه گذشته در سطح ملی خبر داد و اعلام داشت که ۸۰ تمبر مربوط به مشاهیر و مفاخر ایران بوده است و از این تعداد ۳۱ تمبر از گونه‌های گیاهی و جانوری منتشر شده است و تعدادی هم از آثار تاریخی مجوز گرفته‌اند.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های واسط در چاپ تمبرهای اختصاصی گفت: در روند این چاپ نوع تمبرها شورای تمبرها نقش بررسی مجوز، چاپ و رونمایی را برعهده دارد و در مسائل مالی آن دخالتی نمی‌کند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا