اجتماعی و فرهنگی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد:  روند مرمت میدان حسن آباد با تاکید بر حفظ اصالت و ارزش‌های معماری و تاریخی رو به اتمام است 

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، برزین ضرغامی، درباره روند مرمت دیوارهای تاریخی میدان حسن آباد، گفت: میدان حسن آباد یکی از فضاهای شهری تاریخی تهران است که بیش از ۹۰ سال قدمت دارد، و از لحاظ عملکرد و موقعیت قرارگیری همواره مورد توجه مدیریت شهری بوده است. سازمان زیباسازی در برهه‌ای از زمان و حوالی سال ۱۳۸۰، نسبت به مرمت جداره‌های این میدان اقدام کرد، لیکن در آن زمان به علت معارضات، فرصت مرمت جداره تکمیل نشد.

او به آتش سوزی این میدان تاریخی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۸ بخش شمال غربی میدان دچار سانحه آتش سوزی شد و بیش از ۷۰ درصد بنا و کالبد آن آسیب دید. در این حادثه گنبدهای فلزی این جداره فرو ریخت و شیروانی طبقه دوم به طور کامل از بین رفت، همچنین در این حادثه، ۹ فضای معماری طبقه همکف، ۶ فضای زیر زمین و سه بخش فوقانی آسیب دید و از این حادثه متاثر گردید.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، خاطر نشان کرد: این فضاها که شامل واحدهای تجاری، بانک و فضاهای اداری و خدماتی بود دارای مالک های متنوع خصوصی و دولتی هستند. از آنجا که جداره این میدان اصلی‌ترین و مهمترین مولفه‌ ی ارزشمند آن است و با توجه به تاثیر بصری این بخش بر شهر، سازمان زیباسازی به بازسازی و مرمت آن اقدام کرد. به همین منظور نیز جلساتی با حضور مالکین خصوصی واحدهای تجاری برگزار شد و به موازات آن با نهادهای ذیربط همچون اداره کل میراث فرهنگی، هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفت.

ضرغامی ادامه داد: در این راستا مرمت جداره میدان، توسط سازمان زیباسازی آغاز شد و به منظور روشن شدن ابعاد موضوع ابتدا تهیه طرح مرمت در دستور کار قرار گرفت. در طرح مرمت میزان و نوع آسیب‌های وارده به بنا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و راه‌های رفع عوارض و آسیب‌ها نیز ارائه شد.

او درباره روند کارشناسی مرمت این بخش، بیان کرد: خروجی طرح مرمت در جلسات مشترک با کارشناسان و پیشکسوتان عرصه مرمت و حفاظت میراث فرهنگی مورد بررسی و تایید قرار گرفت و مشخص شد که موارد مدنظر برای احیای این مجموعه در چند بخش قابل بررسی هستند. بر همین مبنا، تزئینات و آرایه‌های معماری، شامل آجرکاری، تزیینات گچ ستونها،صراحی‌ها، در و پنجره‌های چوبی در دست مرمت قرار گرفت و سازه و کالبد بنا بر اساس مقررات و قوانین ساختمان استحکام بخشی شد. به منظور حفظ اصالت و ارزش های تاریخی و معمارانه این اثر ارزشمند رواق طبقه دوم با هماهنگی مالک خصوصی ان به شکل اصیل آن مرمت و بازسازی می شود و در این راستا در و پنجره های آن به شکل اصیل مرمت و بازسازی می شوند. همچنین کلیه جرزها و طاق ها با در نظر گرفتن اصالت تاریخی و ساختاری مرمت و بازسازی می شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: بر اساس طرح مصوب، اجرای مرمت این بنای ارزشمند توسط سازمان زیباسازی آغاز شد. در این بخش،اجرای مرمت جداره میدان حسن آباد با آواربرداری و خوانا سازی خطوط اصلی معماری شروع شد، و پس از آن جداره‌های طبقات همکف و زیرزمین بر اساس اصول فنی و بهره‌گیری از روش‌های متداول استحکام‌بخشی و به منظور حفظ اصالت تاریخی و ارزش های معمارانه اثر مرمت و بازسازی شدند. همچنین سقف طبقات با درنظر گرفتن ویژگی‌های بنا با روش‌های نوین سبک سازی شده و بر اساس طرح در حال اجرا است.
ضرغامی ادامه داد: همچنین تویزه‌ها و طاقهای اجرا شده در ورودی هر واحد تجاری که عمدتاً پیشتر تخریب و با سقف های مسطح جایگزین شده بود بر اساس الگوهای اصیل بازسازی شد. طرح در و پنجره های چوبی مجموعه با ارجاع به عکس‌ها و مستندات تاریخی بازخوانی شد و در حال ساخت است. گنبدهای فلزی تخریب شده این جداره نیز، که از نمونه‌های کم تکرار در معماری ایرانی است، بر اساس طرح گنبدهای اصیل، بازسازی و باز اجرا شده و در پایان عملیات مرمت و با آماده شدن جداره های فوقانی نصب می‌شود.

ضرغامی بازتعریف و خواناسازی فضای رواق را مهمترین بخش مرمت میدان حسن آباد خواند و گفت: مهمترین بخش در این مرمت شاید بازتعریف و خوانا سازی فضای رواق در طبقه نخست است.

در این بخش، فضایی نیمه باز قرار دارد که در مجموعه اصیل میدان و در هر چهار ضلع آن وجود دارد و طی زمان متاسفانه در سه ضلع از بین رفته بود است بنابراین طی بررسی مستندات تاریخی مشخصات این رواق مشخص شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با مالک واحدهای طبقه نخست این جداره باز تعریف و اجرای این فضا که تکمیل کننده تعریف هویت این جداره است، در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا