اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

حناچی خبر داد: برکناری افراد خاطی در زمینه توزیع واکسن کرونا

شهردار تهران گفت: شهرداری را طوری تحویل گرفتیم که ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار بود.

به گزارش شوراآنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران به سوالات مختلفی در کلاب هاوس پاسخ داد، او در ابتدای این گفت و گو با اشاره به آلودگی هوای تهران اظهار کرد: آلودگی مشکل حاد همه‌ی کلان شهر‌های دنیاست، البته لاینحل نیست و بسیاری از آن ها، این مشکل را حل کرده اند.

او در پاسخ به اتهامات شهرداران بعضی از مناطق تهران تصریح کرد: اتهامات شهرداران برخی مناطق اثبات نشده و همچنان در محاکم قضایی در مرحله رسیدگی است. خوشحالیم که اگر تخلفاتی هم در این دوره شهرداری بوده در همین دوره مورد پیگیری و رسیدگی قرار می‌گیرد و به دوره‌های بعد موکول نمی‌شود و احاله به تاریخ نمی‌شود.

حناچی با بیان اینکه شهرداری در ابتدا که تحویل گرفته شد ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار بود، تصریح کرد: مجموعه تلاش حوزه خدمات شهری ما از مردم نمره قبولی می‌گیرد.

شهردار تهران با اشاره به پروژه اتوبان طبقاتی صدر تصریح کرد: درباره این پروژه حتی چهار صفحه مطالعه نکرده بودند؛ این پروژه عظیم در شهر نیازمند مطالعات دقیق‌تر بود، به جای این پروژه طبقاتی صدر، اگر دو خط مترو اجرا می‌کردیم بهره وری آن بیشتر بود.

او افزود: زمانی این پروژه را احداث کردند که در تمام دنیا در حال جمع آوری اتوبان‌های طبقاتی بودند.

پرونده عیسی شریفی بزرگترین پرونده شهرداری است

حناچی درباره پرونده عیسی شریفی تصریح کرد: پرونده عیسی شریفی بزرگترین پرونده شهرداری است، پرونده‌ی رسا تجارت یا هولدینگ یاس، اولین شاکیش خود سپاه و می‌گفتند پول‌های مربوط به آن، مفقود شده است.

او عنوان کرد: طبق قانون اگر با موردی مواجه شویم که منافع شهرداری تضییع شده موظف هستیم آن را پیگیری کنیم. از سال ۷۶ به این طرف من جزو کسانی بودم که این شیوه اداره شهر را نقد می‌کردم، اینکه فضای شهر را بفروشیم و آن را خرج و مشکلات آن را احاله به بعد کنیم.

حناچی تصریح کرد: ادبیات و ترمینولوژی منابع پایدار شهر همان موقع پایه گذاری شد. آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث منابع مالی پایدار پرداخت متاسفانه به نتیجه نرسید. دولت احمدی نژاد هم آن را تایید نکرد. در دولت روحانی به مجلس قبل رفت و به آخرین جلسات رسیده و ابلاغ نشد. در کمیسیون‌های مجلس خوشبختانه مطرح است و امیدواریم که رای بیاورد. موضوع همه شهرداری‌ها در این میان مطرح است.

او با اشاره به اینکه شهرداری باید با هزینه‌های مالیاتی و عوارض نوسازی و خدمات هزینه‌های جاری را تامین کند، گفت:  بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، شهر نفروشی است. خودمان سخت گرفتیم. می‌توانستیم بدون توجه به ذخایر آینده شهر، مسائل زیست محیطی و… پا را روی گاز بگذاریم. متهم به کم کاری شده ایم. افتخار می‌کنیم به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم.

کمک به خیریه‌ها باید شفاف و بدون پرده پوشی باشد

حناچی با بیان اینکه کمک به خیریه‌ها باید شفاف و بدون پرده پوشی باشد، تصریح کرد:  درمورد بیمارستان دکتر سمیعی، اموالی از شهرداری به آنجا رفته؛ باید مشخص باشد چقدر پول بابت چی رفته آنجا؛ نباید بگذاریم به نام کار خیر، کار دیگری صورت بگیرد.

شهردار تهران افزود: تعدادی املاک به نفع این خیریه از دست شهرداری خارج شده؛ تخلفات را پیگیر هستیم.

او تشریح کرد: در بعضی از سال‌ها ۲۵ ملیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر کرده اند که معادل یک شهر ۸۰۰ هزار نفره است. این کار کارشناسی نیست. من ننگ این که بگویند کار نکرده‌ای را می‌پذیرم، ولی زیربار این کار‌های غیر کارشناسی نمی‌روم.

جلوی تخریب باغ‌های تهران را گرفتم

حناچی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار متر از باغ‌های تهران را از بین بردند؛ گفت: افتخارم این است که جلوی تخریب باغ‌های تهران را گرفتم. تعداد زیادی از باغات که به دست نهاد‌ها بوده را با مذاکره از آن‌ها گرفته و به پارک برای مردم تبدیل کرده ایم.

او ادامه داد: تنها ۶ منطقه است که فضای سبز توسعه نداشته که تا پایان سال نیز به سرانجام می‌رسد. رنگ آمیزی محلات از جمله برنامه‌هایی است که هزینه کمی دارد، اما اثرات روحی و روانی بسیاری دارد و ما محله‌های فراموش شده را تلاش کردیم احیا کنیم و دل مردم را به دست آوردیم.

حناچی با اشاره به انتخابات شورای شهر گفت: افتخار ما این است در مقطع انتخابات پای خود را روی گاز نگذاشتیم شما به دوره‌های قبل برگردید و ببینید در دوره انتخابات چه اقدام‌هایی صورت گرفت.

برکناری افراد خاطی در زمینه توزیع واکسن کرونا

شهردار تهران درباره واکسن کرونا گفت: در  تخلفی که شد ۳ رییس ناحیه و ۳ معاون عزل شدند ‌و تاکید کردیم اطلاعات افراد واکسیناسیون شده در سایت شفاف منتشر شد و تنها نام آنها به دلیل پروتکل های وزارت بهداشت منتشر نشد اما اطلاعات و اسامی در اختیار ماست.

حناچی در پاسخ به سئوالی درمورد استفاده از بودجه شهرداری تهران در دوره‌های گذشته در خارج از کشور، گفت: در سوابق بودجه شهرداری تهران هیچ ردیف بودجه قانونی برای کمک به خارج از کشور وجود ندارد و اگر هم قبلا بوده ممکن است از طریق همان پروژه رساتجارت بوده باشد.

او افزود: درمورد پرونده هولدینگ یاس، دو کار انجام دادیم، به موازات احصا رقم‌ها و مطالبات مان، خیلی از املاکی که محل بحثمان بود، با آن شرکت توافق کردیم و خیلی از املاک را پس گرفتیم مثل ملک اطلاعات. تا موقعی که می‌توانستیم پس بگیریم، انجام دادیم؛ گزارش هم به مراجع نظارتی و بازپرس پرونده از طریق ریاست قوه ارائه کردیم؛ تصاورمان این بود وقتی پرونده مفتوح است، این گزارشات موثر واقع خواهد شد.

۲۵۰ ملک کل املاک شهرداری است، در اختیار غیر بود

حناچی با اشاره به اینکه ۱۹۰ ملک و ۲۵ ملک در اختیار اشخاص را پس گرفته شده است؛ بیان کرد: ۲۵۰ ملک کل املاک شهرداری است که در اختیار غیر بود و داریم باز می‌گردانیم؛ بخشی از آن‌ها با پیگیری‌های حقوقی در حال تخلیه است.

او ادامه داد: ۲۰۰ آپارتمان شهرداری در دوره گذشته با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصدی واگذار شده و از ۲۱۰۰ عدد املاک شهرداری، ۴۰۰ مورد آن را توانستیم پس بگیریم.

شهردار تهران تصریح کرد:  از ۱۹۰۰ ملک اعلامی ۱۰۸۰ ملک زیر نظر معاونت اجتماعی است که به نزدیک ۹۰۰ ملک برای مجوز رسیده ، از ۲۱۵۰ مورد لیست املاک ۴۰۰ مورد بازپس گیری و ۲۷۰ مورد نیز با تخفیف‌های معقول از طریق تعاونی‌ها به کارکنان واگذار شده است.

حناچی با اشاره به اینکه دیگر املاک به غیر واگذار نمی‌شود، گفت: لیست املاک به شورا داده شده است و سازمان املاک بر اساس گزارش رسمی املاک را ساماندهی کرده و لیست آن را برای ساماندهی به شورا ارایه کرده است.

شهردار تهران تصریح کرد: منطقه ۲۲ در همه اسناد تهران از جمله طرح جامع به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن تهران بود و اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه سازی که در آن منطقه انجام شد یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود.

حناچی عنوان کرد: اینکه ما برای توسعه و ساخت ساز در یک منطقه مانند منطقه ۲۲ برویم استناد کنیم به رای کمیسیون ماده پنج مربوط به سال ۸۷ اصلا پذیرفتنی نیست و بد نیست بدانید برای خدمات زیر بنایی منطقه ۲۲، ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود که مورد توجه قرار نگرفت.

او تصریح کرد: یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت و ساز در منطقه ۲۲ بود و اقدامی که در این دوره مدیریت شهری انجام طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است که از شورا تصویب شد و ما به آن افتخار می‌کنیم.

علت مشکل بین شهرداری و دولت، ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری بود

شهردار تهران با اشاره به مشکل بین شهرداری و دولت مطرح کرد: علت مشکل بین شهرداری و دولت، ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری که در محدوده حریم ثبت شده بیت امام در جماران بود. این ملک یکی از گود‌های خطرناک رها شده بود که نهاد از ما درخواست ساخت و ساز ارسال کرد.

او افزود: دوستان بر این تصور بودند که آن منطقه حریم امنیتی داشته و این حریم لغو شده است. اما اعلام کردیم که این حریم، میراث فرهنگی است که اتفاقات حساسیت روی آن وجود دارد. در دوره‌های پیشین چند پلاک نقض شده بود. این مشکلاتی را به وجود آورده بود.

حناچی بیان کرد: عطش زیادی وجود داشت که هیچ ضابطه‌ای آنجا رعایت نشود. عقبه این موضوع را خودم در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب کرده بودم و کوتاه نیامدم. پروانه صادر شد و بخشی که مورد بحث بود از حدود پروانه صادر شده خارج بود.

شهردار تهران درباره رفتار متناقض مطرح شده تیم مدیریتی شهرداری فعلی در برخورد با رسانه‌های منتقد گفت: همین که دوستان مخالف حضور دارند و سوال می‌پرسند نقض غرض شماست. درمورد اینکه رسانه‌ای قبل از انتشار خبری تقاضای مذاکره داشته باشد این بو دار و این مذاکره فساد بر انگیز است.

او افزود: من در شورای شهر و در گزارش خودم و در پیامم به اعضای شورا این بود که نهادی برای انتشار خبر تقاضای مذاکره دارد که من قبول ندارم؛ افتخار من این است که خود ما با فساد در دوره خودمان برخورد می‌کنیم و این برخورد را به دوره بعد نمی‌سپاریم.

حناچی تصریح کرد: خبر واکسیناسیون مدیران را بررسی کردیم دیدیم اعتراض وارد است و مذاکره با رسانه منتشرکننده خبر نیاز نیست و خود ما به عاجل برخورد کردیم و فردای آن روز (پنجشنبه) توییت زدم و به اعضای شورا نیز اطلاع رسانی شد.

سهمیه بندی مدیران را تکذیب می‌کنم

شهردار تهران بیان کرد: معمولا برای انتصاب مدیران بعد از جمع بندی، با اعضای شورای شهر تهران همفکری می‌کنیم. سهمیه بندی مدیران را تکذیب می‌کنم و آقای لاری تخصص شهری را از دانشگاه شهید بهشتی دارد و در بین دیگر شهرداران دیسیپلین شهری بیشتر دارد.

انتخاب دستیاران یکی از افتخارات مدیریت شهری این دوره است

او تصریح کرد:انتخاب دستیاران یکی از افتخارات مدیریت شهری این دوره است و از بهترین نخبه‌ها با عبور از ۱۴ مصاحبه و آزمون انتخاب شده است و فرض کنیم اگر فرزند برخی از افراد از این مراحل بالا آمد، نباید جلوی آن را بگیریم و من از جذب دستیاران به این شکل (از طریق فراخوان آزمون) دفاع می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا