سیاسیصفحه اصلی

سیاوشی نماینده اصلاح طلب سابق مجلس: شهرداری تهران در مبارزه با فساد فرصت‌سوزی کرد

به گزارش شوراآنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران برای چندمین بار در هفته‌های گذشته از رانت و فساد در شهرداری تهران می‌گوید.

او با فراز و نشیب‌های که در این چند سال اخیر بعد از دوران شهرداری محمدباقر قالیباف، به مسند شهرداری تهران رسید می‌گوید: «درعالم رقابت سیاسی قطعا رقابت کردن ایرادی ندارد ولی ناجوانمردانه عمل کردن و شکل دیگر مسئله را جلوه دادن پذیرفته نیست. ما در شهرداری تهران با رانت و فساد برخورد کردیم ولی اگر از من پرسیده شود توانسته‌ای کامل آن را متوقف کنی؟ پاسخم منفی است، چرا که پروانه‌هایی که صادر شده حداقل تا ۹ سال بیخ ریش ما خواهد بود و نمی توانیم به راحتی آنها را لغو کنیم.»

شهردار تهران در خصوص فعالیت‎های تیم سابق شهردار تهران ادامه می‌دهد: «در حقیقت نمی‌خواهم بگویم همه اتفاقاتی که در دوره قبل ما روی داده، بد بوده، ولی مطمئنا به جهت راهبردهای غلطی که انتخاب شده بخشی از مشکلات به‌عنوان یادگار از دوره قبل باقی مانده است. مثلا آغاز تراکم فروشی مختص دوره ای بوده یا برخی دوره ها ویژگی‌های خاصی دارند مانند مصوبه ۲۶۹ و ۳۲۹ کمیسیون ماده ۵ مربوط به دوره آقای الویری و بلندمرتبه سازی‌های بی رویه و استفاده حداکثری از تمام ذخایر شهر تهران اعم از زیست محیطی، فضای سبز و ذخایر شهرسازی که مختص دوره قبلی است.»

سوالاتی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا حناچی این مسائل را بعد از گذشت چند سال مطرح می‌کند؟ چرا در برابر این مشکلات سکوت کرده بود و همین طور اعضای شورای شهر تهران در روزهای آخر شورای پنجم شروع به افشاگری کرده‌اند؟ آیا رد صلاحیت‌ها در شورای شهر تهران دلیل این افشاگری‌ها است؟ در این زمینه با نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

طیبه سیاوشی سیاستمدار اصلاح‌طلب و نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان شهرداری تهران که گفته است پروانه‌هایی که صادر شده حداقل تا ۹ سال بیخ ریش شهرداری خواهد بود و نمی‌توانیم به راحتی آنها را لغو کنیم به فراز می‌گوید: «برای من عجیب و سوال برانگیز است که اعضا شورای شهر تهران و یا شخص شهردار در روزهای آخر شروع به افشاگری یا شفاف‌سازی کرده‌اند.  می‌توانستند از ابتدا این سخنان را مطرح کنند و افکار مردمی را با خود همراه کنند. در واقع برای اینکه بتوانند به مشکلات ورود کنند و یک راه حلی پیدا کنند.  بحثی که حناچی در مورد ۹ سال صبر کردن برای لغو پروانه آغاز کرده‌اند یک موضوع جدید است و یک مورد آئین نامه‌ی یا قانونی را مطرح کرده‌اند که در گذشته مطرح نشده بود و عموم مردم در جریان نبودند.»

نماینده سابق مجلس دراین مورد که آیا شهردار تهران می‌‎توانستد جلو فساد و رانت را بگیرند ادامه می‌دهد: «شورای شهر ۴ سال فرصت داشت و متاسفانه اینجا فرصت سوزی اتفاق افتاده است. این فرصت طلایی درحوزه قراردادها و مواردی مطرح می‌شود که رانت استفاده شده است. پیش‌تر باید این اعتراضات را انجام می‌دادند که ندادند. یکی از دلایل هم این بود که در شورای پنجم تعداد تعویض شهرداران کم سابقه بوده است که در طی ۴ سال ۳ شهردار در تهران تغییر کردند. این تغییرات فرصت را از شورا گرفت که تغییر اساسی انجام دهند و دلیل دیگری که مطرح است کم بودن بودجه شهرداری است. بودجه‌های که در دوره قبل اختلاس شده یا حیف و میل شده است  و شهردار جدید (حناچی) با دست تنگ این دوره را آغاز کرده است.»

سیاووشی در خصوص اینکه با توجه به کارنامه  محمد باقرقالیباف در شهرداری آیا می تواند در خصوص بودجه ۱۴۰۰ رسیدگی کند اضافه می‌کند:  «در بودجه ۱۴۰۰ آنقدر آمار و ارقام متفاوت شده است و تغییرات وسیع بود که افراد همسو با مجلس هم صدای‌شان درآمد. واقعا خیلی فاحش بود که از بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها کاهش داده بودند و در جیب مردم دست درازی کرده بودند. و این کاهش باعث برملا شدن این قضیه شد. به نظر من قالیباف نمی‌تواند موضوع بودجه ۱۴۰۰ را جمع‌بندی کند. بحث این است که کار یکی دو روز نیست. این دست درازی سیستماتیک به یک بخش بزرگ بودجه بود که باید یک راه حل دائمی و قانونی برایش پیدا شود و دسترسی انحصاری رئیس کمیسیون بودجه و یا رییس مجلس به تغییرات قانون در بودجه باید محدود یا کاهش پیدا کند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا