اجتماعی و فرهنگی

با مشارکت موسسه فرهنگی اکو؛ دومین نمایشگاه نخ و نگاره شهریور ۱۴۰۰ برگزار می شود

به گزارش شوراآنلاین، گروه هنرهای سنتی و صناعی هیما با مشارکت موسسه فرهنگی اکو دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما را در شهریور ماه امسال در تهران برگزار می کند.

این نمایشگاه با هدف شناسایی و معرفی هنرمندان و پیشکسوتان کشورهای عضو اکو در حوزه دوخت های سنتی به منظور بالابردن سطح دانش و مهارت های این رشته کهن و تعاملات بین هنرمندان برگزار خواهد شد لذا تعاملات فرهنگی بین این کشورها تاثیرات موثرآن برجامعه هنری به خصوص دوخت های سنتی و هنرمندان آن را گوشزد می کند.

از جمله اهداف دیگر دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما که دردو بخش دوخت های سنتی و طراحی لباس برگزار می شود، می توان به تعامل بین هنرمندان دوخت های سنتی با طراحان لباس و شناسایی هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای سنتی به منظور حفظ و ارتقا و اشاعه دانش، فنون و مهارت های سنتی و روش های شفاهی و انتقال آن به نسل های آینده اشاره کرد.

احیای هنرهای فراموش شده و شناسایی وجوه مشترک و متناقض بین کشورهای عضو اکو به منظور بالا بردن سطح دانش و مهارت ها و انتقال آن به یکدیگر در حوزه هنرهای سنتی در سطح بین المللی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

بر اساس این گزارش ، ایجاد تعامل بین هنرمندان دوخت های سنتی با سایر رشته های هنری (طراحی لباس، زیورآلات سنتی و…) و صنایع وابسته (بسته بندی، فروش و…) و تشکیل بانک اطلاعات هنرمندان دوخت های سنتی هیما اهداف دیگری است که برگزارکنندگان این نمایشگاه به دنبال آن هستند.

پذیرش و داوری آثار از اول مرداد ماه و به صورت مجازی برگزار می‌شود. هنرمندان متقاضی فرصت دارند آثار خود را تا ۱۵ مرداد ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. داوری آثار در سه مرحله و از ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ انجام می‌شود. همچنین هنرمندان فرصت دارند اصل آثار خود را از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ مرداد ماه ارسال کنند.

وی افزود: آثاری که در نخستین نمایشگاه نخ و نگاره حضور داشتند امکان شرکت دوباره در دومین نمایشگاه را ندارند. همچنین در حاشیه نمایشگاه پیش رو کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید و هنرمندان به صورت زنده و از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. این حرکت در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیشترکرونا است.

در مراسم اختتامیه که تاریخ آن متعاقباً اعلام می‌شود، اهدای جوایز و لوح تقدیر به ۶ اثر برگزیده (۳ اثراز دوخت های سنتی و ۳ اثر از طراحی لباس)انجام خواهد شد. درعین حال به پنج هنرمند پیشکسوت جوایز ویژه ای اهدا می‌شود.

همچنین کتاب دومین نمایشگاه نخ و نگاره همچون دوره قبل در انتهای نمایشگاه منتشر می‌شود.

این نمایشگاه با تاکید بر حفظ اصالت ها چه از لحاظ نقش و چه از لحاظ طرح به استفاده از مواد و مصالح طبیعی تاکید داشته و حفظ محیط زیست را سرلوحه کارخویش می داند.

هنرمندان علاقمند می توانند برای شرکت در این نمایشگاه و کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی http://www.himahandicraft.com مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا