اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

استفاده ازتجربیات شهرهای عضو مترو پلیس دربازآفرینی شهری

شهردار تهران در وبینار بازآفرینی شهری، بر استفاده از تجربیات شهرهای عضو متروپلیس در زمینه بازآفرینی شهری شد و این تجربیات را سرمایه های گرانبهای هر شهری توصیف کرد.

به گزارش شوراآنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران در وبینار (چشم اندازها و چالشها در باز آفرینی شهری) گفت: امروز با اثرات غم انگیز و قابل تاملی که پاندمی کرونا بر زندگی انسان­ها به ویژه شهرنشینان داشته است بیش از هر زمان دیگری به اهمیت فضاهای شهری تاب­ آور و پاسخگو پی برده ­ایم. فضاهایی ایمن، صرفه ­جو، مناسب برای استفاده همه اقشار و فضاهایی که زاییده و زاینده آینده­ ها و نوآوری ها باشند.

او افزود: رشد شهرها و گسترش ناپایدار آنها، علاوه بر اضافه کردن محدوده­ های سکونتی غیررسمی و بی­ کیفیت به شهر، به دلیل تغییرات پیچیده اقتصادی، کالبدی، موجب کاهش کیفیت محیط در مناطق درونی شهر (Inner city) نیز می ­شود و این دلیل مداخلات در برنامه ­های بازآفرینی شهری را آشکار می سازد. از طرف دیگر کالبد شهرها، نشانگر سلیقه ­ها، قوانین، تصمیمات و همچنین دانش و هنر کسب شده در دوره ­های مختلف، تاریخی است. بنابراین خاطره شهرها مانند ثروتی گرانبها، روند توسعه آن را بازگو کرده و آثار اقدامات کنونی را نیز در خود حفظ خواهد کرد.

شهردار تهران اضافه کرد: از این رو بازآفرینی شهری امروزه به عنوان رویکرد مهمی در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته است و این توجه خاص در برنامه­ های بلندمدت، میان ­مدت و تضمین هدفمند اعتبارات این حوزه کاری نمود یافته است.

او گفت: تهران، شهری متنوع، از نظر طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است پس در اجرای برنامه­ های بازآفرینی شهری، همواره با مسائل گوناگونی مواجه بوده است. این چالش­ها و راه ­حل­های آنها موجب کسب تجاربی ارزشمند و تولید دانش بومی در این زمینه شده است. همین موضوع در خصوص سایر شهرهای جهان نیز در حال رخ دادن است و با توجه به عضویت ۱۴۰ شهر در سازمان کلانشهرهای جهان (متروپلیس)، همکاری و شبکه سازی جهت منتفع شدن همه شهرها از این تجارب و دانش کسب شده و به نقد و بررسی گذاشتن آنها، گامی موثر در دیپلماسی شهری و ارتقای دانش تخصصی در مدیریت شهرهاست.

او با بیان این که این وبینار با عنوان «چشم اندازها و چالشها در بازآفرینی شهری» با همین هدف شکل گرفته است ادامه داد: امیدوارم تا پایان آن بتوانیم از گریز کوتاهی به تجارب و درس آموخته های شهرهای شرکت کننده در بازآفرینی شهرهایشان داشته باشیم و باب همکاری های گسترده تری با آنها گشوده شود.

بر اساس گزارش سایت شهر، حناچی در پایان گفت: ضمن تشکر ویژه از دوستان و همکاران در مترو پلیس جهت هماهنگی امور مربوط به برگزاری این وبینار، صحبت های خوم را به پایان می رسانم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا