شورای شهرصفحه اصلی

هاشمی: شورایاران نظارت کنند پول پروژه‌های توسعه محلی جای دیگر خرج نشود

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امروزه نیاز پایتخت اجرای پروژه‌های توسعه محلی است، گفت: شورایاران باید نگذارند پول به نام پروژه‌های محلی خرج شود و مشکلی را حل نکند. نقش شورای شهر و شورایاران نظارتی است. پروژه‌ها زیاد است شورایاران مراقب باشند که پول پروژه‌های محله محور خرج جای دیگر نشود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جریان نشست با شورایاران و تقدیر از شورایاران مشارکت‌کننده در بررسی بودجه ۱۴۰۰ با حضور مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر و احمد مسجد جامعی؛ رئیس ستاد ساماندهی شورایاران عصر روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، گفت: از ابتدای حضور شورا پنجم بحثی مطرح بود که نمی‌توانیم شهرداری را بیشتر از این گسترش بدهیم چراکه در سه دهه اخیر خیلی توسعه پیداکرده و پروژه‌هایی تحت عنوان مگا پروژه اجرا شد که میزان اثرگذاری آن برای مردم مشخص نیست.

او افزود: از سوی دیگر با تبلیغات وسیعی که انجام شد بیان می‌کردند مگا پروژه‌ها مهم بوده اما مجموع دارایی و بودجه شهر را می‌بلعید. همیشه به شوخی می‌گفتم که برج میلاد هووی مترو بود. وقتی برای مترو می‌خواستیم بودجه دریافت کنیم به برج میلاد پول می‌دادند اما به مترو پول نمی‌دادند و همیشه هم می‌گفتند برج میلاد امسال افتتاح می‌شود و پول ایستگاه‌های مترو پرداخت نمی‌شد.

هاشمی بابیان اینکه مگا پروژه‌ها چند برابر قیمت تمام می‌شود، تأکید کرد: پروژه‌های محله محور یا پروژه‌های هفت‌گانه درگذشته اجرا نشد. به‌عنوان‌مثال مشکل سرویس بهداشتی در تهران هنوز حل‌نشده است و مردم دچار مشکل هستند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به‌روزهای ابتدایی شورای پنجم گفت: قرار شد همان ابتدا بودجه انقباضی باشد و تعداد کارکنان افزایش پیدا نکند. نمی‌خواستیم کسی از شهرداری اخراج شود تنها جایگزین افرادی که بازنشسته یا از سیستم خارج می‌شدند نکردیم بدین ترتیب سالانه ۴ درصد کارکنان کاهش پیدا کرد و شهرداری در بودجه خوب عمل کرد و تعداد کارکنان شهرداری از ۷۰ هزارتا به ۶۰ هزار نفر رسید که تا انتهای دوره هم به زیر ۵۹ هزار نفر می‌رسد.

او ادامه داد: در خصوص برون‌سپاری‌ها هم بحث بسیاری داشتیم چراکه خیلی‌ها بدون دریافت کاری حقوق می‌گرفتند و با روابط معرفی‌شده بودند ولی کاری انجام نمی‌دادند. ازاین‌رو از طریق بودجه و نظارت در بعد کارکنانی نزدیک ده هزار نفر در برون‌سپاری کم کردیم و هزینه جاری شهرداری کاهش پیدا کرد. ازاین‌رو ۲۰ هزار نفر در شهرداری کم شدند.

هاشمی بابیان اینکه پروژه‌های بزرگ ایجاد نکردیم و به دلیل تغییر شهرداران دیر به سمت پروژه‌های محله محور رفتیم گفت: باید نتیجه این اقدام را در سال ۱۴۰۰ ببینیم امیدوارم با این طرح و پیگیری در شورای شهر پروژه‌های محله محور شکل بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: شورایاران باید به‌خوبی آن‌ها را تبیین کند و نگذارند پول به نام پروژه‌های محلی خرج شود و مشکلی را حل نکند. نقش شورای شهر و شورایاران نظارتی است. پروژه‌ها زیاد است شورایاران مراقب باشند که پول پروژه‌های محله محور خرج جای دیگر نشود.

او ادامه داد: خواهش من این است برای پروژه‌ها بانک اطلاعاتی تعریف‌شده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنند. خودبه‌خود تعداد پروژه‌های زیاد می‌شود. اگر برای هر محله ده پروژه تعریف شود نزدیک ۴ هزار پروژه می‌رسد. لذا نظارت ویژه‌ای برای هزینه کرد باید صورت بگیرد.

هاشمی بابیان اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های محله محور اختصاص داده‌شده است، گفت: امیدوارم در ۵ ماهه‌ای که در شورا هستیم نظارت را آقای فراهانی با کمک شورایاران عملی کنند و بر اساس شفافیت، اطلاعات محلات به‌روز و شاهد پیشرفت پروژه‌ها مشخص باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا