شورای شهرصفحه اصلی

صدراعظم نوری: بجای منافع فردی، به فکر شهروندان باشید

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت:‌ به کسانی که در مسیر اجرای مصوبه جدید H.S.E شیطنت می‌کنند، هشدار می‌دهم که دست از این اقدامات غیراخلاقی بردارند و به جای اینکه به فکر جایگاه و منافع فردی خود باشند، به فکر شهر و شهروندان باشند.

به گزارش شوراآنلاین، «زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به مخالفت رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تغییر نام سازمان مدیریت بحران شهرداری و افزودن واحد H. S. E به آن گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌ها هر یک دارای جایگاه تثبیت شده‌ای در قانون هستند و وظایف و ماموریت‌های مشخصی دارند و می‌توانند راجع به موضوعات مختلف نظر دهند و یا با آن موافقت و مخالفت کنند. گاهی شخصیت‌ها و مقامات اظهارنظرهایی می‌کنند که جنبه شخصی دارد و نه جنبه قانونی.

مصوبات شورا در هیات تطبیق بررسی می‌شود

نوری با اشاره به نامه آقای نجار به شهردار تهران گفت: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نظر شخصی خود را گفته‌اند و جایگاه ایشان به گونه‌ای نیست که بتوانند با مصوبات شورای شهر مخالفت کنند و یا آن را نقض کنند. براساس قانون شورای شهر، مصوبات شورا در قالب طرح و یا لایحه در هیات تطبیق فرمانداری بررسی می‌شود تا خلاف قانون بالادستی نباشد و نسبت به آن نظر داده می‌شود. در اینجا نیز سلیقه شخصی حاکم نخواهد بود و برمبنای قانون و آیین نامه‌های مصوب، مصوبات شوراها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به مخالفت‌هایی که از سوی شهرداری برای ایجاد واحد H. S. E در مجموعه مدیریت شهری وجود دارد، گفت: افرادی که در زمینه ایمنی، بهداشت و سلامت محیط کار تخصص دارند، می‌دانند که H. S. E از چه جایگاه بااهمیتی برخوردار است. به استناد قانون هوای پاک هر مجموعه‌ای که بیش از ۵۰ نیروی انسانی در آن فعالیت می‌کند، موظف به ایجاد واحد ایمنی در محیط کار هستند.

نوری ادامه داد: کلانشهر تهران با مخاطرات عدیده‌ای مواجه است و اگر موضوعات پیشگیری نشود و به ایمنی آن پرداخته نشود، حتما هر کدام از مسائل محیط کار می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه حیطه فعالیت مدیریت شهری وسیع است و باید مساله ایمنی و H. S. E را جدی بگیرد، اضافه کرد: باید ساز و کار لازم برای این منظور فراهم و جایگاه آن ارتقا یابد و بتوانند بر فضاهای شهری نظارت و کنترل داشته باشند و ریسک خطر را پایین بیاورند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در شهرداری تهران بخش‌های جداگانه به مقوله محیط‌زیست و سلامت می‌پردازند، گفت: مساله ایمنی در شهرداری تهران از جایگاه لازم برخوردار نبود و به جای یک کار حاکمیتی که ستاد شهرداری باید به آن بپردازد، رسیدگی به آن در ذیل یک شرکت قرار داشت. شرکت‌ها تابع قانون تجارت هستند و نمی‌توانند بخش حاکمیتی را ایفا کنند و در نتیجه باید از زیرمجموعه شرکت شهر سالم خارج و از جایگاه مناسبی برخوردار می‌شد.

در ارتقا جایگاه H.S.E اقدام جدی توسط شهرداری تهران انجام نشد

نوری با بیان اینکه ابتدا از شهرداری تهران درخواست شد که نسبت به ارتقا جایگاه H. S. E اقدام و در قالب لایحه‌ای آن را در شورای شهر مطرح کند، گفت: اما متاسفانه اقدام جدی از سوی شهرداری انجام نشد و شورا خود ورود کرد و طرحی را ارائه داد که در تصویب آن به ساختار سازمانی شهرداری و عدم افزایش نیروی انسانی توجه شد. تلاش کردیم جایگاه مجموعه جدید زیر نظر شهردار تهران باشد و در نتیجه بهترین جا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شناخته شد.

او با بیان دلایل انتخاب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران بمنظور اجرای اقدامات H. S. E گفت: این سازمان براساس قانون جدید مسئولیت قبلی را درخصوص بحران شهر تهران نخواهد داشت و مسئولیت اصلی با سازمان مدیریت بحران کشوری و وزارت کشور است. بر اساس قانون جدید سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران مسئولیت بحران را به صورت مستقیم ندارد و ظرفیتی در این سازمان وجود دارد که باید از آن استفاده شود و بهترین کار این بود که مساله ایمنی و H. S. E به ظرفیت این سازمان اضافه و برای ارتقا جایگاه آن استفاده شود.

اجرائی نشدن مصوبه شورا تخلف است و با آن برخورد می‌شود

نوری با بیان اینکه این طرح در شورا تصویب و در حال طی مراحل قانونی است، گفت: انشالله بعد از تایید هیات تطبیق فرمانداری به شهرداری ابلاغ و موظف است، هرچه سریعتر ساختار و سازوکار لازم را فراهم کند.

او در واکنش به مقاومت شهرداری در ایجاد این تغییر آن هم با توجه به ماه‌های پایانی مدیریت شهری پنجم گفت: اگر این مصوبه اجرایی نشود تخلف است و شهرداری موظف به اجرائی کردن مصوبات شوراست و اگر نسبت به عمل به آن مبادرت نکند مرتکب تخلف شده است و حتما با متخلف برخورد خواهد شد.

نوری ادامه داد: از دوره مدیریتی شورای پنجم هنوز شش ماه دیگر باقی مانده و این مدت زمان خوبی برای پرداختن به این موضوع است و من نیز راسا آن را پیگیری می‌کنم تا عملیاتی شود.

به جای منافع فردی، به فکر شهروندان باشید

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: به کسانی که در این زمینه تلاش مذبوحانه‌ای می‌کنند و بعضا شیطنت‌هایی دارند که این کار انجام نشود توصیه می‌‌کنم دست از این اقدامات غیراخلاقی بردارند و به جای اینکه به فکر جایگاه و منافع فردی خود باشند، به فکر شهر و شهروندان باشند، چرا که با هر لحظه تاخیر در اجرای این مصوبه ممکن است، هر لحظه خطری بزرگتر شهروندان را تهدید کند و بنابر این باید بیشتر از اینکه به خودمان و منافع شخصی خود بیاندیشیم به فکر مردم و منافع جمع باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا